artikel

Biobased speerpunt op Empack

Technologie & Techniek

Biobased speerpunt op Empack

Biobased verpakken groeit snel in mogelijkheden, maar de markt moet het nog omarmen, zeggen aanbieders van deze verpakkingen. Het is daarom een van de speerpunten op Empack met een heuse Biobased Village.

Speciaal voor het thema Biobased ontwikkelden de organisatoren van Empack een Biobased Village, waar de bezoeker de laatste ontwikkelingen en potentiële partners kan vinden voor biobased verpakken. Volgens Ivo Horn, marketing-eventmanager van Empack, groeien de mogelijkheden in biobased verpakkingen. Enerzijds zijn de verduurzamingsplannen van de verpakkingsbranche hiervoor belangrijke drijfveer. “Maar merken kiezen ook steeds vaker proactief voor duurzame alternatieven. Of het nu is vanwege het verbeteren van de CO2-footprint, het imago en het consumentenvertrouwen of de gedaalde kosten; biobased verpakkingen hebben een enorme vlucht genomen.” Volgens experts is het de toekomst op verpakkingsgebied. Drie van ’s werelds grootste merken – Coca-Cola, Lego en Mars – zijn er al volop mee bezig en zeker niet de enigen die deze ontwikkeling omarmen, aldus Horn.

Fossielvrij

Productmanager Jan Wessemius van Oerlemans Plastics, een van de aanbieders in de biobased verpakkingen, plaatst bio- based in een breder kader: duurzame inzet van plastic verpakkingen. “Eigenlijk zijn er vier soorten plastic verpakkingen voor voedselproducten: ze zijn gemaakt van fossiele of biobased grondstoffen en ze zijn wel of niet composteerbaar.” De voedselfabrikant moet volgens Wessemius kiezen op basis van de end of use. “De belangrijkste vraag is: voor welke toepassing is het plastic bedoeld? Neem een zakje aardappelen. Dat verpak je idealiter in een biodegradable verpakking, want dan kan de consument de aardappelschilletjes erin doen en die met verpakking en al in de groenbak gooien. Is de toepassing echter een kaas, dan kun je beter iets anders gebruiken.” Biobased is voor Oerlemans Plastics nog een relatief kleine markt. “Hoewel biobased nu nog maar één procent is van wat wij verkopen, zien we die hoeveelheid wel sterk groeien.”

Keurmerk

Een andere speler bij biobased verpakken is PEFC Nederland. Het internationale keurmerk zet zich in om gecertificeerde papieren verpakkingen mainstream te maken. Communicatiemanager Patricia Dolman: “Het PEFC-keurmerk garandeert dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit een duurzaam beheerd bos, waarbij evenveel aandacht is voor people, planet & profit. Het helpt te verzekeren dat hout en papier einde- loos beschikbaar blijven uit verantwoord beheerde bossen. Nu is 10 procent van de bossen wereldwijd gecertificeerd, waarvan twee derde met PE- FC-keurmerk.” Volgens Dolman is de beschikbaarheid van het gecertificeerde materiaal groot, maar is er nog veel werk te doen om dit voedingsmiddelenbedrijven duidelijk te maken. “Er zijn al wel mooie voor- beelden. Lipton werkt met PEFC-gecertificeerd materiaal en communiceert dat ook op de verpakking met het PEFC-label.”

Rondeel-ei

“PaperFoam is sinds 2000 op de markt. Dit verpakkingsmateriaal is gemaakt van spuit- gegoten zetmeel. Bijna iedere verpakkingsvorm is denkbaar omdat het product wordt gegoten. Na de elektronicabranche hebben we ook de voedingsindustrie ontdekt. Sinds vijf jaar zijn de Rondeel-eieren verpakt in de bekende ronde doosjes van PaperFoam”, vertelt ceo Mark Geerts. “We kijken naar nieuwe toepassingen. PaperFoam is gemaakt van industrieel zetmeel, maar kan niet goed tegen vocht. We kijken daarom nu naar biobased plastics die kunnen dienen als lamineringsfolie. Dan zijn er ineens veel meer toepassingen denkbaar voor deze verpakking voor onder meer vlees, kaas en fruit.”

Volgens Geerts zijn biobased verpakkingen nog relatief nieuw op de markt. “Leveranciers van plastic zijn al decennia bezig, wij nog maar kort. Er is ook nog relatief weinig kennis in de markt over biobased verpakken. Wij zijn bijvoorbeeld het enige bedrijf dat iets kan zeggen over ons materiaal Paperfoam. Er zijn ook weinig experts die het kennen. Daarbij komt dat het reguliere plastic verpakkingsmateriaal relatief goedkoop is. Dat zou belast moeten worden.”

Webpackaging

Vorig jaar werden in Nederland maar liefst 190 miljoen pakketjes bezorgd. In dat jaar lieten webshops een met 8 procent een duidelijke groei zien, die ook zal gelden voor dit jaar. De verzendverpakkingen die gebruikt worden binnen de e-commerce sector zijn nog niet altijd optimaal. De verscheidenheid aan producten stelt steeds andere eisen aan de verpakking om veilig en effectief verzonden te worden. Naast het juiste volume zijn ook houdbaarheid, duurzaamheid en communicatiewaarde belangrijke kostendrivers. Sprekers van onder meer Thuiswinkel.org, Michigan State University delen tijdens de beurs Empack best practices, de nieuwste trends en ontwikkelingen voor e-commerce verpakken. Meer informatie: www.empack.nl

Detector

CEIA laat op Empack een detector zien met een lengte van 800 mm voor eenvoudige integratie. Volgens het bedrijf is de CEIA THS/RB-800 uiterst compact en daardoor eenvoudig op verschillende plek- ken in een bestaande of nieuwe lijn in te passen. Het systeem bestaat uit een Slim- line-metaaldetector, snarenband, optionele encoder, bandbediening en hygiënisch frame. De band is zonder gereedschap afneembaar. Door de snarenband biedt het maximale gevoeligheid, goede hygiëne en een heel kleine overgang naar aansluitende banden, aldus Heat and Control, de distributeur voor CEIA in Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika, India en Ne- derland. De machine biedt dankzij de CEIA multi-spectrumtechnologie een stabiele detectie voor eliminatie van valse alarmen en een hogere detectienauwkeurigheid.

Reageer op dit artikel