nieuws

Foodwatch start campagne voor invoering suikerheffing

Wetgeving & Toezicht

Foodwatch start campagne voor invoering suikerheffing

Foodwatch start vandaag een campagne voor een belastingheffing op frisdranken, in Engeland bekend als de suikertaks. De opbrengsten van de heffing moeten van de organisatie ten goede komen aan een verlaging van de zorgpremie.

De campagne start onder de het mom van ‘laat Coca-Cola & Co aan de stijgende zorgkosten mee betalen.’

Belastingheffing op frisdranken

Volgens Foodwatch moet de heffing geen ordinaire belastingverhoging worden en moeten de inkomsten ervan terugvloeien naar de consument. Op die manier zou ‘de vervuiler betalen’ en stimuleert het zowel de fabrikanten als consumenten om gezonder te worden.

‘Bij een de heffing hebben frisdrankfabrikanten drie keuzes; suikergehaltes verlagen, prijs verhogen of de kosten betalen uit eigen zak,’ vertelt campagneleider Sjoerd van de Wouw.

‘In Engeland zie je dat fabrikanten vooral kiezen voor het verlagen van suikergehaltes en dat de heffing die nog wel betaald wordt naar sportactiviteiten voor kinderen gaat. Foodwatch wil dat de inkomsten van de heffing  gaan naar een verlaging van de zorgkosten.’

Kunstmatige zoetstoffen

Verder geeft de organisatie aan dat de suiker niet door kunstmatige zoetstoffen vervangen mag worden.

‘Het beleid moet echt gericht zijn op minder zoete producten, zoals ook de Franse voedselautoriteit Anses adviseert en hiermee tegemoetkomt aan de bedenkingen van de Universiteit Harvard  over de gezondheidseffecten van kunstmatige zoetstoffen. In Frankrijk is de frisdranktaks ook van toepassing op producten met kunstmatige zoetstoffen.’

Staatssecretaris

De start van de campagne komt nadat Staatssecretaris Blokhuis aangaf de suikertaks niet ondenkbaar te vinden. Naar verwachting wordt na de zomer het Nationaal Preventieakkoord van Staatssecretaris Blokhuis bekend gemaakt.

‘Mogelijk maakt de suikertaks daar onderdeel van uit,’ aldus Foodwatch.

Reageer op dit artikel