Wederexport en terugzending van met ethyleenoxide verontreinigd sesamzaad blijkt soms mogelijk

Wederexport en terugzending van met ethyleenoxide verontreinigd sesamzaad blijkt soms mogelijk

KENNISPARTNER - UPDATE 29 JANUARI- Veel importeurs en handelaren in sesamzaad(producten) vragen zich af of zij met ethyleenoxide-verontreinigde partijen product moeten vernietigen, of dat zij de partijen kunnen terugsturen naar het land van herkomst. De NVWA stelt dat dit niet kan. Juridisch lijkt het antwoord echter genuanceerder te zijn, waarbij het antwoord van geval tot geval ook kan verschillen.

Een vraag die de importeurs en handelaren in sesamzaad(producten) stellen is of ze met ethyleenoxide-verontreinigde partijen kunnen doorsturen naar een land waar de eisen minder streng zijn dan in de Europese Unie (EU). “En maakt het dan uit of de partijen al ingeklaard waren of niet? En hoe fors de overschrijding van de MRL is geweest?” De NVWA stelt zich, na overleg met Brussel, op het standpunt dat (weder)export simpelweg niet kan, blijkt uit een mailing van een branchevereniging:

“Na overleg met de afdeling Juridische Zaken is duidelijk geworden dat het terugsturen naar de leverancier in India van partijen sesamzaad met ethyleenoxidegehaltes boven de MRL niet mogelijk is. De Europese levensmiddelenwetgeving (artikel 12 van de Algemene Levensmiddelen Verordening, (EG) Nr. 178/2002) laat het terugsturen van schadelijke partijen naar het land van herkomst niet toe.”

Op basis van de Engelse, geconsolideerde versie van de Europese regelgeving, de preambule en het zogenoemde Guidance Document lijkt het antwoord genuanceerder te zijn, waarbij het antwoord ook van geval tot geval zal verschillen.

Update 29 januari

Inmiddels begrijpen wij dat de Europese Commissie op 22 januari jl. een standpunt kenbaar heeft dat retourzendingen en (weder)export naar derde landen van sesamzaad verontreinigd met ethyleenoxide, mogelijk is op basis van artikel 12 van de ALV.

De conclusie van de Europese Commissie luidt:

“The first sub-paragraph of Article 12 (1) of Regulation (EC) No 178/2002 on “Food and feed exported from the Community” provides that food and feed exported or re-exported to third countries comply with EU rules or with legislation/standards of the importing country. […] This provision thus allows re-export of food and feed that is compliant with rules established by the importing country.”

Het is wel de verantwoordelijkheid van de bedrijven om aan te kunnen tonen dat aan deze voorwaarden wordt voldaan. De NVWA verzoekt bedrijven om de NVWA te informeren als ze van plan zijn om sesamzaad verontreinigd met ethyleenoxide te exporteren en wat het land van bestemming is.

Artikel 12 Voedselveiligheidsverordening 178/2002

De juridische basis voor het wel of niet mogen (weder)uitvoeren van levensmiddelen uit de EU luidt: “Uit de EU uitgevoerde of wederuitgevoerde levensmiddelen en diervoeders om in een derde land in de handel te worden gebracht, dienen te voldoen aan de toepasselijke voorschriften van de levensmiddelenwetgeving […]”. Oftewel, ook producten die bestemd zijn voor de niet-EU markt dienen in beginsel aan de Europese wet- en regelgeving, en dus ook aan de strenge MRL-waarden voor ethyleenoxide in sesam, te voldoen.

Er zijn echter in dit artikel ook twee uitzonderingen opgenomen. De eerste uitzondering is dat de hoofdregel niet geldt als er een andersluidend verzoek van de autoriteiten van het land van invoer is of andersluidende bepalingen in de wetgeving, voorschriften, normen, gedragscodes en eventuele andere wettelijke en bestuursrechtelijke maatregelen van het land van invoer.

Dus als het land van invoer andere wettelijke normen heeft, dan is (weder)uitvoer mogelijk zolang het product aan die normen voldoet. Zijn die wettelijke bepalingen er niet? Dan is er nog een andere uitzondering: levensmiddelen of diervoeders mogen ook worden (weder)uitgevoerd indien de bevoegde autoriteiten van het land van bestemming daarmee uitdrukkelijk hebben ingestemd, na volledig geïnformeerd te zijn over de redenen waarom en de omstandigheden waaronder de betrokken levensmiddelen of diervoeders in de EU niet in de handel konden worden gebracht. Let wel: van deze uitzondering mag géén gebruik worden gemaakt als de levensmiddelen schadelijk zijn.

Ratio achter artikel 12 Voedselveiligheidsverordening 178/2002

Hoewel het Guidance Document van de Europese Commissie bij Verordening 178/2002 niet de kracht van een wet of verordening heeft, is het wel een belangrijk document bij het uitleggen van de Voedselveiligheidsverordening. De gedachte achter artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening is tweeledig:

  1. Producten die in EU zijn geproduceerd en worden uitgevoerd óf buiten de EU zijn geproduceerd en worden wederuitgevoerd, moeten ofwel voldoen aan de Europese regelgeving, ofwel aan de buitenlandse (artikel 12 lid 1 eerste alinea).
  2. De EU wil geen ‘voedselcrisis’ elders in de wereld veroorzaken (artikel 12 lid 1 tweede alinea).

In het Guidance document staat over dat laatste namelijk: “In all other circumstances, food and feed can only be exported or re-exported, if the importing country has expressly agreed. The rationale of this provision is to prevent the “exportation” of crisis. When a new risk arises, not all countries are likely to have set up relevant safety requirements to prevent this risk. As such, (re)exportation of food and feed must be subject to the express agreement of the competent authorities of the country of destination and only after these authorities have been fully informed of the reasons for which the food or feed concerned could not be placed on the Community market. However, even where there is express agreement of the importing country, food that is considered injurious to health or feed that is considered unsafe may in no event be exported or re-exported.” Dat wordt ook bevestigd door par. 24 van de preambule bij de Voedselveiligheidsverordening.

Als levensmiddelen worden afgekeurd voordat deze in de EU handel zijn gebracht, moet worden gekeken naar de regels daarvoor in de Controleverordening 625/2017.

Ook over de reikwijdte en toepassing van artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening is het Guidancedocument (p. 34) duidelijk: “The scope of Article 12 is limited to food/feed produced within the EU (exported) or food/feed that has been put on the EU market after having been imported (re-exported) including food/feed that has been allowed to enter the Community, pending the results of sample border screening. However, this Article does not apply to feed and food rejected at the external border of the EU.”

Het gaat dus om levensmiddelen die in de EU zijn geproduceerd of levensmiddelen die buiten de EU zijn geproduceerd, maar die reeds in de handel zijn gebracht in de EU. Als levensmiddelen worden afgekeurd voordat deze in de EU handel zijn gebracht, moet worden gekeken naar de regels daarvoor in de Controleverordening 625/2017.

Bevoegdheden tot terug- of doorzending aan de EU-grens

Zoals gezegd is artikel 12 van de Voedselveiligheidsverordening dus slechts van toepassing op producten die in de EU zijn geproduceerd en producten die buiten de EU zijn geproduceerd, maar bij afkeuring al in de handel zijn gebracht. Voor een product dat nog niet is ingeklaard moet gekeken worden naar afdeling III “Actie bij vermoeden van niet-naleving en bij niet-naleving ten aanzien van dieren en goederen die de Unie binnenkomen” van Hoofdstuk V van de Controleverordening.

Dit hoofdstuk zet uiteen hoe de autoriteiten moeten/kunnen handelen op het moment dat zij aan de buitengrens een vermoeden hebben van niet-naleving van de EU-regels. In het bijzonder artikelen 66 en 67. Artikel 66 geeft namelijk – kortgezegd – de procedure en mogelijkheden wanneer er sprake is van 'non-compliance'. Daarin staat dat een overheid kan kiezen uit: vernietiging, doorzending of bijzondere bewerking.

In artikel 66 vierde lid staat: “Wanneer de bevoegde autoriteit de exploitant gelast een of meer van [hiervoor] genoemde acties te ondernemen, kan die bevoegde autoriteit uitzonderlijk toestaan dat de actie slechts ten aanzien van een deel van de zending wordt ondernomen, op voorwaarde dat de gedeeltelijke vernietiging, terugzending, speciale behandeling of andere maatregel”.

Artikel 67 geeft daarentegen aan hoe de overheid dient te handelen als er sprake is van een “risk”; daarin wordt de optie van doorzending of terugzending niet genoemd. Je komt dus pas toe aan de mogelijkheid van doorzending van artikel 72 van de Controleverordening op het moment dat er geen “risk” bestaat en het product aan de buitengrens staat.

Risk wordt overigens gedefinieerd als: “A function of the probability of an adverse effect on human, animal or plant health, animal welfare or the environment and of the severity of that effect, consequential to a hazard”. Dit komt enigszins overeen met schadelijk uit de Voedselveiligheidsverordening.

Genuanceerd beeld

Voor de beantwoording van de vraag of (weder)uitvoer of terug- of doorzending van verontreinigd product mogelijk is moet dus gekeken worden naar de volgende aspecten:

    • Is het product schadelijk / vormt het een risico voor de gezondheid?
    • Is het product geproduceerd in de EU of buiten de EU?
    • Als het product is geproduceerd buiten de EU, is het al op de Europese markt?
    • Naar welk land wordt het product terug- of doorgestuurd?
    • Welke regels gelden daar?
    • Zijn er bijzondere verzoeken of toestemmingen van de autoriteiten?

Het lijkt daarom goed mogelijk om een partij sesamzaad, met een zeer beperkte overschrijding van de MRL die in de EU geldt en daardoor niet-schadelijk is, (weder) uit te voeren naar een land waar de regels minder streng zijn, als het product aan die regels voldoet. Ook wanneer een dergelijke partij aan de buitengrens van de EU is ‘tegengehouden’ door de importeur zelf – bijvoorbeeld na zorgvuldig testen – heeft het bevoegd gezag de bevoegdheid om terugzending toe te staan.

Hoewel het begrijpelijk is dat de Europese toezichthouders gelet op de omvang van de sesam-kwestie liever een duidelijk “nee” verkopen dan elk geval individueel beoordelen, lijkt dit standpunt niet in alle gevallen in lijn te zijn met de tekst van de Europese regelgeving zelf.

Auteur: Silvia Gawronski, associate partner Voedsel & Waren bij Van Traa Advocaten, kennispartner van VMT

Beeld: Shutterstock

QA'ers reageren positief op nieuw allergenenbeleid: 'Nu nog een...

Per 1 januari dit jaar is er een nieuw Nederlands allergenenbeleid van toepassing. Producenten hebben tot 1 januari 2026 om etiketten aan te passen....

Beeld: Shutterstock

Industrie over MOAH: 'Richtlijnen NVWA duidelijk, maar Europese...

De minerale oliën MOAH vormen een lastig risico voor de voedingsindustrie. Per 1 januari handhaaft de NVWA anders op MOAH in levensmiddelen door meer...

Beeld: ©NVWA

NVWA: mogelijk libido verhogende stoffen in honingproducten

De NVWA heeft aanwijzingen over libido verhogende stoffen in honing. De producten worden online verkocht als middel voor een beter seksleven. Volgens...

2036938610

Nieuw per 1 april 2024: Reclamecode voor Alcoholvrije Varianten van...

De 'virgin cocktail', of 'mocktail', en het 0.0 (speciaal) biertje zijn niet meer weg te denken van de menukaart. De keuze is reuze voor wie...

Duurzame verpakkingen gebruiken die aan de wetgeving voldoen? Zo doe je dat  

Duurzame verpakkingen gebruiken die aan de wetgeving voldoen? Zo doe...

Op gebied van verpakkingen komen er wetten als de SUP en PPWR op de voedingsindustrie af. Wat is de laatste stand van zaken? Hoe kunnen producenten...

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige benamingen en harmonisatie

Food Law Event 2024: van NVWA-inspectie en claims tot plantaardige...

Waar vormt Europese wetgeving een rem voor transitie en innovatie en waar liggen de kansen? Wat zijn de speerpunten van het VWS op gebied van...

Misleiding: Europees Parlement wil controlesysteem voor milieuclaims

Misleiding: Europees Parlement wil controlesysteem voor milieuclaims

Het Europees Parlement wil een controlesysteem invoeren voor milieuclaims. Dit om consumenten te beschermen tegen misleidende milieuclaims. Bedrijven...

V.l.n.r.: Sjoerd Hoornweg, Jan Weide

Auditoren over audits: 'Een recall gaat ook ons niet in de koude...

De industrie kijkt op verschillende manieren naar auditoren. Waar sommige met open armen ontvangen worden, zijn andere minder welkom. Maar hoe...