Innovatie, wendbaarheid en ondernemerschap meer dan ooit gevraagd in de landbouw

Innovatie, wendbaarheid en ondernemerschap meer dan ooit gevraagd in de landbouw

Verandering, voedseleconomie, verbondenheid en veerkracht. Dat zijn de vier kernwoorden waarrond het recent gepubliceerde Vlaamse Landbouwrapport 2020 (LARA) is opgebouwd.

Het nieuwste Landbouwrapport 2020 beschrijft de Vlaamse land- en tuinbouw op basis van structurele, economische, sociale en omgevingsindicatoren.

In de Vlaamse voedselstrategie zetten overheid en stakeholders de bakens uit voor het voedsel van de toekomst.
In de Vlaamse voedselstrategie zetten overheid en stakeholders de bakens uit voor het voedsel van de toekomst.

Het rapport van het Vlaams Departement Landbouw & Visserij verschaft meer inzicht in dit thema via een bedrijfseconomische en een financiële benadering.

Een jaar om te vergeten

2020 was door de coronacrisis een jaar om (niet) snel te vergeten. Ook de Vlaamse landbouwsector bleef niet gespaard. Innovatie, wendbaarheid en ondernemerschap waren meer dan ooit gevraagd.

Dat blijkt ook uit de zeven boeiende portretten, in woord en beeld, van dynamische land- en tuinbouwers in het boek. De epiloog beschrijft hoe de veerkracht van de sector versterkt kan worden.

Vier sleutelbegrippen

Het Landbouwrapport 2020 is opgebouwd rond vier sleutelbegrippen: verandering, voedseleconomie, verbinding en veerkracht. 

  • De sector is de afgelopen decennia sterk veranderd en is nog altijd voortdurend in beweging. De landbouw anno 2020 wordt gekenmerkt door schaalvergroting, specialisering, innovatie en verbreding. De interactie met de omgeving neemt een steeds belangrijkere rol in door de groeiende aandacht voor milieu, klimaat en natuur.

Voedseleconomie

  • Binnen het thema voedseleconomie nemen we het landbouwinkomen onder de loep. We kijken ernaar door een bedrijfseconomische en een financiële bril. De landbouw is bovendien het fundament van de economisch erg belangrijke agrovoedingsketen in Vlaanderen. Consument, retail, voedingsdiensten, voedingsindustrie en agrohandel passeren de revue

Verbinding

  • De landbouw staat met twee voeten in de maatschappij. Die verbinding blijkt uit de verschillende maatschappelijke functies die de landbouw uitoefent, zoals voedselproducent, basis voor de bio-economie en beheerder van ecosysteemdiensten.
  • De landbouw moet zich aanpassen aan de actuele noden en wensen van de maatschappij rond landbouw en voeding. Tegelijk kan de sector ook actief inspelen op trends en kansen creëren door innovatie en nieuwe bedrijfsmodellen.

Veerkracht

  • 2020 was door de coronacrisis een op alle vlakken ongewoon jaar. Innovatie, wendbaarheid en ondernemerschap waren meer dan ooit gevraagd. De veerkracht van de sector versterken maakt deel uit van de transformatie naar een toekomstgerichte en duurzame land- en tuinbouw in Vlaanderen. Beleid en onderzoek spelen daarin een belangrijke rol.

Portretten

Tussen de hoofdstukken reserveren we plaats voor zeven portretten van dynamische land- en tuinbouwers. Zij vertellen hun verhaal. Hoe zijn ze in de sector terechtgekomen? Waarin hebben ze zich gespecialiseerd? Wat is er voor hen de laatste jaren veranderd? Hoe zien ze hun rol in de agrovoedingsketen en de maatschappij? Hoe hebben ze de coronacrisis beleefd? Wat zijn hun plannen voor de toekomst? De portretten tonen meteen de diversiteit van de sector.

Meer informatie

Landbouwrapport 2020, departement Landbouw en Visserij (2021)

Yves De Groote

Yves De Groote

Redacteur VMT Food België

Beeld: Arla Foods Ingredients

Van reststroom tot innovatie: Arla verwerkt wei tot gefermenteerd...

Arla Foods Ingredients lanceert een nieuw product in Latijns Amerika. Het yoghurtdrankje is ontwikkeld op basis van wei-reststromen. Veel bedrijven...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...