Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto's

Overstappen op elektrisch wagenpark? Begin met personenauto's

Heineken, Albert Heijn en Jumbo gebruiken al elektrische vrachtwagens. Toch zal het zeker nog tot 2028 duren totdat de overstap naar elektrisch vrachtverkeer rendabel is voor de voedingsmiddelenindustrie. Voor personenauto's ligt de overstap naar elektrisch al wel binnen handbereik.

De maatschappelijke druk om het wagenpark te verduurzamen neemt toe. En er zijn zeker ontwikkelingen die een duurzaam wagenpark ook voor de voedingsmiddelenindustrie een stap dichter bij brengen. Zo brengen meerdere Europese fabrikanten vanaf 2021 elektrische vrachtwagens in grote aantallen op de markt. Maar deze trucks zijn nog 3,5 keer duurder dan de varianten die op diesel rijden. Bovendien kan er maximaal 100 km gereden worden met één volle batterij. Daarom zijn deze vrachtwagens op dit moment vooral geschikt voor de bevoorrading in binnensteden.

Bedrijven kunnen daarmee voldoen aan hun doelstelling voor emissievrije stedelijke distributie. Naar verwachting duurt het nog tot 2028 voordat het voor de voedingsmiddelenindustrie rendabel is om in elektrische trucks te investeren.

Personenauto’s

De overstap naar elektrische personenauto’s is gemakkelijker te realiseren. Voor medewerkers is het aantrekkelijk om over te stappen op volledig elektrische auto’s. Hiervoor geldt namelijk een bijtelling van slechts 8%, terwijl hybride auto’s geen belastingvoordeel kennen.

Voorlopig zijn elektrische auto’s nog duurder in de aanschaf dan brandstofauto’s. Daardoor ben je ook meer kosten kwijt aan de verzekering voor je auto. Maar de prijzen van elektrische auto’s dalen wel, omdat de kosten voor de batterijproductie omlaag gaan en de productieaantallen toenemen. Ook is een elektrische auto goedkoper in het gebruik. De brandstofkosten van een benzineauto liggen gemiddeld op 13 cent per kilometer. Bij elektrische auto’s is dat ongeveer 4 cent per kilometer.

Laadpalen

Bij een elektrisch wagenpark moeten medewerkers natuurlijk ook de gelegenheid krijgen om hun auto op het werk op te laden. Daarom is investeren in een laadpaal noodzakelijk. De kosten van een laadpaal zijn sterk afhankelijk van de snelheid en de robuustheid.

De kosten van de installatie worden vooral bepaald door het aantal meters boor- en graafwerk dat nodig is. Over de laadpunten bij medewerkers hoef je als werkgever geen belasting te betalen.

Dit artikel is gesponsord door hoyhoy.

VLNR: dagvoorzitter Jan Arie Korevaar, Willemien Koning-Hoeve (CDA), Bart Millenaar (VVD), Jessika van Leeuwen (BBB), Lourens van Bruchem (SGP), Lara Sibbing (GL/PvdA).

Europese voedselstrategie volgens verse EU-politici: voedselzekerheid...

In een tijd waarin geopolitieke spanningen en economische veranderingen de wereldwijde voedselvoorziening bedreigen, is het belangrijk dat Nederland...

Foto: Shutterstock

Standaarden in ontwikkeling: 'Voedselveiligheid moet niet ten koste...

De belangrijkste GFSI-erkende foodnormen zoals BRCGS, IFS of FSSC 22000, zijn bezig om duurzaamheid binnen de standaarden te verankeren. Geen...

Foto: Jumbo Supermarkten. 
v.l.n.r.: Ron Krekels (algemeen directeur Uniekaas Holland), Guus Mensink (bestuursvoorzitter DOC Kaas), Leonie en Frans Zanderink (melkveehouders), Menno Wigtman (inkoopmanager Jumbo Supermarkten)

Jumbo nieuwe 'kaas koers' in met Uniekaas Holland en DOC Kaas

Jumbo Supermarkten zet naar eigen zeggen een stap richting de verduurzaming van haar kaasketen. Dit doet het bedrijf in samenwerking met Uniekaas...

Beeld: Burg Group

Burg Group breidt uit naar de Verenigde Staten: 'Meer mensen weten...

Natuurazijn producent Burg Group heeft een nieuwe productielocatie geopend in de Verenigde Staten. Het is voor de producent de eerste vestiging...

Consumenten kopen meer biologisch fruit

Consumenten kopen meer biologisch fruit

25% van de foodomzet komt vanuit producten met een keurmerk. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana. Volgens de...

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar consument wil er nauwelijks voor betalen'

ING: 'Zuivelverwerkers willen CO2-uitstoot verminderen, maar...

Steeds meer grote internationale zuivelverwerkers willen de CO2-uitstoot van de productie van melk omlaag brengen. Ze worstelen hoe ze de hogere...

Johan Hamster & Jos Jennissen openen de emissievrije mouterij

Holland Malt opent eerste emissievrije mouterij: 'We hopen een zaadje...

Holland Malt gaat volledig van het gas af. Zo opent het bedrijf naar eigen zeggen 's werelds eerste emissievrije mouterij. Door het dichtdraaien van...

Kan ik ervoor zorgen dat de verpakking goed gerecycled kan worden, is een cruciale vraag voor voedselfabrikanten. (Foto: Shutterstock)

Verpakkingsdilemma's: laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid en...

Het kiezen van de juiste verpakking voor voedingsmiddelen is een complexe puzzel. Het is laveren tussen duurzaamheid, recyclebaarheid, houdbaarheid,...