nieuws

Nestlé gaat Nutri-Score voeren in Nederland, Danone dringt aan op snelle invoering

Wetgeving & Toezicht

Nadat staatsecretaris Blokhuis gister aan de Tweede Kamer bekend maakte dat de Nutri-score in Nederland erkent zal worden, laat Nestlé weten in Nederland over te stappen op het voedingslabel halverwege 2020.

Nestlé gaat Nutri-Score voeren in Nederland, Danone dringt aan op snelle invoering

Nestlé gaat het Nutri-Score label ook toepassen op haar producten in Oostenrijk, Belgie, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland. Het gaat om meer dan vijfduizend producten.

Nutri-score op chocolademelk

Nestlé en Cereal Partners Worldwide beginnen met de introductie van het label in de Europese landen die het systeem al ondersteunen.

Daarnaast staat ook in andere landen de implementatie van het voedingslabel in de startblokken op verzoek van de Europese Commissie. Het label zal verschijnen op een reeks Nestlé-producten. Zo zal de Nutri-Score zichtbaar zijn op de plantaardige producten van Garden Gourmet, de chocolademelk van Nesquik, de pizza’s van Buitoni, Nescafé-koffie, Maggi-producten en KitKat-chocolade.

Implementeren

De eerste verpakkingen met het voedingslabel verschijnen in de eerste helft van 2020. Gedurende een periode van twee jaar wil Nestlé de labels gaan implementeren in haar portfolio. Het implementatieplan volgt na de aankondiging van Nestlé in juni waarbij steun werd uitgesproken voor de Nutri-Score in Europa.

Lijst

De merken en producten die een Nutri-score krijgen, zijn door Nestlé bekend gemaakt. Zo krijgen verschillende merken binnen verschillende categorieën het keuzelabel.

  • Confectionery: KitKat, Lion, Nestlé Dessert, Galak, Nestlé les recettes de L’Atelier, Menier, YES !, Cailler, Smarties, Choco Crossies, Choclait Chips.
  • Koffie : Nescafé, Nescafé Dolce Gusto, Nestlé Ricoré
  • Food : Herta, Buitoni, Thomy, Leisi, Wagner, Garden Gourmet, Maggi
  • Zuivel: Nesquik
  • Nestlé Waters: merken voor bron- en natuurlijk mineraalwater

Hulp bij gezonder dieet

De nutri-score is een label dat fabrikanten kunnen gebruiken om aan te geven hoe gezond hun product is. Het is een label met kleurcodes en een schaal van A tot E, waarbij A de gezondere keuze is.

Marco Settembri, CEO Nestlé Europa, zegt: “Met de Nutri-Score willen we mensen in staat stellen geïnformeerde beslissingen te nemen voor een gezonder dieet. We zijn hard bezig om de transformatie van onze producten te versnellen en lanceren meer producten die een betere ecologische voetafdruk hebben en bijdragen aan een gebalanceerd dieet. Dit betekent de komst van meer plantaardige opties voor eten en drinken.”

Reactie Danone

Ook zuivelproducent Danone heeft gereageerd op het besluit van Blokhuis. In een persbericht meldt het bedrijf verheugd te zijn dat staatssecretaris Blokhuis zijn voorkeur heeft uitgesproken voor het Nutri-Score logo. In het persbericht schrijft het bedrijf: “De invoering van de Nutri-Score past binnen de visie van Danone om gezondere eet- en drinkgewoontes te stimuleren. Op basis van de ervaringen van Danone met het label in andere EU-landen, vraagt Danone Nutri-Score zo snel mogelijk in te voeren. Hoe sneller de consument een gezonde keuze kan maken op basis van een eenvoudige score over de nutritionele voedingswaarde van een product, hoe beter.”

Reageer op dit artikel