Foodvalley award na 10 jaar weer uitgereikt
De Foodvalley Award is na 10 jaar weer uitgereikt. Met de award bekroont Foodvalley partners die durven te leiden met visie, lef, daadkracht en samenwerking.

De Foodvalley Award is na 10 jaar weer uitgereikt. Met de award bekroont Foodvalley partners die durven te leiden met visie, lef, daadkracht en samenwerking.

Wat mensen op hun bord willen, verandert snel. Wat zijn de achterliggende motivaties achter trends? Weet je dat als productontwikkelaar, dan weet je welke maaltijden, concepten, ingrediënten en claims aanslaan bij de hedendaagse consument. Het trendburo Tastewise volgt miljarden consumptiemomenten van de Amerikaanse consument tot retail en gebruikt AI om na te gaan waar de groei zit.

Elk jaar komen ingrediëntenleveranciers groot en klein samen op de internationale beurs Food Ingredients Europe. VMT nam een kijkje. Deze ingrediënten vielen op.

PeelPioneers werd woensdag 3 december failliet verklaard. Het bedrijf wilde uitbreiden naar onder andere Spanje, maar dit lijkt door het faillissement niet door te gaan.

Waar moet een productontwikkelaar nu mee bezig zijn om voorbereid te zijn op de toekomst? Op het Food R&D Event op 19 maart 2026 komen onderwerpen als AI, innovatie, stakeholdermanagement aan bod.

In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.

VMT zet elke maand de nieuwe producten van de foodindustrie op een rij. Dit zijn de productinnovaties van november: Nieuwe alcoholvrije cocktail lijn De Kuyper, en Jumbo breidt borrelassortiment uit met nieuwe tapasproducten.

Barry Callebaut gaat samenwerken met AI-bedrijf NotCo om kunstmatige intelligentie toe te passen bij de ontwikkeling van chocolade-recepten.

Is eiwit nog populair? Zijn consumenten nog geïnteresseerd in duurzaamheid, zo ja wanneer? Wat willen consumenten in onzekere tijden? Het is weer tijd voor de top 10 consumententrends van Innova Market Insights.
Voor abonneesWaar sommige bedrijven ChatGPT sporadisch inzetten voor bijvoorbeeld een brainstorm, heeft multinational Mondelēz een eigen AI-tool ontwikkeld voor productontwikkelaars. "We kunnen ons productontwikkelingsproces tot vijf keer sneller doorlopen", vertelt Rob Hoitink, senior directeur R&D bij het bedrijf. Hoitink geeft een tips waar productontwikkelaars hun voordeel mee kunnen doen.