nieuws

Voedingshoogleraar Jaap Seidell: ‘Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo’

Wetgeving & Toezicht

Voedingshoogleraar Jaap Seidell: ‘Verwacht niet te veel van een nieuw voedselkeuzelogo’

Geen voedselkeuzelogo is ideaal, ook Nutriscore niet, zei FNLI-directeur Marian Geluk tijdens het ochtendprogramma van het Food Future Event (FFE) dat 9 april plaatsvond. Over Nutriscore en voedselkeuzelogo’s werd verder gediscussieerd in twee sessies tijdens het FFE-middagprogramma. ‘We hebben een logo en dan zijn we klaar, dat werkt niet’, bracht hoogleraar Jaap Seidell naar voren. Colruyt en Albert Heijn gaan voor Nutriscore.

Er is behoefte bij de consument aan een voedselkeuzelogo op de verpakking. Het idee van een logo is om de gemakkelijke keuze de gezonde keuze te maken, maar verwacht niet te veel dat zo’n logo daadwerkelijk aanzet tot ander of gezonder eetgedrag bij consumenten. Voedingshoogleraar Jaap Seidell van de Vrije Universiteit van Amsterdam legde een kleine honderd toehoorders uit dat er bij het maken van een gezonde keuze meer komt kijken dan een logo alleen. ‘Een logo moet een integraal onderdeel zijn om ongezond gedrag om te buigen’, zegt hij. ‘Het werkt niet terwijl er ongezonde producten bij kassa blijven liggen. Winkels, producenten, kantines, etc. moeten hiervoor beter samenwerken.’

Hoog opgeleiden
Ook wees Seidell op onderzoek van Ellis Vyth waarin naar voren komt dat mensen in het algemeen niet zo letten op een logo. ‘Vooral vrouwen, hoogopgeleiden en mensen die aan het afvallen zijn, vinden het belangrijk, anderen kijken er niet zo naar. Je bereikt vooral gemotiveerde en al geïnteresseerde mensen. De Effectiviteit is niet zo hoog. Dat blijkt uit meerdere, internationale onderzoeken. De keuze wordt medebepaald door een logo, maar ook door het individu, het voedsel op zich, de omgeving, die bepalen veel meer. Daarbij komt dat smaak en prijs vaak de belangrijkste motieven van consumenten zijn.’

Keuze in krantje
Seidell geeft aan dat binnen zijn vakgroep jarenlang de aanbiedingen van supermarkten zijn bijgehouden. ‘We zien daarbij vooral aan aanbiedingen op ongezonde producten’, zegt hij. ‘Een grote keuzebevorderaar is de aanbieding in het wekelijkse krantje. Dus de het idee: We hebben logo en dan zijn we klaar, gaat niet op. Het is een concrete maatregel, maar heeft uiteindelijk weinig effect op de keuze. Tot nu toe is het nog niet gelukt om moeilijk te bereiken mensen met een logo te bereiken.

Voedingsindustrie
Een logo is volgens Seidell wel een goed hulpmiddel voor de voedingsindustrie om te streven naar betere producten. Daarbij ziet hij zeker mogelijkheden voor de introductie van Nutriscore, maar dan zouden wel enige aanpassingen aan de criteria moeten plaatsvinden. Meer heil verwacht hij van een ander businessmodel van de retailsector, waarbij supermarkten samen met leveranciers nadenken over een gezonder totaalaanbod.

Nutriscore
In België heeft de grootste supermarktketen Colruyt sinds vorig jaar ervaring opgedaan met Nutriscore. Ondanks de onvolkomenheden in de criteria, zoals olijfolie dat ‘rood’ scoort is Pascale Boulanger, Public affairs manager van de Colruyt Group positief te spreken over de eerste ervaringen. ‘Vanuit de klant gezien is het een gebruiksvriendelijke tool, de klant vraagt ons om te helpen, het is herkenbaar en je weet in een oogopslag of een product een gezond keuze is. Het is wetenschappelijk onderbouwd en er valt niet mee te foefelen. Soms is het systeem niet perfect en moet je een afweging maken, maar over het algemeen geeft het een goede indicatie.’ Colruyt heeft sinds september Nutriscore op de verpakking van zijn producten.

Albert Heijn en Nutriscore
Ook Ika van de Pas (foto), director Quality Development and Support van Albert Heijn, sprak zich tijdens de middag uit voor Nutriscore. Ze gaf aan het een geloofwaardig, bewezen systeem te vinden. Ook benoemde ze de onvolkomenheden in het systeem en sprak ze haar zorg uit over het tempo waarmee een nieuw logo wordt doorgevoerd. ‘We hebben haast, wat ons betreft moet het sneller’, aldus Van de Pas. ‘Je kunt eindeloos blijven zoeken naar het perfecte logo, maar het is belangrijk dat er een beslissing wordt genomen. Meer dan 80 procent van het logo is nu al een geloofwaardige afspiegeling voor de producten die eraan mee doen. Nu de Fransen de criteria willen herzien, is dat een mooie handreiking om ermee verder te gaan. Laten we ergens beginnen en de klanten helpen aan het schap.’

Check deze link voor meer foto’s van het Food Future Event

Reageer op dit artikel