artikel

Jonge honden blazen innovatie en creativiteit door NMK Esbaco

Mensen & Loopbaan

Hoe trek je jonge, talentvolle mensen aan in een krappe arbeidsmarkt? Door grootschalig de samenwerking aan te gaan met mbo, hbo, universiteiten en wetenschap. En door medewerkers en stagiair(e)s complete creatieve vrijheid te geven zodat ze het beste in zichzelf naar boven halen. Dat is precies waar fabrikant van bakkerijproducten en zoetwaren NMK Esbaco zo’n vijf jaar geleden mee begon. “Bij ons krijgen mensen geen functieomschrijving.” Dit artikel is verschenen in VMT 7.

Jonge honden blazen  innovatie en creativiteit door NMK Esbaco

De afgelopen vier jaar stroomden ongeveer zestig nieuwe medewerkers in bij NMK Esbaco dat in totaal 120 medewerkers telt. Tien van hen vulden bestaande vacatures op, de rest kwam binnen met goede ideeën en plannen. “Wij zeiden: ‘Laat het maar zien, verdien jezelf maar terug’”, zegt Hans Huibers van het Hoornse bedrijf. Dit lijkt wat vreemd voor een professioneel bedrijf. Maar het is beslist geen wilde gok, benadrukt hij.

Creatief talent binnenhalen

NMK Esbaco startte in 1982 als leverancier van halffabricaten en ingrediënten aan de business-to- business bakkerijsector. De laatste jaren maakt het bedrijf ook huismerkproducten voor de retail. De focus verbreedt zich daarmee niet alleen van bulk naar maatwerk, maar ook van ingrediënten en halffabricaten naar eindproducten. Zo ontwerpt het bedrijf figuurtjes van marsepein die handmatig worden gemaakt in Roemenië.

“Het is niet meer alleen productie en leveren, maar ook producten en concepten ontwikkelen. Dit doen we bijvoorbeeld in co-creatie met retailers zoals Albert Heijn en Jumbo, maar ook met Hema én de industrie.” De verbreding van het productsegment betekent te-gelijk dat een breder personeelsbestand nodig is met andere talenten. Om de benodigde creativiteit binnen te halen, werkt NMK Esbaco nauw samen met onderwijsinstellingen als Wageningen University & Research (WUR), HAS Hogeschool, Hogeschool van Hall Larenstein, Hogeschool Arnhem-Nijmegen (HAN) en Hogeschool Inholland. Deze hechte banden bestaan sinds vijf jaar en zitten vooral in de hoek van ontwerp (verpakkingen), leefstijl, food & business, productontwikkeling en voedingsmiddelentechnologie.

Ook met onderwijsinstellingen in het buitenland zijn er hechte banden. Verder zijn er regelmatig contacten met lokale mbo-opleidingen als het Clusius College. “We willen de (internationale) consument begrijpen. Daarom gaan we de samenwerking aan met zoveel mogelijk instituten om te weten wat de consument van morgen wil.” De projecten die hierdoor ontstaan, sommige lopen tegelijkertijd, blazen de nodig innovatie en creativiteit door het bedrijf.

Innovatieprojecten

“Bij ons bedrijf lopen continu wel zo’n twintig tot vijfentwintig stagiair(e)s, afstudeerders en studenten van innovatieklassen (deels school, deels werk) rond”, vertelt Huibers. Allemaal zijn ze druk bezig met hun eigen projecten en opdrachten: “Het is hier een klein Silicon Valley”. De jongeren worden begeleid en gecoacht door medewerkers van NMK Esbaco. De deur voor stagiair(e)s staat altijd open. Er is zelfs een studentenhuis waar vooral buitenlandse studenten en studenten die aan de andere kant van het land wonen, gebruik van kunnen maken. Stagelopers krijgen alle vrijheid: “We maken de student projectleider van zijn eigen opdracht of projectleider van een strategisch onderwerp, zoals 3D-printing of het ontwerpen van nieuwe verpakkingen”. De studenten dragen zo bij aan hun eigen ontwikkeling en aan dat van het bedrijf, zegt Huibers. “We zijn met elkaar begonnen aan één grote ontdekkingsreis waar iedereen van elkaar leert.”

Huibers noemt daarbij met nadruk ook de lectoren en docenten. Ook zij zijn nauw betrokken bij alle initiatieven die spelen bij NMK Esbaco. Hij spreekt van ‘collega’s’, want ze horen gewoon bij het team. Kost de begeleiding van al die stagiair(e)s, afstudeerders en nieuwe medewerkers niet ongelofelijk veel tijd? Nee, want je leert juist van elkaar. En de jonge honden nemen de oude rotten ook weer mee in nieuwe ontwikkelingen als digitalisering, stelt Huibers. “We doen hier ook aan rolwisseling. De docent wordt bijvoorbeeld student en de vakman wordt docent. Dit zorgt allemaal voor out-of-the-boxinnovatie.” Daarom neemt NMK Esbaco ook personeel aan zonder functieomschrijving. “We vragen sollicitanten naar hun toegevoegde waarde: ze moeten wel een goed verhaal hebben. Ons doel is namelijk om mensen maximaal uit te dagen zodat ze hun maxi-male intellectuele capaciteit gebruiken om nieuwe oplossingen en producten te bedenken.” Ook bij Huibers ontbreekt een duidelijke functieomschrijving. Op zijn LinkedIn prijkt de naam frontier. In de praktijk verbindt hij NMK Esbaco met externe partijen en organisaties om samen te innoveren.

Personeel meldt zich spontaan

Potentiële medewerkers melden zich spontaan in Hoorn, een luxe gezien de krappe arbeidsmarkt. Blijkbaar is het via-mond-tot-mondreclame bekend geworden dat nieuwe aanwas bij ons alle vrijheid krijgt om zich ‘maximaal te ontwikkelen’, denkt Huibers. Van actieve personeelswerving is geen sprake en ook op de website staat niets over de bijzondere visie van NMK Esbaco. Dat mensen graag bij het bedrijf willen werken, is deels te danken aan de vele contacten met het onderwijs denkt Huibers. Welke concrete resultaten levert het beleid gericht op maximale persoonlijke ontwikkeling van medewerkers en stagiair(e)s, innovatie en samenwerking op? “Eén student die bij ons binnenkwam vond marsepein maar ‘oubollig’. Zij ontwikkelde vervolgens een lijn van snacks – chunks – van dadels en noten. Hier is een hele productielijn voor opgezet.” Fouten maken mag in Hoorn. Het gaat ook wel een keer niet goed, geeft Huibers toe. Bij NMK Esbaco doen ze namelijk niet aan uitgebreide consumentenonderzoeken. Dat is niet nodig als je out-of-the-box wilt innoveren. “We zoeken namelijk niet naar het product van vandaag, maar naar dat van morgen. We hebben een flexibele productie dus er kan heel veel geëxperimenteerd worden.”

Aziatische markt

Samen met Hema en Loders Croklaan werkt NMK Esbaco aan een project met 3D-foodprinting. “We zijn bezig met de ontwikkeling van gepersonaliseerde voeding. Het wordt een co-creatie.” Meer wil hij er nog niet over kwijt. Momenteel blijft de helft van NMK Esbaco’s producten in Nederland. De andere helft gaat naar de Europese markt, een klein deel daarvan gaat naar landen buiten Europa. De ambitie is dat dit 50 procent Euro-pa wordt en 50 procent de rest van de wereld. Met het nieuwe type medewerker dat het bedrijf nastreeft en de focus op (internationale) samenwerking, moet dit lukken. De samenwerking tussen Hogeschool van Hall Larenstein en het Indiase College of Agriculture and Allied Sciences Baramati in Mumbai leidde ertoe dat een student zijn stageopdracht om de Indiase markt te verkennen bij NMK Esbaco uitvoerde. “Twee jaar geleden was hij nog student. Nu is hij hoofd sales voor de Aziatische markt. Dat levert ons weer meer omzet op.”

Reageer op dit artikel