nieuws

Foodwatch: fabrikanten passen verpakkingen aan, misleiding vanillevla stopt

Wetgeving & Toezicht

Foodwatch: fabrikanten passen verpakkingen aan, misleiding vanillevla stopt

Foodwatch wint klachtenprocedure tegen Friesland Campina’s vanillevla zonder vanille. Naar aanleiding van de klachtenprocedure passen ook Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Plus, Aldi, Dirk, Arla, Superunie en Dekamarkt hun vanilleproducten aan.

Foodwatch diende in 2018 een klacht in bij Stichting Reclame Code over dat de vanillevla van Optimel geen vanille bevat, maar juist aroma. Misleidend voor de consument en volgens de organisatie gaat dit onder meer tegen de etiketteringsverordening in.

Kettingreactie in aanpassen van vanillevla

De Reclame Code Commissie (RCC) bestempelt vanillevla zonder vanille als misleidend. Ze gaf aan  dat indien een ingrediënt in de naam van een product wordt vermeld, het ook daadwerkelijk in een product moet zitten.

Friesland Campina gaf aan dat 80 procent van de producten hier de fout ingaat. Als reactie op Friesland Campina schreef Foodwatch andere producenten van vanillevla aan dat ook zij hun verpakkingen dienen aan te passen als er geen echte vanille in hun producten zit.

De producenten geven aan de uitspraak van de RCC op te volgen en hun vla aan te passen. De vanillevla’s, vanilleyoghurt’s en dubbelvla’s worden of in naam aangepast of het daadwerkelijke ingrediënt wordt toegevoegd.

NVWA

In de etiketteringsverordening (verordening (EG) nr.1169/2011), met name in artikel 7, staat dat het verboden is consumenten te misleiden rondom voedsel. Dit is in Europa vastgesteld. Toch onderneemt de NVWA niet direct actie op een melding over misleiding als er geen risico’s zijn voor de volksgezondheid. Dit zorgt er volgens Foodwatch voor dat producenten er vaak mee wegkomen.

 

 

Reageer op dit artikel