nieuws

Prijsverschil tussen A- en huismerken loopt op

Marketing & Consument

Prijsverschil tussen A- en huismerken loopt op

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken is groter geworden. Dat constateert de Consumentenbond in zijn jaarlijkse supermarktprijspeiling.

De Consumentenbond berekende dat een kar met 90 dagelijkse boodschappen van een A-merk gemiddeld 177 euro kost. Consumenten die hun kar vullen met soortgelijke huismerkproducten, betalen 105 euro.

Extreme prijsstijgingen

Volgens de bond is een aantal A-merkproducten afgelopen jaar extreem in prijs gestegen. Gemiddelde prijsstijgingen van 20% of meer zijn geen uitzondering. Zo werden de Komo huisvuilzakken gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden zelfs 48%.

BTW-verhoging

Deze prijsverhogingen liggen ruim boven de BTW-verhoging van 3% die sinds januari van kracht is. Supermarkten en fabrikanten voeren deze wettelijke verhoging wel als reden voor de prijsstijging aan. Ook duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten dragen volgens de aanbieders van de producten bij aan de hogere prijzen.

‘Opmerkelijk is dat er nauwelijks huismerkproducten werden gevonden die sterk in prijs waren gestegen’, aldus de bond. ‘Huismerken zijn wel minder vaak in de aanbieding dan A-merken.’

15 supermarktketens

De Consumentenbond onderzocht de prijzen van 15 supermarktketens, met een marktaandeel van totaal 96%. Picnic en sommige Jumbo en Hoogvliet winkels hebben de laagste prijzen voor A-merken, zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Aldi en Lidl zijn het goedkoopst voor huismerken, consumenten betalen daar gemiddeld 15% minder.

Lees meer over de prijspeiling supermarkten. Het hele onderzoek staat in de Consumentengids van september (zie bijlage).

Reageer op dit artikel