nieuws

Voedingsmiddelen zijn té zoet volgens de consument

Marketing & Consument

Voedingsmiddelen zijn té zoet volgens de consument

Consumenten vinden voedingsmiddelen té zoet. Dat blijkt uit 393.568 voedselreviews die Amazon-klanten achterlieten op producten. Monell Center voerde namens Amazon het onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in de voedselkeuzes die mensen maken.

De studie analyseerde voedselreviews die gedurende 10 jaar door 256.043 Amazon-klanten geplaatst waren op de website van Amazon. Iets wat volgens gedragsgeneticus Danielle Reed van Monell Center niet mogelijk zou geweest zijn zonder de ontwikkelingen in computerintelligentie. ‘’Het lezen en analyseren van bijna 400.000 beoordelingen is onmogelijk voor een menselijk team. Doordat machines nu woorden en ook hun onderliggende semantische betekenis kunnen begrijpen, is dit nu mogelijk,’’ aldus Reed.

Te zoet

De uitdrukking ‘te zoet’ werd in 39.357 productrecensies, ongeacht het type voedsel, gebruikt om smaak te omschrijven. Het woord zoet werd in vergelijking met andere smaken het vaakst genoemd en zout het minst frequent.

Herformuleren van producten en smaken

Ook keken de onderzoekers naar tien producten die de meest polariserende beoordelingen hadden gekregen: Special K Cereal Protein, Premium Alkaline Water, Ghost Chili Pepper, Enjoy Life Chewy bars, Just the Cheese Popped Cheese – butter flavor, Good Earth Herbal Tea- Sweet and spicy, Think Thin High Protein Bars, Tofu Shirataki Noodles, Shirataki Noodles en Red Vines Red Origianal. Hieruit blijkt dat de meeste meningsverschillen gaan om herformulering van producten en de smaak. Voornamelijk de zoetheid van het product werd vaak anders beoordeeld. Ook bleek de geur van een product veel verschillende meningen teweeg te brengen.

Sensorische diëten de toekomst

Volgens Reed zijn deze extreme reactieverschillen op producten wellicht te verklaren door genetische verschillen in smaak of olfactorische gevoeligheid. ‘’Het analyseren van veel verschillende producten met uiteenlopende meningen kan een manier zijn om meer inzicht te krijgen in de persoonlijke verschillen in voedselkeuze.’’ De onderzoeker denkt dat dit soort studies steeds meer de toekomst zijn. ‘’Consumentenrecensies analyseren om sensorische voeding te bevorderen kan ervoor zorgen dat de sensorische wetenschap dichter bij de voedingswetenschap komt. Zo zouden diëtisten rekening kunnen houden met de sensorische reacties van een persoon om beter gepersonaliseerde voeding aan te bevelen, dat leidt uiteindelijk tot gezondere voedingskeuzes.’’

 

Reageer op dit artikel