Jumbo maakt keten tilapiavis inzichtelijk met blockchaintechnologie

Jumbo maakt keten tilapiavis inzichtelijk met blockchaintechnologie

Supermarktketen Jumbo laat klanten de reis van de tilapiavis volgen. Dit doet de keten met een QR-code op de verpakking en maakt hierbij gebruik van blockchain. Zo verkrijgen klanten toegang tot de verschillende stappen in het productieproces van tilapia.

Het gaat om een pilot met blockchaintechnologie die het voor de klanten van de supermarkt inzichtelijk maakt hoe de kweker, leverancier, distributeur en Jumbo zich inzetten voor de verduurzaming van de vis. Jumbo zegt als ambitie te hebben haar keten transparanter te maken. De pilot sluit hierop aan.

Biodiversiteit en mensenrechten

Kweekvis, zoals tilapia, kent goede eigenschappen en kan de druk op wildvangst verminderen. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden op het vlak van biodiversiteit en mensenrechten. Het gebruik van blockchaintechnologie kan resulteren in een goed beeld van wat er goed gaat en wat de aandachtspunten zijn in de tilapiaketen.

Reis

De consument kan de hele reis volgen in de blockchain. Na het kweekproces en de verwerking in Indonesië, worden de voorraden tilapiafilets diepgevroren verpakt en verscheept naar de Rotterdamse haven.

Import en opslag in Nederland vindt plaats bij Seafood Connection te Urk. Vanuit Urk worden de diepvrieszakken aan Jumbo geleverd. Visverwerker Mayonna te Spakenburg ontdooit en verwerkt de vers verpakte tilapiafilets op aanvraag van Jumbo. Jumbo verkoopt zowel diepgevroren als vers verpakte tilapiaproducten in alle winkels.

Gezondheid vis

De blockchaintechnologie is ontwikkeld samen met SIM Supply Chain. Met de technologie is te zien dat Jumbo samenwerkt met onder meer producent Regal Springs. Zij kweken de vis in Indonesië in het Tobameer en controleren de waterkwaliteit, bijgestaan door instanties zoals Wageningen University.

Ook wordt de vis gekweekt onder de voorwaarden van het  ASC-keurmerk. Dit betekent dat onder meer de natuur wordt beschermd. Daarnaast is er veel aandacht is voor de gezondheid van de vis en verantwoorde samenstelling van het voer. De leverancier hanteert de ‘Zero Fish Waste Policy’, waarbij alles van de vis wordt gebruikt en de resten worden verwerkt tot nieuwe grondstoffen.

Inzicht met Blockchaintechnologie

“Bij Jumbo vinden we het belangrijk om te weten met wie we zakendoen”, zegt Olaf de Boer, directeur Commercie bij Jumbo.

“Onze klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de producten die we verkopen zijn geproduceerd met aandacht voor mens, dier en milieu. En we merken dat klanten in toenemende mate willen weten waar hun eten vandaan komt. We hebben al veel inzicht in onze voedselketens door ons leverancierssysteem, keurmerkenbeleid en audits die we doen in risicovolle landen. Blockchain is een mooie toevoeging om de risico’s nog beter inzichtelijk te maken en zo nodig actie te ondernemen,” gaat De Boer verder.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

Europese voedselstrategie volgens verse EU-politici: voedselzekerheid...

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...