Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

Tip van jouw advocaat: de Reclame Code Commissie

KENNISPARTNER-COLUMN - We starten deze column met de Reclame Code Commissie (RCC). Is de RCC eigenlijk ook belangrijk voor de levensmiddelensector? Het antwoord is volmondig: JA.

Iedereen die reclame maakt, dient zich te houden aan de reclameregels. Die regels staan in de wet, maar ook in de zelfregulering. Zo kennen we de Nederlandse reclamecode, die bestaat uit een algemeen deel en een bijzonder deel. Het algemene deel geeft, het woord zegt het al, algemene voorschriften voor reclame. Een van de belangrijkste vereisten is dat reclame niet misleidend mag zijn. Daarnaast hebben we een aantal specifieke codes, zoals de Reclamecode voor Voedingsmiddelen en de Reclamecode Social Media. In de bijzondere codes staan specifieke regels voor specifieke industrieën of reclamevormen.

Een klacht indienen is eenvoudig en kan online. Dit kan iedereen doen, zowel een bedrijf (ook je concurrent!) als een consument. Vervolgens kijkt de Voorzitter of de voltallige Reclame Code Commissie naar de reclame-uiting en oordeelt of sprake is van een ontoelaatbare reclame.

Wanneer een klacht wordt toegewezen, spreek je van “een aanbeveling”. Het gevolg is niet een boete, zoals vaak wordt gedacht. Ruim 93% van de bedrijven houdt zich aan de uitspraken van de RCC en past de reclame aan. De uitspraak wordt online gepubliceerd en bij een radio- of TV-commercial geldt dat deze door aangesloten media-instellingen niet meer wordt uitgezonden. Ben je het niet eens met de uitspraak? Dan kun je in hoger beroep bij het College van Beroep.

Ook voor ondernemingen die niet zoveel gebruik maken van traditionele reclamevormen is de RCC belangrijk. Zo zijn ook websiteteksten en zelfs verpakkingen vormen van reclame. De RCC toetst ook of een reclame in strijd is met de wet. Vindt een klager dat jouw productnaam misleidend is of in strijd met de Claimsverordening, dan kan de RCC daar ook over oordelen. Ook al je verpakkingsteksten of gezondheidsclaims liggen bij de RCC onder de loep. Een heel ruime bevoegdheid dus.

Aan de andere kant geven de uitspraken van de RCC ook een goed beeld van wat de Nederlandse consument toelaatbaar vindt. De RCC kijkt namelijk altijd naar “de gemiddelde consument”. Dit is niet een persoon of een groep personen, maar een “fictief begrip”. Maatschappelijke ontwikkelingen worden bijvoorbeeld zeker meegenomen bij de beslissingen. Een voorbeeld: aandacht voor dierenwelzijn mag (voorlopig nog) “duurzaam” worden genoemd.

Kortom: de RCC is een ontzettend belangrijke speler voor de levensmiddelenindustrie. De uitspraken geven bovendien vaak een goed beeld van wat wel en niet is toegelaten bij reclame voor levensmiddelen. Kijk dus ook vooral eens naar de uitspraken voor inspiratie hoe het wél, maar ook zeker niet moet.

Auteur: Sarah Arayess, advocaat bij Hoogenraad & Haak, kennispartner van VMT

Illustratie: Larissa Sas

Sarah Arayess

Sarah Arayess

Advocaat SayLegal

Nestlé komt met voedingslijn die aansluit bij gebruik diabetesmedicijn

Nestlé komt met voedingslijn die aansluit bij gebruik diabetesmedicijn

Het diabetesmedicijn GLP-1 wint aan populariteit in Amerika omdat het mensen helpt af te vallen. Amerikanen die GLP-1 gebruiken met als doel...

5/6-11-2024 | Free From Food Ingredients

5/6-11-2024 | Free From Food Ingredients

Ben je opzoek naar producenten, importeurs of exporteurs van bijvoorbeeld clean-labelproducten, functionele-ingrediënten of glutenvrijevoeding? Dan...

Beeld: HAS Green Academy

09-12-2024 | Cursus Packaging Projectmanager

HAS Bedrijfsopleidingen organiseert de cursus Packaging Projectmanager.

Beeld: HAS Green Academy

04-06-2024 | Workshop Succesvolle food innovatie met de...

HAS Bedrijfsopleidingen organiseert een ééndaagse workshop Succesvolle food innovatie met de Verleidingstoolbox.

28-05-2024 | Training risicobeoordeling allergenen (online)

28-05-2024 | Training risicobeoordeling allergenen (online)

Met de training VITAL risicobeoordeling allergenen wordt geoefend met het toepassen en berekenen van drempelwaarden en ga je er zelfstandig mee aan...

24-06-2024 | Cursus CIP en Innovatieve reinigingstechnieken

24-06-2024 | Cursus CIP en Innovatieve reinigingstechnieken

Tweedaagse cursus Cleaning in Place t.b.v. de producenten en machinebouwers in Food, Feed en Pharma. Hierin komen alle nieuwe automatische...

07-06-2024 | Cursus Hygiënisch engineering - Droge processen

07-06-2024 | Cursus Hygiënisch engineering - Droge processen

In deze eendaagse cursus worden de basisprincipes behandeld voor voedselveilig produceren. U krijgt in korte tijd een totaaloverzicht van de...

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

BrauBeviale en Drinktec slaan handen ineen

NürnbergMesse en Messe München slaan handen ineen en kondigen een joint venture aan tussen beursbedrijven BrauBeviale en Drinktec: YONTEX. De beurzen...