nieuws

AgriFoodTop: Gedeelde waarden belangrijk voor consument

Technologie & Techniek

AgriFoodTop: Gedeelde waarden belangrijk voor consument

Naast informatie over het product, vertrouwt een consument een merk als het voor een positieve emotie zorgt en focust op gedeelde waarden. Erik Schoppen, social neuroscientist aan de Universiteit van Groningen legde het uit tijdens de Agrifoodtop 2018. Op deze dag werd ook bekend gemaakt welk studententeam Nederland mag vertegenwoordigen bij de Ecotrophelia.

Wat willen consumenten? Gezond, vers, online en convenience zo bleek uit de presentatie van dagvoorzitter Kees de Gooijer die hij samen met de Rabobank had samengesteld. Merkbeleving is belangrijk. Tony’s chocolonely, De Vegetarische Slager en Brandt&Levie zijn daar voorbeelden van.

 

Merkvertrouwen en emotie

Erik Schoppen van de Universiteit Groningen onderzoekt wat er in ons brein gebeurt als we interacteren met de maatschappij. Hij zoekt uit hoe vertrouwen werkt in ons brein. Wat zijn de functies van vertrouwen? Hoe informeer ik de consument en wat doet de andere consument? Deze 2 vragen zijn belangrijk om het vertrouwen van de consument te winnen, aldus Schoppen. Informatie is één, dat kan via cijfers en jaarverslagen, emotie is de ander, want dat is de sleutel tot de consument, betoogt Schoppen. Volgens de neurowetenschapper is het moeilijk om uniek te zijn ten opzichte van de concurrent. Een focus op shared value, mensen verbinden, daar is de mens naar op zoek. Een goed merk doet het altijd sociaal, aldus de neurowetenschapper.

 

GA--20180606-FXT29150

 

Consumer science

Ronald Visschers, directeur van TiFN, vertelde dat consumer science een belangrijke tak in het programma wordt, want het rationele werkt niet meer, zegt hij. Daar zijn drie redenen voor: intention behaviour (‘ik weet dat ik meer vezels moet eten, ik begin morgen’), indulgence (‘ik heb zo hard gewerkt, ik verdien iets lekkers’) en compensation (‘ik heb al twee magere producten gegeten, nu mag ik een volvette variant’).

 

Verschillende wetenschappers vertelden over verschillende projecten waaronder het nudging-project waar VMT al eerder over schreef.

 

SBIR Verduurzamen voedselproductie

SBIR is een competitie gesubsidieerd vanuit de overheid, waarbij de bedrijven met de beste offertes een opdracht krijgen voor een haalbaarheidsonderzoek. De meest kansrijke haalbaarheidsonderzoeken kregen de opdracht hun product verder te ontwikkelen. De overheid is van mening dat er veel kennis is bij MKB-bedrijven maar dat het voor hen te risicovol is om deze projecten op te starten. Tijdens het event werden de resultaten van het SBIR-programma Voedselzekerheid voor iedereen besproken. Vijf projecten werden geselecteerd voor fase 2. Twee van die projecten werden tijdens het event gepresenteerd waaronder GreenProtein waarbij met de overheidsfinanciering in een demofabriek is geïnvesteerd voor de productie van rubisco, een plantaardig alternatief voor kippe-ei-eiwit. Het doel is om in 2021 de marktintroductie te doen op grote schaal. Ondertussen loopt nog de novel foodsprocedure bij de EFSA ent als producttesten.

 

Winnaar Ecotrophelia

Elk jaar staat de Ecotrophelia op het programma van het Agrifoodevent. Ook dit jaar presenteerden vier studententeams hun inzending voor de Europese finale. Panggies, een pannenkoekenmix met 45% groente van de studenten van de VHL sleepte de eerste prijs in de wacht. De andere studenten ontwikkelden een veganistische roomlikeur, een hartige snack op basis van hummus en een drankje van fruitschillen die smaakt als appeltaart.

GA--20180606-FXT20468

Reageer op dit artikel