artikel

Nutricosmetica: ‘Mooie claims’ voor beautyfoods

Wetgeving & Toezicht

KENNISPARTNER – Voedings- en gezondheidsclaims op voedingsmiddelen zijn streng gereguleerd. Makkelijker lijkt het in de wereld van beautyfoods, ‘nutricosmetica’, ofwel voedingssupplementen gericht op een cosmetisch effect. Ook ‘digitale nutraceuticals’ is een opvallende trend. Dit artikel verschijnt in VMT 6, 2019.

Nutricosmetica: ‘Mooie claims’ voor beautyfoods

Van 7 tot en met 9 mei 2019 vond de jaarlijkse Vitafoods conferentie plaats in Genève. Dit is een plek waar producenten en verhandelaars van functionele voeding laten zien wat zij in huis hebben. We bespreken enkele trends en wat u erover moet weten.

Nutricosmetica

Voedingssupplementen gericht op een cosmetisch effect, de zogenaamde nutricosmetica, waren in grote aantallen aanwezig op Vitafoods. De achterliggende gedachte bij deze producten is dat een cosmetisch effect niet alleen voortvloeit uit lokale toepassing, maar dat dit net zo goed via voeding kan worden bereikt (“schoonheid van binnenuit“).

Het communiceren van de voordelen van deze producten is tot op zekere hoogte gemakkelijker dan communicatie over ‘gewone’ voedingssupplementen, omdat men zogenaamde beauty claims kan gebruiken. Dit zijn claims die uitsluitend zijn gericht op het uiterlijk van huid, haar en nagels en niet op een gunstig nutritioneel of fysiologisch effect op het lichaam.

Flexibiliteit bij claims

Dit soort claims valt niet onder de regelgeving van de Claimsverordening, zodat er flexibiliteit bestaat bij de formulering ervan. In de praktijk worden deze beweringen meestal ondersteund door onderzoeken naar de werkzaamheid, aangezien de bewijslast uiteraard ligt bij de fabrikant/verhandelaar die de nutricosmetica in de handel brengt. Naast schoonheidsclaims heeft een aantal gezondheidsclaims ook betrekking op schoonheid. Dit zijn onder andere claims wat betreft biotine, jodium en vitaminen A, B2 en C. Als gevolg hiervan kunnen aantrekkelijke algemene gezondheidsclaims worden gebruikt voor nutricosmetica, wanneer de specifieke ingrediënten daarvan voldoen aan de criteria voor deze specifieke gezondheidsclaims.

Beautyfoods voor de huid

supplement capsules

Als voorbeeld kan het product Lycoderm worden genoemd. Dit is een mengsel van carotenoïden en rozemarijn, gericht is op het verbeteren van de voordelen van een lokale huidbehandeling. Dit product wordt op de markt gebracht met de vermelding dat “antioxidanten zoals carotenoïden onze huid helpen in balans te brengen tegen schadelijke invloeden van buitenaf, zoals UV-stralen“. De kortere versie daarvan zou kunnen zijn “carotenoïden dragen bij tot het behoud van een gezonde, gladde huid“.

Tot nu toe is er nog geen toegestane gezondheidsclaim voor carotenoïden, maar het is wel mogelijk om een schoonheidsclaim te maken met betrekking tot de effecten daarvan in een nutricosmetica product (indien wetenschappelijk onderbouwd). Bij het gebruik van de toegestane gezondheidsclaim voor vitamine E (“helpt de cellen beschermen tegen oxidatieve schade door UV-straling”) kan een korte aantrekkelijke claim luiden: “schoonheid komt van binnenuit“.

KOAG KAG

De Keuringsraad voor geneesmiddelen, medische zelfzorg hulpmiddelen en gezondheidsproducten (KOAG-KAG) heeft op haar website een lijst van mogelijke beautyclaims gepubliceerd die een handig onderscheid maakt tussen beautyclaims en gezondheidsclaims. Het onderscheid is namelijk soms zeer subtiel. De lijst is niet limitatief, maar kan wel behulpzaam zijn bij verduidelijking van dit verschil.

Digitale nutraceuticals

‘Digitale nutraceuticals’ betreft een nieuw fenomeen waarbij functionele voeding wordt ondersteund door digitale toepassingen zoals apps. Er werden op de Vitafoods conferentie verschillende apps getoond die ontwikkeld zijn door fabrikanten van functionele voeding die in een business-to-business context opereren, maar gericht zijn op de consument. Het doel van deze apps is de waardering van de consument in een B2C-context te vergroten. Fabrikanten kunnen deze apps vaak op maat maken voor individuele klanten, zodat er rond voedingssupplementen een hele nieuwe digitale business ontstaat.

Functionele voeding voor gewichtsbeheersing

Als voorbeeld kan het product Metabolaid worden genoemd. Dit is een voedingssupplement vervaardigd door Monteloeder gericht op gewichtsbeheersing door het beheersen van de eetlust van de consument. Uit klinische studies is naar verluidt gebleken dat de inname van dit product, samen met een gezonde voeding en regelmatige lichaamsbeweging, consumenten helpt om hun lichaamsgewicht, bloeddruk, cholesterol- en glucoseniveaus te beheren. Monteloeder heeft ook een app ontworpen die de consument in staat stelt om zijn/haar dagelijkse gewoonten te controleren, zoals etenstijden, eetfrequentie en slaap.

Bovendien kan deze app verbinding maken met andere draagbare apparaten om gezondheid gerelateerde factoren zoals hartslag, gewandelde stappen en lichaamsgewicht te meten. Dit kan de consument in staat stellen om positieve veranderingen in zijn of haar levensstijl te bewerkstelligen, door een betere controle te bieden over zijn of haar algehele gezondheid.

AVG-normen

Het is duidelijk dat zo’n digitale ondersteuning van functionele voeding een degelijke strategie voor de bescherming van persoonsgegevens vereist. Dit is niet alleen nodig om te voldoen aan de AVG-normen, maar ook om het vertrouwen van de consument te winnen… en te behouden. Elk bedrijf dat een dergelijke oplossing biedt, moet in zijn privacybeleid duidelijk uitleggen voor welk doel consumentengegevens worden gebruikt, wat de wettelijke gronden zijn voor de verwerking en met wie de persoonsgegevens eventueel zullen worden gedeeld.

In het geval van Monteloeder, het aanbieden van apps op maat voor klanten, is het interessant om te kijken wie de verwerkingsverantwoordelijke (‘controller’) is op het gebied van consumentengegevens: Monteloeder of haar klant? Als de klant de middelen en doeleinden voor de verwerking bepaalt, rijst de vraag of Monteloeder compleet uit beeld is als verwerkingsverantwoordelijke of dat de klant en Monteloeder mogelijk gezamenlijk optreden als verwerkingsverantwoordelijke.

In zo’n geval zijn onderlinge afspraken essentieel en moet de klant hierover ook worden geïnformeerd. Dit is sowieso van essentieel belang, zeker nu data ‘gegevens over de gezondheid’ bevatten. De AVG hanteert een zeer strikte systematiek voor de verwerking van deze gegevens en het staat de lidstaten daarnaast vrij om ook nationale beperkingen te formuleren.

Auteurs: Karin Verzijden en Thijs Mooren (paralegal), Axon Advocaten, kennispartner van VMT

Reageer op dit artikel