Produceren voor een festival of voor de retail? Karma Kebab vertelt over de verschillen

Karma Kebab produceerde tot vorig jaar plantaardige kebab voor festivals. De coronacrisis maakte dat ze versneld overstapten naar de retail. ‘Dit betekende meer kilo’s, meer verpakkingen en andere marges’, aldus oprichter Pascal Labrie.

Karma Kebab maakt een plantaardige versie van kebab. ‘We willen innoveren op textuur,’ legt Pascal Labrie uit. De kebab bevat knolselderij en granen. De innovatie zit niet alleen in de textuur. ‘We hebben ook de juiste combinatie van machines gevonden om het handmatige productieproces in de fabriek te kunnen maken.’

Coronacrisis versnelde omschakeling

Toen de coronacrisis vorig jaar uitbrak, schakelde de startup over van Lowlands naar de supermarktschappen. ‘We hadden plannen om naar de retail te gaan, maar nog niet in 2020. We hebben dat naar voren getrokken.’ Het was een flinke omschakeling en niet alleen wat betreft de hogere productie.

Labrie zal op 13 april tijdens het online event Food Process Update vertellen hoe het groeiende bedrijf met deze omschakeling is omgegaan.

Andere sprekers

Naast Karma Kebab spreken ook andere foodbedrijven tijdens dit event. Nestlé spreekt over de route van productidee naar introductie. Daarnaast hebben we Oxipack die spreekt over het omarmen van innovatie door productie. Andere sprekers tijdens het event: R&D Director Kachung Tsang vertelt over de innovatie-aanpak van Euro Caps en Willem Cranenbroek van Me-at over innoveren en produceren van vleesvervangers voor private label.

Bekijk het gehele programma

Meer achtergrondinformatie over het event? Bekijk alle artikelen.