nieuws

Colruyt test automatische herkenning van groenten en fruit

Technologie & Techniek

Colruyt test als eerste Belgische supermarkt  automatische productherkenning. Groenten en fruit  worden automatisch herkend aan de kassa met behulp van artificiële intelligentie. Uitbreiding naar andere producten wordt nog niet voorzien.

Colruyt test automatische herkenning van groenten en fruit

Met deze test zet de Belgische supermarktketen Colruyt een nieuwe stap in de digitale vooruitgang. “Samen met onze klanten uit Kortrijk onderzoeken we de komende drie maanden of deze nieuwe technologie zorgt voor een efficiënter kassaproces”, zegt Rudi Dewulf, regionale verkoopsdirecteur Colruyt.

Slimme camera

In  samenwerking met het bedrijf Robovision werd een slimme camera ontwikkeld en  opgehangen boven een weegschaal. Wanneer klanten aan de kassa een groente of fruitsoort in de weegschaal leggen, maakt de camera een foto. Op basis hier herkent het systeem automatisch welk product er in de weegschaal ligt. Waarna klanten met behulp van een tablet het juiste product bevestigen.

‘Deep learning’-model

In samenwerking met het AI-bedrijf Robovision uit Gent werd een uniek ‘deep learning’-model ontwikkeld dat 120 soorten groenten en fruit bij Colruyt kan herkennen. Dankzij artificiële intelligentie wordt de productherkenning steeds accurater naarmate er meer foto’s toegevoegd worden. Uit de eerste tests blijkt dat in 97 % van de gevallen het juiste product op de tablet wordt voorgesteld.

AI in de winkel

“De software hebben we op maat gemaakt van Colruyt,” zegt Jonathan Berte, CEO van Robovision. “Het is fijn om te zien dat onze expertise in AI de weg naar de winkel gevonden heeft. Dit is een unieke samenwerking met een  innovatieve retailer. Bovendien past het project perfect binnen onze missie: de democratisering van AI.”

Tal van voordelen

Colruyt test automatische productherkenning om te bekijken of deze een efficiëntiewinst kan betekenen voor het kassaproces. Zo is er bewust gekozen voor groenten en fruit omdat dit assortiment geen barcode heeft. Tot nu toe tikken bediende-verkopers voor alle groenten en fruit een code in aan de kassa, met automatische productherkenning is dit niet meer nodig.

Ten tweede kan de bediende-verkoper de andere producten al scannen terwijl de klant zijn onverpakte groenten en fruit weegt met behulp van de camera.

Tot slot zou het ook kunnen dat er minder groenten en fruit verpakt moeten worden in de toekomst.  “Nu verpakken we sommige groenten en fruit om verwarring tussen producten te vermijden. Door het automatisch herkennen, valt dit probleem misschien weg,” zegt Rudi Dewulf.

Herbruikbare zakjes

Bovendien is er bewust gekozen voor Colruyt Kortrijk als testwinkel omdat het een van de pilootwinkels is die enkel herbruikbare zakjes aanbiedt voor groenten en fruit. De software is in staat om het gewicht van het zakje automatisch van het gewicht van de groenten en het fruit af te trekken.

Uit de eerste test blijkt dat klanten enthousiast reageren en graag aan de slag gaan met deze nieuwe  technologie omdat ze een actieve rol kunnen opnemen in het kassaproces. Colruyt kiest ervoor om tijdens de test in Kortrijk de klassieke manier van wegen door de kassamedewerker te behouden. Klanten kunnen altijd kiezen tussen de 2 systemen.

Toekomst

Colruyt investeert voortdurend in nieuwe digitale ontwikkelingen die het winkelen efficiënter kunnen  maken. Zo introduceerde Colruyt dit jaar zijn elektronische prijsetiketten, organiseerde het in februari een test met spraaktechnologie en breidt het zijn MyColruyt-app continu uit. “Wij geloven dat productherkenning de opvolger van de barcode kan zijn, die was 30 jaar geleden ook innovatief.”

Uitbreiding van productherkenning naar andere producten wordt nog niet voorzien. “We zijn benieuwd en wachten de resultaten van de test af om te bekijken wat deze innovatieve technologie kan betekenen in de toekomst,” concludeert Rudi Dewulf.

Reageer op dit artikel