Young R&D: 'Hoe kan ik creatieve ideeën het beste vertalen in het bedrijf?'
In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.
In de rubriek Young R&D stellen jonge productontwikkelaars vragen aan ervaren vakgenoten.
Jonge productontwikkelaars stromen vaak vanuit hun studie direct door in de eerste functie als productontwikkelaar. Hier lopen ze tegen verschillende vragen aan. Na het lezen van dit artikel weet je welke 9 vragen jonge R&D'ers hebben voor hun ervaren vakgenoten en hoe een jonge productontwikkelaar zich onmisbaar maakt.
Verduurzaming in de voedingsindustrie is liet langer vrijblijvend, maar bittere noodzaak geworden om te overleven. De heftige internationale marktontwikkelingen, de klimaatcrisis en steeds dwingendere regelgeving zijn de oorzaak. Een overzicht.
Voedselverspilling tegengaan is een belangrijk onderwerp ook in de voedingsmiddelenindustrie. Grondstoffen, waardevolle reststromen of bruikbaar eindproduct, verspillen is zonde en niet duurzaam. Wat doen bedrijven om voedselverspilling tegen te gaan? In dit On Topic-artikel kijken we hoe verschillende bedrijven dit aanpakken.
Door de toenemende grondstofprijzen als gevolg van corona in de wereldwijde markt moeten producenten regelmatig productielijnen stilleggen. Ook de nieuwe lockdown hakt er wederom hard in. VMT vroeg zeven voedselproducenten om een reactie op de nieuwe lockdown en de prijsstijgingen die voortkomen uit de wereldwijde coronacrisis.
Holland Malt gaat in de mouterij in Eemshaven een warmtepomp installeren zodat ze in 2024 mout te produceren zonder CO2 en fijnstof uit te stoten. Het proces zorgt ook voor een energiereductie van 67%.
Er verschijnen steeds meer Hard Seltzer-merken in de supermarktschappen. Maar wat is Hard Seltzer nu precies? En is het een snel voorbijtrekkende hype of een blijvende trend? VMT dook in het onderwerp en deed navraag bij verschillende producenten. "Voorlopig wordt er meer over Hard Seltzer gepraat dan dat er gedronken wordt, maar het gaat zeker een relevante categorie worden."
Brouwerij Uiltje Brewing Company introduceert elke twee weken een nieuw bier. De brouwerij staat vooral bekend om de opvallende namen en illustraties op de etiketten. Hoe pakt de brouwerij de productontwikkeling aan? Hoe bedenkt Uiltje de opvallende namen voor haar bieren en waarom? VMT ging langs bij Uiltje Brewing Company en sprak met oprichter Robbert Uyleman. "Eigenzinnig blijven innoveren is de key."
UPDATE JUNI - Corona heeft ook de voedingsindustrie hard geraakt. Waar het virus voor producenten als Hesselink Koffie leidde tot een lege productieruimte, zorgde het voor producenten als Verkade en Unilever voor een ongeplande groei. Afgelopen maanden sprak VMT met meerdere voedingsmiddelenproducenten over de persoonlijke ervaringen met de coronacrisis. Hieronder alle ervaringen overzichtelijk op een rij.
Belgische brouwerij De Hoorn, onderdeel van Swinkels Family Brewers, lanceert de Cornet Alcohol-Free. De basis voor het alcoholvrije bier is de originele Cornet Oaked, waaruit de alcohol wordt onttrokken. De onttrokken alcohol gooit de brouwer niet weg. hier maken zij een bierdistillaat van.