nieuws

Nestlé sluit zich aan bij Nutri-Score-karavaan

Marketing & Consument

Voedingsmiddelenproducent Nestlé heeft haar steun aangekondigd voor de Nutri-Score als het uitverkozen etiketteringssysteem voor voedingsproducten en dranken in Europa. Mogelijk komen in de Nederlandse supermarktschappen ook Nestlé-producten met het logo vanaf 2020.

Nestlé sluit zich aan bij Nutri-Score-karavaan

Nestlé zegt de Nutri-Score op grote schaal te willen uitrollen, te beginnen in landen die het systeem al ondersteunen, zoals Frankrijk, België en Zwitserland. Maar omdat de producent voor veel internationale markten tegelijkertijd produceert, is het mogelijk dat vanaf 2020 ook in Nederland Nestlé-producten met het Nutri-Scorelogo zullen opduiken.

Woordvoerder Judy Zwinkels van Nestlé zegt daarover tegen VMT: “We starten in de landen waar het logo al is ingevoerd, maar we kunnen niet voorkomen dat er ook op de Nederlandse markt producten met het logo komen.”

Onderzoek VWS

Dat Nestlé nu al Europa-breed vol inzet op Nutri-Score is opmerkelijk, omdat het ministerie van VWS in Nederland nog volop bezig met onderzoek naar het beste systeem. Pas aan het einde van 2019 zal bekend worden wat het nationale keuzelogo wordt. Mocht de keuze niet op Nutri-Score vallen, dan kan het straks een niet toegelaten claim worden.

Zwinkels: “We hebben VWS gemeld dat we dit bekend zouden gaan maken. Als Nederland een andere keuze maakt, zullen we kijken hoe we daarmee verder gaan. Als Nestlé zijn we groot voorstander van één Europees, of liefst zelfs wereldwijd logo. Daar hebben we altijd voor gestaan.”

Zwinkels kan nog niet zeggen of Nutri-Score op alle Nestle-merken wordt ingevoerd. Daar komt het bedrijf in de herfst mee naar buiten. Wel duidelijk is dat babyvoeding wordt uitgesloten, omdat in die categorie heel andere nutritionele richtlijnen zijn dan voor reguliere voedingsmiddelen.

Steun Nestlé

In maart 2017 heeft Nestlé haar volle steun toegezegd voor de ontwikkeling van een algemeen Europees etiketteringssysteem met kleurcodes op de voorkant van de verpakkingen. Het bedrijf heeft samengewerkt met de industrie, publieke instanties en andere partners om verschillende opties te onderzoeken.

Volksgezondheidsorganisaties in Frankrijk, België en Zwitserland hebben Nutri-Score al ingevoerd, een aantal andere landen is daarmee bezig. Nestlé is van mening dat het tijd is ‘om snel en resoluut te handelen om een breder momentum te ontwikkelen ten behoeve van de Nutri-Score door continentaal Europa’.

Marco Settembri, CEO van Nestlé voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika, zegt: “Onze steun voor de Nutri-Score weerspiegelt onze commitment voor goede voeding en bewuste keuzes. Het is ook een kwestie van transparantie. Europeanen willen steeds meer weten wat er in de voeding en de dranken zit die ze consumeren. We willen hen zo snel mogelijk eenvoudig te begrijpen voedingsinformatie aanbieden. Wetenschappelijk bewijs  en toenemende steun van consumenten laten zien dat de Nutri-Score een oplossing is die werkt in continentaal Europa.”

Voedingsinformatie verbeteren

Naast het verstrekken van transparante voedingsinformatie, heeft Nestlé ook beloofd de voedingswaarde van haar voeding en dranken te verbeteren. Ze heeft verschillende commitments voor het herformuleren van producten, zoals het verder verminderen van suikers met 5%, natrium met 10% en verzadigde vetten met 10% in haar producten tegen 2020.

Reageer op dit artikel