Jumbo laat Bake Five vallen en kiest voor brood van Goedhart
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Jumbo heeft zijn contract met broodleverancier Bake Five opgezegd. De formule gaat in zee met Bakkerij Goedhart, dat nu al Albert Heijn levert.
Supermarkten staan in de rij voor hybride zuivelproducten. Die moeten consumenten die de overstap naar vegan alternatieven te groot vinden, alsnog over de streep trekken naar een plantaardiger dieet. De smaak van hybride producten lijkt meer op die van zuivel, de producten zijn soms ook goedkoper te produceren en toch duurzamer. 'Mensen willen niet altijd binnen een dag veganist of vegetariër worden, maar wel hun steentje bijdragen aan het milieu.'
Waar een brand marketeer wil weten wat de consument wil, kijkt een trademarketeer hoe de consument zich als shopper gedraagt in de supermarkt. Trademarketeer Bart Bikker vertelt wat de discipline inhoudt en hoe productontwikkelaars er hun voordeel mee kunnen doen.
Supermarkten moeten de vrijheid krijgen om over de grens in te kopen als de prijzen daar lager zijn. Een van de punten in een nieuw pakket maatregelen van de Europese Commisie.
Aldi verkoopt nu ook rundergehakt dat is aangemaakt met 40 procent plantaardige ingrediënten. Zo meldt Distrifood.
Eurocommerce dringt er bij de Europese Commissie op aan snel actie te ondernemen tegen territoriale leveringsbeperkingen door fabrikanten. De brancheorganisatie voor Europese retailers wil dat supermarkten hun producten kunnen inkopen waar ze dat zelf willen.
Makreel verdwijnt mogelijk uit de schappen nu de Viswijzer consumenten afraadt de vis te kopen. Door overbevissing, gebrek aan Europese afspraken en MSC-certificering is de Atlantische Oceaanvis niet langer duurzaam verantwoord. 'Als supermarkten principieel zijn, stoppen ze de verkoop.'
Consumptie vlees en zuivel blijft dominant, verschuiving richting meer plantaardig gaat langzaam. Diepgewortelde gewoonten rondom de consumptie van dierlijke producten, weinig kookvaardigheden en een voedselomgeving geënt op dierlijke eiwitten werken niet mee.
De verpakkingsindustrie innoveert, vooral op het gebied van duurzaamheid. Dit wordt niet alleen gedreven door wetgeving zoals de PPWR, maar ook door de veranderende consumentenbehoeften. Tijdens de PLMA Packaging Conference schetste Mintel de huidige ontwikkelingen in private label verpakkingen. In dit artikel de 5 ontwikkelingen op een rij.
COLUMN - Vorige week opperden verschillende Nederlandse supermarktketens de invoering van één Engelstalig etiket voor levensmiddelen. Dit voor betere prijsonderhandelingen met multinationals en producenten. Minister Beljaars van Economische Zaken steunde deze oproep en gaf aan al in Brussel te pleiten voor een etiket in één taal. Maar waar één Engelstalig etiket wellicht de onderhandelingspositie van supermarkten iets versterkt om de inkoopkosten verder te drukken, wordt de consumenten er uiteindelijk alleen maar slechter van.