nieuws

WHO publiceert model om voeding voor kinderen van 6 tot 36 maanden te verbeteren

Wetgeving & Toezicht

WHO publiceert model om voeding voor kinderen van 6 tot 36 maanden te verbeteren

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft een zogenoemd Nutrient Profile Model gepubliceerd. Het is bedoeld om het aanbod van gezonde voeding te verbeteren voor baby’s en kinderen tussen de zes en zesendertig maanden.

De opstelling van het Nutrient Profile Model (NPM) vloeit voort uit de in 2016 door de WHO vastgestelde richtlijnen om ongepaste promotie voor baby en kindervoeding tegen te gaan. Het NPM is in concept toegestuurd aan de bij de WHO aangesloten lidstaten om het vervolgens te kunnen doorvoeren in de verschillende landen.

Het doel van de WHO is gericht op het behoud van borstvoeding (volledig gedurende de eerste zes maanden), de promotie van een gezonde voeding, het voorkomen van obesitas en het tegengaan van chronische ziekten. Het NPM voorziet de landen en stakeholders (voedingsbedrijven) van handvatten om aan de richtlijnen van de WHO te voldoen.

Nutriëntenprofiel

Het NPM-discussiestuk is een eerste stap om te komen tot een concreet nutriëntenprofielmodel dat commercieel inzetbaar is voor baby’s en kinderen tot 36 maanden. Hierbij gaat het om de ontwikkeling van commercieel beschikbare baby- en kindervoeding (naast borstvoeding). Met het NPM-plan hoopt de WHO overheden te helpen het Nutrient Profile Model te implementeren.

Voedingsmiddelenrichtlijnen

Veel aanvullende voeding voor kinderen tussen de zes en zesendertig maanden is zoet en gepureerd, constateert de WHO, wat volgens de organisatie mogelijk een negatief effect heeft op het leerproces van kinderen met betrekking tot smaak en structuur van voedingsmiddelen.

Zout en suiker

Ook zijn er zorgen over het hoge zout- en suikergehalte in aanvullende voeding, die wellicht niet overeenkomen met de internationale en nationale voedingsmiddelenrichtlijnen.

De WHO concludeert dat de regels voor productie, verpakken en marketing van aanvullende voeding voor kinderen tussen de zes en zesendertig maanden niet goed genoeg worden nageleefd. Dit omdat er op dit moment bepaalde producten worden aangeboden die ongeschikt zijn voor kinderen tot zesendertig maanden oud.

Voedingsmiddelenprofiel

Aan de hand van de eerder opgestelde richtlijnen heeft de WHO nu een voedingsmiddelenprofiel (NPM) vastgesteld waaraan aanvullende voeding voor kinderen tot zesendertig maanden aan zou moeten voldoen.

Dit voedingsmiddelenprofiel heeft als doel om aanvullende voeding te categoriseren, geschikte producten voor kinderen tussen de zes en zesendertig maanden vast te stellen en ervoor te zorgen dat geschikte producten op de juiste manier in de markt gezet worden.

Aangepaste richtlijnen

Hieronder een overzicht van de aangepaste richtlijnen voor aanvullende voeding voor baby’s en kinderen van zes tot zesendertig maanden per subcategorie:

Aangepaste richtlijnen voor productie van aangeboden aanvullende voedingsmiddelen:

  • De volgende producten mogen niet als ‘geschikt voor baby’s en kinderen tot zesendertig maanden’ op de markt gebracht worden
    • Banketproducten en zoete snacks
    • Fruitdrankjes en gezoete melk/melkalternatieven
    • Snacks met meer dan 15% van de ADH suiker
    • Producten met toegevoegd suiker of andere zoetstoffen
    • Producten die transvetten bevatten
    • Producten die meer dan 4,5 gram / 100 kcal aan vet bevatten

Naast richtlijnen voor het op de markt brengen van producten stelt de WHO verder het volgende aangaande de productie van aanvullende voedingsmiddelen:

  • Het aandeel suiker (in % van de ADH) dat in het product aanwezig is moet op de voorkant van de verpakking vermeld worden
  • Producten moeten minimaal 60 kcal / 100gram bevatten om voldoende voedingsstoffen te bieden
  • Het zoutaandeel moet beperkt worden tot 50 mg/100 kcal en 50 mg/100 gram
  • Bij vermelding van een eiwitbron op de voorkant van de verpakking moet de minimale hoeveelheid eiwit 8% bedragen indien sprake is van vis, kip of vlees. Indien sprake is van een andere eiwitbron moet het product minimaal 10% eiwit bevatten

Regelgeving voor verpakken, etikettering en marketing van aanvullende voedingsmiddelen:

  • Aanvullende voeding mag niet in de markt gezet worden als ‘geschikt voor baby’s en kinderen onder de zes maanden oud’
  • Op alle producten moet de geschikte leeftijd van kinderen vermeld worden
  • Producten mogen geen foto, tekst of beeld bevatten waardoor het lijkt alsof het product geschikt is voor kinderen onder de zes maanden oud
  • Alle aanvullende voeding moet een statement bevatten waarin aangegeven wordt dat borstvoeding belangrijk is tot op zijn minst een leeftijd van twee jaar en dat aanvullende voeding niet gebruikt moet worden voor kinderen jonger dan zes maanden
  • Producten mogen geen foto, tekst of beeld bevatten waardoor vrouwen worden ontmoedigd om borstvoeding te geven
  • Verpakking, etikettering en materialen gebruikt voor aanvullende voeding moeten verschillen van die van borstmelkvervangers om verwarring te voorkomen.
  • Voor producten geschikt voor kinderen ouder dan zesendertig maanden moet dit duidelijk op de verpakking aangegeven worden
  • Voor alle producten die fruit bevatten moet het aandeel fruit vermeld worden in de ingrediëntendeclaratie
  • Voor alle producten moet het percentage water vermeld worden op de declaratie
  • Op producten met een tuit moet duidelijk vermeld worden dat het niet geschikt is voor baby’s en jonge kinderen
  • Als het suikerpercentage het toegestane limiet overschrijdt, moet het percentage duidelijk vermeld worden op de voorkant van de verpakking
  • Voedings- en gezondheidsclaims mogen niet gebruikt worden voor aanvullende voeding
  • Teksten en claims op de verpakking mogen niet misleidend zijn, moeten duidelijke instructies geven over de bereidingswijze en mogen niet pretenderen dat het product beter is dan een thuisgemaakte maaltijd
  • Op de voorkant van de verpakking moeten de ingrediënten genoemd worden in volgorde van het aandeel dat in het product aanwezig is

Het doel

Promotionele acties ontwikkelen zich constant en worden constant door nieuwe producenten op andere manieren aangeboden, signaleert de WHO Ouders en verzorgers worden dus steeds aan andere informatie blootgesteld. De richtlijnen van de WHO hebben als doel om te voorkomen dat producten verkeerd in de markt worden gezet en dat misleidende informatie wordt gegeven.

Reageer op dit artikel