nieuws

QA-specialist Nestlé: ‘Recruiters benaderen me zelfs op mijn werk’

Mensen & Loopbaan

QA-specialist Nestlé: ‘Recruiters benaderen me zelfs op mijn werk’

Nu de economie in de lift zit breekt het gevecht om het schaarse QA-talent pas echt los. Nestlé doet er alles aan om jonge kwaliteitsmensen te binden door ze goede loopbaanperspectieven te bieden. “We proberen een klimaat van vertrouwen en respect te creëren.”

Toen Dominique Eissing (31) Voeding & Gezondheid studeerde aan Wageningen University and Research (WUR) wist ze al snel: ik wil bij een groot bedrijf werken. Maar in welke functie? Het viel haar op dat er veel vacatures waren in Quality and Assurance (QA).

Kwaliteit en veiligheid

Hoewel ze op haar opleiding geen vakken kreeg als microbiologie en proceskunde besloot ze toch de gok te wagen. “Ik vind kwaliteit en veiligheid erg belangrijk, dus ik dacht laat ik kijken of ik het wat vind.” Ze belandde niet gelijk bij een groot bedrijf, maar deed eerst twee jaar ervaring op als interim kwaliteitsconsultant. Nu zit ze alweer twee jaar bij Nestlé. Eissing ondervond nauwelijks dat haar opleiding niet aansloot bij de praktijk . Dat heeft vooral te maken met het steeds breder wordende kwaliteitsvak, zegt haar leidinggevende Klaas Cuperus.

Kwaliteitsvak

Was de kwaliteitsmedewerker een aantal jaar geleden bijna per definitie een techneut, tegenwoordig is dat allang niet meer zo. “Kwaliteit wordt onderdeel van de hele organisatie en dan heb je ook verschillende types nodig niet meer alleen analytisch ingestelde personen, maar mensen die kunnen verbinden en enthousiasmeren bijvoorbeeld.” Het brede profiel van de kwaliteitsmedewerker sluit aan bij de belevingswereld van millennials: ze zijn breed geïnteresseerd, willen zich blijven ontwikkelen, ervaar Eissing. “En ze kunnen zich bij Nestlé ook blijven ontwikkelen.”

Samenwerken

Cuperus is het met zijn collega eens. “Jonge QA’ers willen uitgedaagd en betrokken worden. Ze willen vanuit respect discussies aangaan. Bij hen luidt het devies samenwerken en geen hiërarchie. We geven de mensen waar het kan dan ook zoveel mogelijk de mogelijkheid om te doen wat ze willen doen.” Een QA’er moet zoveel mogelijk doen wat hij of zij leuk vindt. Dus als de ambitie is om een project in het buitenland te doen, dan zal Cuperus deze ondersteunen. “Zou ik nee zeggen dan kan zo’n persoon vertrekken en dan gooi je je investering weg.”

Microbiologie

Kwaliteitsmedewerkers worden steeds zeldzamer en ook gewilder. Goed dus om ze binnenboord te houden. Supermarkten stellen meer normen en eisen, er zijn dus meer QA’ers nodig, weet Eissing. Iedere afgestuurde levensmiddelentechnoloog of voedingskundige is dus welkom. Cuperus vindt het jammer dat er nog geen specifieke opleiding voor QA bestaat.

Bij pas afgestudeerden ontbreekt daarom kennis over pathogenenmanagement: hoe pas je microbiologie toe in de praktijk. Ze hebben vaak geen kaas gegeten van het opzetten van een zonering binnen een bedrijf.

“Binnen bijvoorbeeld Levensmiddelentechnologie wordt er wel aandacht aan QA en microbiologie besteed, maar er wordt in mijn ogen te weinig aandacht besteed aan het vertalen naar de praktijk. Hoe combineer je de theoretische microbiologische kennis die je hebt met het inrichten van een zoneringsplan in de productieomgeving en vervolgens het opstellen van een omgevings- en pathogenmonitoringsprogramma.”

Eissing kreeg ook weinig mee over microbiologie tijdens haar studie. “Dat leer je in de praktijk.”

QA’ers behouden

Dominique Eissing ondervindt aan den lijve dat kwaliteitsmedewerkers gewilder zijn dan ooit. “Ik kreeg iedere dag wel banen aangeboden via LinkedIn. Soms bellen recruiters me zelfs hier bij Nestlé (in Amstelveen, red). Het is een gekkenhuis.” Cuperus heeft niet echt een concreet plan om zijn QA’ ers binnenboord te houden. “Hij probeert me wel geïnspireerd en blij te houden”, lacht Eissing.

Cuperus: “Er is een hoge medewerkerstevredenheid in het QA-team. Wat kan ik nog meer doen dan managen met het belang van de medewerker voor ogen? Natuurlijk probeer ik een klimaat van vertrouwen en respect te creëren in het team en doorgroeimogelijkheden te bieden.” Eissing is van plan voorlopig nog wel even bij Nestlé te blijven. “In de twee jaar dat ik hier werk, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik geen zin had om naar het werk te gaan.”

Reageer op dit artikel