VMT
  • Lees 1 maand gratis
  • Inloggen
  • Voedselveiligheid
    • Listeria monocytogenes
    • E.coli (STEC/ EHEC)
    • Hygienisch ontwerpen
    • Voedselveiligheidscultuur
    • Fraude
    • PFAS
    • Acrylamide
    • MOAH & MOSH
  • Wetgeving
    • Etikettering
    • NAPV
    • Nutri-Score
    • Claims
    • Standaarden & Certificeringen
    • Allergenen
  • R&D
    • Alternatieve eiwitten
    • Suikerreductie
    • Ultrabewerkte voeding
    • Fermentatie
  • Duurzaamheid
    • Voedselverspilling
    • Energie en water
    • Duurzame data
  • België
  • Food Safety Event
  • Praktijkdag Microbiologie

Alles over Gedrag

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Parasiet29 jan. 25

    Voor abonnees Onderzoekers werpen licht op parasietenprobleem in voedselketen

    Wetenschappers hebben geanalyseerd hoe voedselgerelateerde trematodeninfecties zich ontwikkelen. Ze voorspellen dat het aantal infecties wereldwijd tot 2030 stabiel zal blijven. Hoewel deze infecties vooral voorkomen in Zuidoost-Azië en de West-Pacifische regio, nemen ze ook toe in andere delen van de wereld, zoals Amerika en Europa.

  • Ingredient13 jan. 23

    Foodbedrijf No Fairytales wil eetgedrag consument veranderen met campagne: 'het traagste dieet ter wereld'

    No Fairytales wil elke categorie in de supermarkt een beetje gezonder maken. Daar hebben ze al de groentetortilla voor. Nu starten ze met een campagne gericht op de consument. "Dit is de maand dat mensen aan het diëten slaan, terwijl ze niet op de lange termijn werken."

  • Marketing & Consument16 jun. 21

    Gedragsexpert: 'Suikertax of Nutri-Score helpen een beetje bij keuze gezonde voeding'

    Wanneer kiezen consumenten voor gezonde voeding? Is het prijs of gemak? Volgens gedragsexpert Mats Postema van Changing Ways helpen alle factoren die gedrag beïnvloeden. "Het is beter is om aan alle knoppen een beetje te draaien, dan vol voor één knop te gaan."

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Ingredient3 feb. 21

    Voor abonnees De R&D'er die deze 10 trends opvolgt is spekkoper in 2021

    De coronacrisis leidt wereldwijd tot veranderende consumentenbehoeften. Euromonitor signaleert in haar trendrapport 10 trends voor 2021 als gevolg van de coronapandemie. In dit artikel de tien trends op een rij om rekening mee te houden bij het ontwikkelen van nieuwe producten.

  • Marketing & Consument30 dec. 20

    'Nederlandse consument heeft behoefte aan duurzame voeding'

    De Nederlandse consument is gemotiveerd om duurzamer te leven. Ook blijkt er een stijgende behoefte te zijn aan duurzame voeding. Dat blijkt uit onderzoek van Milieu Centraal.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Marketing & Consument16 dec. 20

    Voor abonnees 'Nudging' in mobiele app helpt consument bij gezondere keuze

    Het toepassen van nudging in een supermarkt-app kan de consument helpen gezondere producten te kiezen.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Marketing & Consument7 okt. 20

    Voor abonnees Barry Callebaut: 'In postcorona-tijdperk ontstaan 3 typen consumenten'

    Het postcorona tijdperk is de fase waarin de samenleving - met de nodige voorzichtigheid - meer vrijheid krijgt en de economie langzamerhand probeert te herstellen. Chocoladeproducent Barry Callebaut voorspelt 3 typen consumenten waarmee de industrie dan mee te maken krijgt.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Voedselveiligheid & Kwaliteit10 aug. 20

    Voor abonnees Afname in uitbraken waarschijnlijk door pandemiemaatregelen

    In veel landen is de afgelopen maanden een scherpe daling te zien van het aantal gerapporteerde uitbraken. Dit is ook het geval in Finland. De Finse autoriteiten zagen tussen maart en mei dit jaar het aantal uitbraken dalen tot vier. Vorig jaar waren dat er nog achttien.

  • Voor abonnees
    Voor abonnees
    Marketing & Consument1 apr. 20

    Voor abonnees De 4 effecten van de coronacrisis op consumentengedrag

    Opeens is alles anders. De coronacrisis heeft effect op hoe we ons voedsel kopen, klaarmaken, eten en ervaren. Fooddesigner Marielle Bordewijk ontwikkelde voor voedingsmiddelenbedrijven een model om te anticiperen op de consumentenwensen na deze coronacrisis.

  • Duurzaamheid & MVO27 mrt. 20

    Voedsel en voedselpatronen in het post-Corona tijdperk

    KENNISPARTNER - Een crisis verandert het voedselpatroon. Als men naar de lege schappen in de supermarkten kijkt, leeft Nederland de komende weken op pasta met saus uit een potje, pannenkoeken en soep uit blik. Maar straks, als Nederland het normale leven weer oppakt, hoe wordt er dan gegeten?

Meer artikelen

  1. 'Wil je het licht uitdoen?' Europees project onderzoekt rol gedrag bij energie-efficientie
  2. Colruyt: Nutri-score niet stigmatiserend
  3. Accijnsverhoging op frisdranken verhoogt grensaankopen significant
  4. Foodwatch introduceert 'suikermaxdag'
  5. De verpakking van chocolade beïnvloedt emoties sterker dan de smaak
  6. Wat is belangrijker het klimaat of gezonde voeding?
  1. Voedingshoogleraar Jaap Seidell: 'Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo'
  2. Nieuwe hoogleraar onderzoekt hoe je van de gezonde keuze een gewoonte kunt maken
  3. 'Meer groente, minder vlees en terug naar de Nederlandse eetcultuur'
  4. Plus bedenkt supersaus als stimulans voor groenteconsumptie
  5. Kennisinstituut Bier lanceert kennistoolkit voor professionals
  6. Volhouden gezonde leefstijl onderwerp van nieuw onderzoek
  • Abonneren
  • Collecties
  • Nieuwsbrieven
  • Over VMT
  • Events
  • Digitaal Magazine
  • Klantenservice
  • Contact
  • Adverteren
  • Vacatures

Snel naar

  • Artikelen
  • Webinars
  • Startups
  • Podcasts
  • Video

Wetgeving

  • Etikettering
  • NAPV
  • Nutri-Score
  • Claims
  • Standaarden & Certificeringen
  • Allergenen

Voedselveiligheid

  • Listeria monocytogenes
  • E.coli (STEC/ EHEC)
  • Hygienisch ontwerpen
  • Voedselveiligheidscultuur
  • Fraude
  • PFAS
  • Acrylamide
  • MOAH & MOSH

R&D

  • Alternatieve eiwitten
  • Suikerreductie
  • Ultrabewerkte voeding

Duurzaamheid

  • Voedselverspilling
  • Energie en water
  • Duurzame data

Overige thema's

  • België
  • Economie & bedrijven
  • Mensen & loopbaan
  • Marketing & consument
  • Voeding & gezondheid
  • Technologie & techniek
  • Product & Bedrijfsnieuws

VMT is onderdeel van VMN media. Lees in ons manifest waar VMN media voor staat. Op gebruik van deze site zijn de volgende regelingen van toepassing: Algemene Voorwaarden en Privacy en Cookie beleid | Privacy instellingen