Maurice de Jong
Redacteur

Redacteur
Volgens ceo Robert van Ballegooijen (59) van Van Loon Group is het vrijwel onmogelijk voor supermarkten om de doelen van de eiwittransitie te behalen in 2030. Bovendien brengt het inzetten van vleesvervangers of het stoppen met vleesreclames, zoals Jumbo deed, deze transitie niet dichterbij, stelt Van Ballegooijen in gesprek met Distrifood. Meer tijd en andere oplossingen zijn nodig.
Supermarkten in het Verenigd Koninkrijk moeten dit jaar stoppen met de verkoop van in plastic voorverpakte groenten en fruit. De Britse overheid wil met de nieuwe wetgeving voedselverspilling en het gebruik van plastic verminderen.
Bedrijven zoals levensmiddelenproducenten doen er alles aan om onder de wetgeving voor wegwerpverpakkingen, de zogeheten SUP-heffing, uit te komen, constateert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Het Afvalfonds Verpakkingen presenteert begin volgend jaar een collectieve aanpak voor herbruikbare verpakkingen. Die moet ook de voedingsindustrie helpen om sneller te verduurzamen.
Voedingsmiddelenfabrikanten en supermarkten bieden te veel keuzes aan producten en zijn vaak te positief in hun claims over duurzaamheid. Dat maakt het voor klanten lastig om een geïnformeerde duurzame keuze te maken.
Als de Europese Commissie begin juli instemt met het gebruik van gentechniek CRISPR-Cas, willen Bionext, Ekoplaza en Odin dat dit op het etiket komt.
Stakingen bij bakkerij Borgesius in Arnhem en Aalsmeer kunnen supermarktketen Albert Heijn hard raken. Borgesius is de grootste broodleverancier van de supermarktketen.
De stijgende kosten van Mondelez' belangrijkste grondstoffen dwingt de fabrikant ertoe deze in sommige gevallen door te berekenen. Dat het bedrijf zich schuldig maakt aan graaiflatie wijst het resoluut van de hand.
Westland Kaas bekend van Old Amsterdam en Maaslander koopt het vegan kaasmerk 'Kees'. Volgens Westland Kaas past de overname van Kees bij de 'eigenzinnige van zakendoen' van het familiebedrijf die zich richt op vernieuwing en creativiteit.
De hoge voedselinflatie drijft consumenten van A-merken naar private label. Nog nooit groeiden de verkopen van huismerken zo hard als afgelopen jaar. Hierdoor bereikte het huismerk het hoogste aandeel dat ooit in supermarkten is gemeten.
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
FreshRecruitment
Cornelis Vrolijk Seafood