nieuws

Consumenten beoordelen kwaliteit aan de hand van de prijs

Marketing & Consument

Veel consumenten associëren een hoge prijs met hoge kwaliteit. Andersom geldt hetzelfde, een lage prijs wordt door veel consumenten geassocieerd met een lagere kwaliteit.

Consumenten beoordelen kwaliteit aan de hand van de prijs

Dit blijkt uit onderzoek van een universitair docent aan de Universiteit van Texas in Arlington. De onderzoekers vroegen zich af waarom consumenten bereid zijn om meer te betalen voor lokale producten, ambachtelijk bier, lokaal geproduceerde wijn of een product van een regionaal merk dan voor nationale merken. Consumenten voor wie hun lokale identiteit belangrijk is, hebben de neiging om op basis van prijs het product te beoordelen op kwaliteit, zegt de onderzoeker.  

Prijs

Door middel van veldstudies, experimenten en secundaire gegevens ontdekten de onderzoekers dat ook wanneer consumenten een grotere variatie tussen merken waarnemen, dit hun afhankelijkheid van prijs verhoogt als een teken om de kwaliteit te beoordelen.

Keus afhankelijk van afkomst

Uit eerder onderzoek is gebleken dat consumenten uit meer geglobaliseerde landen en gemeenschappen, zoals de Verenigde Staten en zijn grotere steden, vaak een sterkere mondiale mentaliteit hebben. Dit komt omdat ze omgaan met veel soorten mensen en culturen en nieuws uit het buitenland horen.

Degenen die in kleinere bevolkingsgebieden wonen of uit geïsoleerde landen komen hebben daarentegen vaak een sterkere lokale identiteit omdat ze minder toegang hebben tot andere culturen.

Het tegenovergestelde is ook waar volgens de auteurs. Consumenten in meer grootstedelijke gebieden hebben meestal geen vast verband tussen prijs en kwaliteit.

Reageer op dit artikel