nieuws

Generatie Z zoekt producten die aansluiten bij actieve levensstijl

Voeding & Gezondheid

Jongeren tot 22 jaar – Generatie Z – vragen om eiwitrijke producten die aansluiten bij hun actieve levensstijl. Baby-boomers daarentegen willen hun gezondheid verbeteren bijvoorbeeld door suikerarme producten.

Generatie Z zoekt producten die aansluiten bij actieve levensstijl

Dat blijkt uit onderzoek van Innova Market Insights onder Amerikaanse consumenten naar het begrip holistische gezondheid.
Verschillende generaties maken gebruik van de zogeheten ‘holistische gezondheid’ waarin men zich focust op de gezondheid van zowel het lichaam als de geest. Uit onderzoek van Innova Market Insights blijkt dat de verschillende generaties holistische gezondheid anders invullen.

Generatie Z

De jongste generatie, generatie Z (22 jaar of jonger), zal het snelst de gezondheid verbeteren door meer te bewegen. Uit het consumentenonderzoek van Innova komt naar voren dat 67% van de Amerikaanse consumenten onder de 22 jaar het verhogen van de fysieke activiteit ziet als een manier om de gezondheid te verbeteren.

Deze generatie kiest daarom voor producten die aan een fysiek actieve leefstijl bijdragen zoals eiwitrijke producten. Ook blijkt uit het onderzoek dat Generatie Z in haar vrije tijd graag reist. Daarbij komen zij in aanraking met nieuwe eetculturen waardoor de voedingsmiddelenindustrie een steeds internationaler assortiment aanbiedt.

Millennials

De focus op de balans tussen lichaam en geest lijkt het meest weggelegd voor millennials (geboren tussen 1981 en 1996). 53% geeft aan dat de focus vooral ligt op het verhogen van het geluksgevoel. Deze groep hecht volgens Innova veel waarde aan ethisch verantwoorde consumptie en gezonde verwenmomenten.

Daarnaast lijkt deze generatie liever goede voedingsaspecten, zoals vezels en eiwitten, te verhogen dan de slechte aspecten te verlagen. Het verhogen van deze goede aspecten zien zij het liefst terug in goede alternatieven voor on-the-go producten die passen binnen een drukke leefstijl.

Millennials lijken volgens Innova ook het meest te geven om het milieu en ethische kwesties. Zij zijn daarbij bereid meer te betalen voor producten die hieraan bijdragen.

Generatie X

Consumenten tussen de 39 en 54 jaar oud (generatie X) focussen sterk op emotionele gesteldheid. 55% van de Amerikaanse ondervraagden binnen deze leeftijdscategorie neemt stappen om de mentale gezondheid te verbeteren.

Het onderzoek toont aan dat deze groep het sociale leven en tijd met de familie hoog in het vaandel heeft staan. Generatie X heeft volgens het onderzoek grote interesse in natuurlijke en biologische producten en het verlagen van de vlees-, alcohol- en cafeïneconsumptie.

Baby-boomers

De baby-boomers (geboren tussen 1946 en 1964) vinden vooral gezond ouder worden zeer belangrijk. Innova’s onderzoek wijst uit dat de kans het grootst is dat deze generatie het dieet zal aanpassen om de algehele gezondheid te verbeteren. Het onderzoek toont aan dat 54% van de Amerikaanse baby-boomers de suikerinname heeft verlaagt.

Reageer op dit artikel