Trending in 2021: samenwerken met geschoolde schoonmakers cruciaal voor veilige werkomgeving

“Wij zien de trend dat het steeds belangrijker wordt om samen te werken met de producent, schoonmakers en externe leveranciers als opleiders en groothandelaren. Alleen door samen te werken kun je de continuïteit van een productieproces waarborgen”, stelt Maurits Timmermans. “Zeker in deze tijd van corona is samenwerking cruciaal, omdat de veiligheid van werkomgeving én personeel zo belangrijk is geworden. Je wilt niet dat shifts uitvallen en ook niet iedereen in je fabriek toelaten.”
Maurits Timmermans, directeur van Augias Schoonmakers: “Door onze sterke bedrijfscultuur Geliefd leveren wij een hogere kwaliteit.”

Maurits Timmermans is directeur van Augias schoonmakers, een van de duurzaamste schoonmaakbedrijven van Nederland. “Niet alleen omdat we duurzame schoonmaakmiddelen gebruiken, maar ook omdat we door ons duurzaamheidsprogramma een ziekteverzuim hebben van slechts 1,7%. Deze combinatie spreekt onze opdrachtgevers aan, zij behoren zelf ook tot de meest duurzame bedrijven van Nederland. Ik zie dat ook als trend voor de komende jaren: aandacht voor de mens. Wij hebben dat al jaren en dat maakt dat wij betrokken medewerkers hebben die goed opgeleid zijn en lang bij ons werken.”

Online opleidingsprogramma

Geliefd, noemt Timmermans zijn medewerkers, waarbij Geliefd een acroniem is voor gepassioneerd, eigen verantwoordelijkheid nemen, loyaal zijn, interesse tonen, excellent willen zijn, zich flexibel opstellen en deskundig zijn. Alle medewerkers hebben een uitgebreide opleiding gevolgd aan de Augias Academy. Hierin leren ze niet alleen hoe je moet schoonmaken, maar ook hoe je met elkaar omgaat, hoe je elkaar aanspreekt en wat je kunt doen om van betekenis te kunnen zijn voor een ander.

Timmermans: “Wij noemen dit ook wel momenten van de waarheid. Dit zijn momenten waarop wij het verschil kunnen maken. Al deze afspraken hebben wij vastgelegd in ons gedragskompasboekje Geliefd. Medewerkers moeten dit gedragskompasboekje ondertekenen. Hiermee is onze unieke bedrijfscultuur niet een lege huls maar verankerd in ons DNA.”

We leggen het belang van goede reiniging en desinfectie uit.

Daarnaast leren medewerkers ook branchespecifiek schoonmaken. Timmermans: “Voor de voedingsmiddelenindustrie hebben wij gefilmd op een productielocatie en leggen we het belang van goede reiniging en desinfectie uit. We laten ook zien hoe je dat doet in verschillende situaties en met verschillende soorten apparatuur, lopende banden of silo’s.”

“Deze instructie is onder andere online te volgen in meerdere talen. Dit maakt dat onze mensen nog beter zijn voorbereid op hun werk. In combinatie met praktijkonderwijs kunnen ze zo sneller van toegevoegde waarde zijn voor onze opdrachtgevers.”

Lagere kosten

Timmermans vervolgt: “Wanneer een nieuwe opdrachtgever voor ons kiest, gaan we drie maanden voor de start van de werkzaamheden met elkaar om de tafel en stellen we een projectteam samen. Belangrijk hierbij is de transparantie, we zijn eerlijk naar zowel de inkoper als naar de QA-manager/ plantmanager.”

“We willen onder andere weten hoe het productieproces werkt, wat de momenten van de waarheid zijn voor onze klant, wat het huidige schoonmaakschema is, of wij mensen moeten overnemen en – belangrijk – wat de kwaliteitseisen zijn. Aan de hand van deze gesprekken stellen wij een servicelevel agreement op. We maken uitgebreide protocollen, met daarin heldere werkafspraken, maar ook hoe onze communicatie verloopt met betrekking tot bijvoorbeeld extra werk, ziekte, et cetera.”

“Vervolgens koppelen wij deze heldere afspraken aan KPI’s die gemonitord en getoetst kunnen worden. Voor de start worden onze mensen specifiek getraind op de situatie bij de klant, zowel online als offline. Als wij beginnen komen er dus echt goed opgeleide mensen binnen. Dat maakt dat je niet veertig willekeurige schoonmakers stuurt, maar tien met veel kennis van zaken die efficiënter werken.”

“Dat is waar het onderaan de streep winst oplevert en dat is voor ons een echt partnership. Niet het bonnetje willen vergroten maar je verdiepen in de processen van de klant om zo hun kosten beter beheersbaar te maken. Door onze onlinetrainingen kunnen wij bij uitval door ziekte of quarantaine, door een flexpool toch goed opgeleide mensen laten invallen, zodat de processen bij onze klant continu kunnen doorgaan.”

Wat is de bron?

“Daarnaast zijn wij altijd op zoek naar wat wij ‘de bron’ noemen. Hoe bestrijd je niet alleen de symptomen, maar maak je nog beter schoon? We willen bijvoorbeeld altijd overal de juiste schoonmaakmiddelen en machines hebben en onderzoeken per klant hoe die op een juiste manier moeten worden ingezet. Maar ook proberen we oplossingen te vinden als zich problemen voordoen. Wij kijken altijd eerst naar onszelf, heeft het desinfectiemiddel wel voldoende tijd gehad om zijn werk te doen, hoe snel is iemand over de vloer gelopen nadat wij hebben schoongemaakt?”

“Als we de bron kunnen adresseren, passen we hierop onze procedure aan in plaats van meer schoonmakers naar binnen te sturen. Dit noemen wij het probleem bij de bron aanpakken. Terug naar de bron betekent voor ons ook dat we steeds in gesprek blijven met externe partners over hoe onze mensen zich nog meer kunnen ontwikkelen, of hoe we door innovaties nog beter kunnen schoonmaken, met misschien wel andere middelen of doseringen. Ons plan van aanpak en onze protocollen zijn dan ook niet statisch, maar altijd in ontwikkeling.”

Meer eisen aan veiligheid gesteld

Door corona is de trend ingezet dat bedrijven nóg veel meer eisen zijn gaan stellen aan zowel voedselveiligheid als veiligheid van de medewerkers. Augias schoonmakers probeert haar opdrachtgevers daarin te ondersteunen en te ontzorgen. “Onze klanten willen een nog betere hygiëne, door bijvoorbeeld hygiënesluizen, schoenenborstels bij de ingang of betere handenwasinstructies. En dat alles moet wel in de pas lopen met de verwachtingen van een inkoper die op de kosten let.”

Timmermans legt uit dat het belangrijk is om hierin mee te denken en te zoeken naar oplossingen. “Wij geloven in een langdurige relatie, waarbij we van toegevoegde waarde kunnen zijn en op een prettige manier samenwerken. Eerlijkheid en transparantie zijn daar heel belangrijk bij.”

Augias investeert duurzaam in mensen en is trots op ze. Timmermans: “We willen dat onze mensen weten waar ze mee bezig zijn. Dat ze voordat ze bij een klant aan het werk gaan online goed opgeleid zijn en exact weten wat van ze verwacht wordt. Op deze manier kunnen wij snel beschikken over betrouwbare medewerkers die proactief zijn, onze klanten ontzorgen en echt service bieden.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Augias Schoonmakers

Dit vind je misschien ook interessant