nieuws

Etikettering houdbaarheid op radar voedingsindustrie: ‘Het begrip kan beter’

Wetgeving & Toezicht

Unilever en Arla Foods in het Verenigd Koninkrijk lieten onlangs weten hun houdbaarheidslabels aan te passen om voedselverspilling tegen te gaan. Maar ook bij de voedingsmiddelenindustrie in Nederland staat dit issue stevig op het netvlies, zo blijkt uit een belronde van VMT. “We zijn op verschillende manieren bezig voedselverspilling tegen te gaan.”

Etikettering houdbaarheid op radar voedingsindustrie: ‘Het begrip kan beter’

Zonder er al te veel ruchtbaarheid aan te geven, heeft ook FrieslandCampina haar verpakkingen aangepast om voedselverspilling tegen te gaan. Zo staat op de zijkant van de volle yoghurt van Campina de tekst: ‘Voorkom verspilling. Ook na datum vaak nog goed: kijk, ruik, proef.’

Zuivelsector

De zuivelsector is al een aantal jaar bezig met het voorkomen dat consumenten zuivelproducten zomaar weggooien. Veel zuivelproducten die over datum zijn, zijn in sommige gevallen nog prima te consumeren.

Voedseltop

Toenmalig staatssecretaris Martijn van Dam (midden) tijdens de Nationale Voedseltop in 2017 in Den Haag.

In 2017 ondertekende de Nederlandse Zuivel Organisatie (NZO) tijdens de Nationale Voedseltop op 26 januari de Green Deal ‘Over de datum.’ Toenmalig staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken was initiatiefnemer van de green deal om voedselverspilling te verminderen bij de consument.

Een Green Deal is een afspraak tussen Rijksoverheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties om sneller te verduurzamen.

Green Deal

De zuivelbranche riep als onderdeel van ‘Over de datum’ twee jaar geleden het icoon ‘zuinig op zuivel’ in het leven met daarin allerlei anti-verspillingsadviezen. De belangrijkste tip: kijk, ruik en proef. Kijk of het product er nog goed uitziet, ruik eraan en proef of het nog lekker is.

Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) behoorden begin 2017 tot de ondertekenaars van de Green Deal ‘Over datum.’

Verwarring over houdbaarheid

De termen ‘Tenminste Houdbaar Tot’ (THT) en ‘Te Gebruiken Tot’ (TGT) worden beide veelal gebruikt in de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. De THT-aanduiding staat op producten die niet snel bederven. Een TGT-aanduiding staat op zeer bederfelijke producten zoals groenten, fruit en vlees. In 2017 concludeerden meerdere partijen al dat het gebruik van de twee verschillende termen verwarrend kan zijn voor de consument.

Tekst: Laura Willemsen

Houdbaarheid

“Het is inderdaad bekend dat in Nederland het begrip over houdbaarheid beter kan”, vertelt manager Consument & Informatie Marloes Kneppers van de FNLI. Om die reden was de koepelorganisatie één van de mede-ondertekenaars van de Green Deal ‘Over de datum.’ Dit jaar lanceert de Rijksoverheid als onderdeel van deze Green Deal een voorlichtingscampagne, waar ook de FNLI bij betrokken is.

Mondelez

De meeste voedingsmiddelenbedrijven zijn zich bewust dat houdbaarheidsdata en voedselverspilling aan elkaar gelinkt zijn. Maar ze ondernemen nog niet allemaal direct actie om de houdbaarheidsteksten op het etiket aan te passen door bijvoorbeeld vrijwillig ‘ook na deze datum nog vaak goed’ toe te voegen.

“We wachten momenteel op de Europese Commissie over hoe om te gaan met houdbaarheidsdata en gerelateerde voedingsinformatie”, zegt Dorien Reykers van Mondelez Benelux.

Ze besluit: “Er moet eerst een geharmoniseerde aanpak komen voor heel Europa voordat we eventueel overgaan tot vrijwillige etikettering van extra houdbaarheidsinformatie.”

Go-Tan

Go-Tan wil graag bijdragen aan het terugdringen van voedselverspilling. Het bedrijf zegt positief te staan tegenover iedere stap die verspilling terugdringt, vertelt marketingmanager Ewout Laseur van Go-Tan.

Het bedrijf heeft nog niet besloten of er ook iets gaat gebeuren op het etiket om voedselverspilling te voorkomen. “We zijn op verschillende manieren met dit onderwerp bezig, maar op dit punt hebben we nog geen besluit genomen. Het is een afweging die we de komende tijd gaan maken.”

Carlsberg

Carlsberg behoorde samen met onder andere Unilever en Arla Foods en Too Good To Go (een beweging tegen voedselverspilling) in Denemarken tot de ontwikkelaars van een nieuw label dat voedselverspilling moet inperken. Naast de THT-datum voegen Unilever, Arla en Carlsberg de term ‘vaak goed na’ toe aan het etiket.

“Het label zal worden toegepast op bieren waarvan we zeker zijn dat het de houdbaarheid en consistentie op na de THT-datum nog behoudt”, legt Anders Bering, woordvoerder van de Carlsberg Group uit.

Smaak bier

Op dit moment is er één bier in de markt met de term ‘vaak nog goed na’ op het label. Bering:  “We weten niet hoe consumenten zullen reageren, omdat het nu pas enkele dagen op deze manier op de markt is. Zodra we weten dat consumenten positief op de verandering reageren, willen we de labeltekst ook op andere bieren aanpassen.”

Voor Carlsberg was het geen moeilijke keuze om mee te doen aan de ontwikkeling van een nieuw label om voedselverspilling te verminderen. Het meeste bier heeft al een lange houdbaarheidsdatum: zes tot negen maanden. “En net als bij wijn kunnen sommige sterke bieren na een tijdje beter gaan smaken.”

Lees ook:

Unilever past houdbaarheid aan om voedselverspilling de kop in te drukken

Arla Foods verandert houdbaarheidslabels om verwarring te voorkomen

Reageer op dit artikel