Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

KENNISPARTNER - Trends in voeding volgen elkaar in hoog tempo op: wanneer de ene trend goed en wel is geland, doet de andere alweer zijn intrede. Deze snel wisselende consumentenvraag trekt een zware wissel op de voedingsmiddelenindustrie.

Op een gemiddelde verjaardag verschijnen er steeds vaker komkommer, cherrytomaatjes en selderij op tafel, een verantwoorde en biologische manier van eten is inmiddels namelijk ook bij de doorsnee consument populair. Producten zoals lijnzaad, amandelmelk en kokosolie vliegen de winkel uit. Eerder moest je hiervoor naar een speciaalzaak, maar tegenwoordig vind je deze producten in de schappen van de meeste supermarkten. Met hun aanbod spelen zij in op de vraag van de consument.

Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het assortiment van de supermarkt de afgelopen tien jaar grote veranderingen heeft ondergaan. Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten steeds meer moeite doen om concurrerend te blijven. Daarbij hebben ze ook nog te maken met toenemende regelgeving en complexe toeleveringsketens voor inkoop en distributie.

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten dus veel ballen hooghouden en in de toekomst komen er waarschijnlijk nog veel meer bij. Volgens marktvoorspellingen veranderen de komende vijf jaar verpakte consumentengoederen zelfs meer en vaker dan in de afgelopen vijftig jaar.

Digital Twin

In de praktijk ontwikkelen merken steeds vaker meerdere productvarianten, zoals een ‘gewone’ variant, een biologische variant en een variant met minder suiker. Hiervoor zijn vaak meer productielijnen en -processen nodig dan mogelijk is via traditionele productiemethoden. Hoe krijg je dit als bedrijf gemanaged? Via een conservatieve manier van werken is dit bijna onhaalbaar. Om die reden zie je dat steeds meer organisaties inzetten op het digitaliseren van processen, zoals het ontwerpproces.

Om snel nieuwe producten te kunnen ontwikkelen is het bijvoorbeeld mogelijk om een Digital Twin (digitale tweeling) te maken van een product. Dit is een computersimulatie van het product, waarmee het product ontworpen en getest kan worden voordat het een daadwerkelijk prototype wordt. Op deze manier kunnen bedrijven snel een volledig ontwikkeld en getest product op de markt brengen. De time-to-market wordt hiermee maar liefst de helft korter, waardoor bedrijven veel sneller kunnen inspelen op trends.

Op papier gebaseerde processen kunnen simpelweg de complexiteit niet aan. Hoe groter een productportfolio, hoe groter de variatie, het volume en de complexiteit waarmee een bedrijf te maken heeft. Het digitaliseren van processen is dan ook een belangrijke eerste stap richting een toekomstbestendige organisatie. Hierbij gaat het niet alleen om het maken van een Digital Twin, maar valt ook te denken aan het monitoren van processen. Zo kunnen bijvoorbeeld bierbrouwers met sensoren de temperatuur in gistketels controleren, waardoor ze precies weten wanneer het tijd is om het bier af te tappen of wanneer de ketels gereinigd moeten worden. Deze vorm van digitalisering zorgt voor een efficiëntere manier van produceren en het voorkomt onnodige verspilling. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is misschien eerder uitzondering dan regel, waardoor er nu (nog) grote concurrentievoordelen te behalen zijn. Het digitaliseren van processen lijkt dan ook een vereiste om een toekomstbestendige organisatie te blijven. Dat smaakt naar meer, toch?

Auteur: Nick Lefevre, sales executive bij Siemens PLM Softwarekennispartner van VMT

19-03-2024 | Anuga FoodTec

19-03-2024 | Anuga FoodTec

Anuga FoodTec vindt volgend jaar plaats van 19 tot 22 maart 2024 in Keulen.

Veel bedrijven zijn in verwarring over de schorsing van IFS door GFSI. (foto: Shutterstock)

10-01-2024 | Food Safety Compliance Training

QA manager zijn bij een Food bedrijf is een veelomvattende, kennisintensieve functie. QAssurance besteedt in de training Food Safety Compliance...

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

NürnbergMesse en Messe München slaan handen ineen en kondigen een joint venture aan tussen beursbedrijven BrauBeviale en Drinktec: YONTEX. De beurzen...

Kweekvlees dichterbij dan Nederland denkt: proeverijen binnenkort mogelijk

Kweekvlees dichterbij dan Nederland denkt: proeverijen binnenkort...

Binnenkort is het proeven van kweekvlees in Nederland mogelijk. De eerste proeverijen met 'cultured meat' zullen waarschijnlijk in de herfst plaats...

Voedingsindustrie nog vol aan gasinfuus: 'fossielvrij in 2035 onhaalbaar'

Voedingsindustrie nog vol aan gasinfuus: 'fossielvrij in 2035...

De voedingsmiddelenindustrie is de komende jaren nog volop afhankelijk van aardgas. Met het tempo waarop voedingsbedrijven verduurzamen is een...

Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten met duurzaamheidskeurmerk

Ondanks inflatie zijn consumenten meer geïnteresseerd in producten...

Consumenten kopen in de supermarkt steeds meer producten met een duurzaamheidskeurmerk. In 2022 besloeg het omzetaandeel van producten met een...

Normec krijgt accreditatie voor uitvoeren PFAS-analyses voedingsmiddelen

Normec krijgt accreditatie voor uitvoeren PFAS-analyses...

Normec Groen Agro Control heeft accreditatie gekregen voor het uitvoeren van PFAS-analyses in voedingsmiddelen. Hierdoor wordt het mogelijk in...

Schouten Europe ontwikkelt plantaardig eiwit als alternatief voor kippen-eiwit

Schouten Europe ontwikkelt plantaardig eiwit als alternatief voor...

Schouten Europe, producent van plantaardige vlees- en visalternatieven, heeft een nieuw plantaardig eiwitproduct ontwikkeld. Met het plantaardig...