Tip van jouw advocaat: Stunten met aanbiedingen? Zo doe je dat
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
KENNISPARTNER - COLUMN - Supermarkten en webshops trekken graag de aandacht met spectaculaire kortingen en prijsvergelijkingen. Maar hoe ver mag je daarin gaan?
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaat over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit vijfde artikel 'over smaak valt niet te twisten' gaat het erover hoe je de smaak van een product het beste kunt aanduiden.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit vierde artikel 'krimpflatie'.
KENNISPARTNER - COLUMN - Teffvlokken zijn heerlijk in de muesli of als topping bij je yoghurt. Het is een oergraan uit Ethiopië en glutenvrij. De Zonnatura Teff-verpakking noemt op meerdere plekken teff en laat ook een hoopje teffvlokken zien. De ingrediëntenlijst vermeldt keurig dat het een meergranenontbijt met teff is en dat het product voor uit 40% uit teffvlokken bestaat, aangevuld met maisgries, boekweitmeel en rijst. Toch vindt de voorzitter van de Reclame Code Commissie de verpakking misleidend. Waarom? Omdat de verpakking een verkeerde indruk wekt over de samenstelling van het product. Hoe moet het dan wel? Vermoedelijk had een extra uitleg op de achterzijde al geholpen.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om overtredingen te voorkomen. In dit derde artikel: 'kinderidolen'.
Tegenwoordig kijken consumenten steeds vaker op social media voor kookinspiratie. Op TikTok en Instagram vind je binnen no time de smakelijkste maaltijden en nieuwste foodtrends, gebracht door influencers. Wellicht promoten influencers ook jouw product. Waar moet je als levensmiddelenbedrijf op letten bij het inschakelen van influencers?
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10% daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit tweede artikel: 'duurzaamheidsclaims'.
OP DE KLAAGBANK - De Reclame Code Commissie (RCC) doet jaarlijks zo'n 400 uitspraken. Zo'n 10 procent daarvan gaan over voedingsmiddelen. In de serie 'Op de klaagbank' bespreekt Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, recente cases. Mét tips om misleiding te voorkomen. In dit eerste artikel: de claims 'zero sugar added' en 'zonder calorieën'.
Afgelopen 4 juni vond het Food Law Event plaats in Utrecht. Kon je er niet bij zijn, heb je bepaalde sessies gemist of wil je de sessies gewoon nog eens zien? In dit artikel de terug te kijken sessies op een rij.
De Reclame Code Commissie is bekend vanwege de beoordeling van klachten over voedingsmiddelen. Zij oordelen over deze klachten door middel van zelfregulering. Hierdoor moet misleiding voorkomen worden. Maar hoe ziet zo'n proces er nu precies uit? En hoe kun je als producent het beste omgaan met deze zelfregulering? Margreet Verhoef, hoofd klachtenbehandeling bij de Stichting Reclame Code, vertelt meer hierover aan de hand van praktijkvoorbeelden.