nieuws

Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

Algemeen

Wat betekent de snel wisselende consumentenvraag voor de voedingsmiddelenindustrie?

KENNISPARTNER – Trends in voeding volgen elkaar in hoog tempo op: wanneer de ene trend goed en wel is geland, doet de andere alweer zijn intrede. Deze snel wisselende consumentenvraag trekt een zware wissel op de voedingsmiddelenindustrie.

Op een gemiddelde verjaardag verschijnen er steeds vaker komkommer, cherrytomaatjes en selderij op tafel, een verantwoorde en biologische manier van eten is inmiddels namelijk ook bij de doorsnee consument populair. Producten zoals lijnzaad, amandelmelk en kokosolie vliegen de winkel uit. Eerder moest je hiervoor naar een speciaalzaak, maar tegenwoordig vind je deze producten in de schappen van de meeste supermarkten. Met hun aanbod spelen zij in op de vraag van de consument.

Deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat het assortiment van de supermarkt de afgelopen tien jaar grote veranderingen heeft ondergaan. Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten steeds meer moeite doen om concurrerend te blijven. Daarbij hebben ze ook nog te maken met toenemende regelgeving en complexe toeleveringsketens voor inkoop en distributie.

Bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie moeten dus veel ballen hooghouden en in de toekomst komen er waarschijnlijk nog veel meer bij. Volgens marktvoorspellingen veranderen de komende vijf jaar verpakte consumentengoederen zelfs meer en vaker dan in de afgelopen vijftig jaar.

Digital Twin

In de praktijk ontwikkelen merken steeds vaker meerdere productvarianten, zoals een ‘gewone’ variant, een biologische variant en een variant met minder suiker. Hiervoor zijn vaak meer productielijnen en -processen nodig dan mogelijk is via traditionele productiemethoden. Hoe krijg je dit als bedrijf gemanaged? Via een conservatieve manier van werken is dit bijna onhaalbaar. Om die reden zie je dat steeds meer organisaties inzetten op het digitaliseren van processen, zoals het ontwerpproces.

Om snel nieuwe producten te kunnen ontwikkelen is het bijvoorbeeld mogelijk om een Digital Twin (digitale tweeling) te maken van een product. Dit is een computersimulatie van het product, waarmee het product ontworpen en getest kan worden voordat het een daadwerkelijk prototype wordt. Op deze manier kunnen bedrijven snel een volledig ontwikkeld en getest product op de markt brengen. De time-to-market wordt hiermee maar liefst de helft korter, waardoor bedrijven veel sneller kunnen inspelen op trends.

Op papier gebaseerde processen kunnen simpelweg de complexiteit niet aan. Hoe groter een productportfolio, hoe groter de variatie, het volume en de complexiteit waarmee een bedrijf te maken heeft. Het digitaliseren van processen is dan ook een belangrijke eerste stap richting een toekomstbestendige organisatie. Hierbij gaat het niet alleen om het maken van een Digital Twin, maar valt ook te denken aan het monitoren van processen. Zo kunnen bijvoorbeeld bierbrouwers met sensoren de temperatuur in gistketels controleren, waardoor ze precies weten wanneer het tijd is om het bier af te tappen of wanneer de ketels gereinigd moeten worden. Deze vorm van digitalisering zorgt voor een efficiëntere manier van produceren en het voorkomt onnodige verspilling. Dit soort geavanceerde monitoring en automatisering is misschien eerder uitzondering dan regel, waardoor er nu (nog) grote concurrentievoordelen te behalen zijn. Het digitaliseren van processen lijkt dan ook een vereiste om een toekomstbestendige organisatie te blijven. Dat smaakt naar meer, toch?

Auteur: Nick Lefevre, sales executive bij Siemens PLM Softwarekennispartner van VMT

Reageer op dit artikel