nieuws

Heffing suikerhoudende dranken beïnvloedt voedingsindustrie

Wetgeving & Toezicht

Heffing suikerhoudende dranken beïnvloedt voedingsindustrie

Vier maanden na de ingang van de extra belasting op suikerhoudende dranken in Groot Brittannië veranderde vooral het gedrag van de voedingsindustrie. Bijna alle producenten hebben het suikergehalte van hun dranken verlaagd tot onder de aanvaardbare grens (zodat er geen extra belasting betaald hoeft te worden). Dit blijkt uit onderzoek van het data-analyse bedrijf Nielsen.

Verder geeft meer dan de helft van de Britse consumenten (62 procent) aan dat hun frisdrankconsumptie niet veranderd is door de extra belasting.

Gestaag afgenomen

“Hoewel we geen grote veranderingen zien in het koopgedrag van consumenten, hebben producenten zich wel aangepast aan de nieuwe wetgeving. Het suikergehalte is gestaag afgenomen in koolzuurhoudende dranken en ontbijtgranen,” vertelt Aylin Ceylan, analist bij Nielsen, aan de website Beveragedaily.

Onder suikertaks grens

“De meeste frisdranken vallen nu onder de belastinggrens. De taks moedigt fabrikanten aan om producten te herformuleren. Dit zorgt voor een groei in de verkoop van frisdranken of andere alternatieven met een laag suikergehalte, vaak tegen een hogere prijs. Consumenten blijven frisdrank kopen alleen wel minder vaak,” aldus Ceylan.

Stoppen met frisdrank

Nielsen komt nog met opvallende cijfers. Zo gaf voor de introductie van de belastingheffing 11 procent van de consumenten aan te gaan stoppen met het drinken van frisdrank, dit is nu nog maar 1 procent.  Even de data juist wanneer werd de taks ingevoerd

Door gaan met kopen

Het aantal Britten dat aangaf juist door te gaan met het kopen van suikerhoudende dranken is zelfs gestegen van 31 procent in februari  2018 tot 44 procent in juni. Wel vindt 69 procent van de consumenten dat de belasting ook op andere suikerhoudende producten moet worden doorgevoerd zoals koekjes en banketbakkerij.

 

Reageer op dit artikel