nieuws

Wakker Dier vervolgt strijd AH-kip op radio

Ingrediënt & Product

Actiegroep Wakker Dier start met een radiocommercial over de kip die bij Albert Heijn in het schap ligt. Deze zou slechter zijn dan de standaardkip van Jumbo, zo is de boodschap van Wakker Dier.

Wakker Dier vervolgt strijd AH-kip op radio

Het is niet de eerste actie van Wakker Dier tegen de AH-kip. Eind juli van dit jaar startte de actiegroep een tv-spotje en later achtervolgde de organisatie bezorgwagens van Albert Heijn.

‘Jumbo beste eisen, AH slechtste’

Wakker Dier zegt ook nu dat het overgrote deel van de kipproducten in supermarkten nog geen Beter Leven-keurmerk heeft. Elke supermarkt hanteert voor keurmerkloze kip zijn eigen welzijnseisen. Jumbo stelt volgens Wakker Dier de beste eisen en Albert Heijn de slechtste. Het gaat dan om de ruimte die kippen hebben in de stal. Ook groeien de kippen bij Jumbo langzamer en krijgen zij natuurlijk daglicht, aldus de actiegroep.

Beter Leven-keurmerk

Eén ster Beter Leven-keurmerk is wat Wakker Dier betreft de ondergrens. ‘AH zou leiderschap tonen door over te schakelen naar minimaal één ster voor alle kipproducten’, aldus Anne Hilhorst. ‘Het is wetenschappelijk aangetoond dat de dichtheid die Albert Heijn hanteert, schadelijk is.’ De dichtheid zorgt er volgens haar voor dat kippen worden beperkt in hun beweging, over elkaar heen gaan lopen en elkaar bekrassen. Recent stapten Coop, Dirk en Dekamarkt over op Beter Leven-kipvleeswaren.

Bezorgwagens Wakker Dier

Wakker Dier strijdt dus al bijna een halfjaar tegen de AH-kip. De actie waarbij het bezorgwagens van Albert Heijn achtervolgde met een bus die was voorzien van een billboard, kon echter op weinig steun van Nederlanders rekenen. Bijna driekwart van de Nederlanders vond dat de groep te ver ging, bleek uit onderzoek onder 2700 mensen van Wat vindt Nederland? waarover SBS6/Hart van Nederland publiceerde. De actie leek ermee een averechts effect te hebben. Zeventig procent van de Nederlanders zei minder sympathie voor Wakker Dier te hebben gekregen. Bijna een kwart staat nog wel pal achter de actiegroep.

Bron: Distrifood

Reageer op dit artikel