nieuws

Bakkerij-industrie gaat mee met trends en ontwikkelingen

Ingrediënt & Product

De Europain 2020 in Parijs staat in het teken van vernieuwingen. De beurs wordt niet alleen ruimer maar ook diepgaander van opzet. ‘De wereld verandert in rap tempo, de Europain gaat daarin mee’, laat directeur Marie-Odile Fondeur weten tijdens een presentatie bij het Bakery Institute in Zaandam.

Bakkerij-industrie gaat mee met trends en ontwikkelingen

De Europain 2020 trekt een nieuwe jas aan, meldt Bakkerswereld. De locatie van tweejaarlijkse beurs voor bakkerij-ondernemers is gewijzigd: de beurs vindt plaats van 11 tot en met 14 januari 2020 op de beurslocatie Porte de Versailles in Parijs. Ook de datum van de beurs is naar voren gehaald, doordat Porte de Versailles alleen op dit tijdstip beschikbaar is.

Een praktische reden dus, maar de beurs trekt ook inhoudelijk een bredere jas aan. Daarmee bedient ze zowel de ambachtelijke als industriële bakkerijsector, als ook de retail, buitenhuismarkt en de horeca.

Blurring gaat door

Blurring zet door, grensvervaging is een onderwerp waar elke aanbieder van brood- en banket mee te maken heeft of krijgt. De brede oriëntatie gaat tevens over grensoverschrijdingen van eetmomenten, van ontbijt tot diner: bij elk eetmoment past brood, en of banket of dessert.

Wereld verandert snel

‘De wereld verandert, in een heel snel tempo’, aldus Europain-directeur Marie-Odile Fondeur . ‘We zien Ikea-achtige concepten, winkels die iedere 3 jaar veranderen van uiterlijk, eetmomenten op elk tijdstip van de dag. Tegelijkertijd verandert de wereld doordat de nieuwe generaties bewust willen omgaan met de wereld, de millennials streven zero-waste na. Ook daarmee zijn de standhouders en de organisatie van de Europain bezig. Hoe kunnen verkopers van voedsel voldoen aan die wens?

Fondeur benoemt dat vooraanstaande boulangers en patissiers in Frankrijk dit onderwerp in hun dagelijkse werk dragen. ‘Zij dragen bijvoorbeeld 10 procent van de productopbrengst af aan goede doelen. Ook omdat hun klanten, vaak millennials, dit vragen.’

Diëetproducten die ook lekker zijn

Ook de nieuwe trends in eetgewoonten staan hoog op de agenda opd e Europain: vegan, glutenvrij, diëetproducten voor diabeten, lactosevrije producten. ‘Allemaal nieuwe producten die op de beursvloer in de Substainable Bakery (de duurzame bakkerij) centraal staan’, aldus Fondeur. Met daarbij de toevoeging dat deze producten niet alleen de gezondheid dienen, maar vooral ook lekker moeten zijn: ‘gourmet’.

Progressieve bakkers

De beurs verschaft progressieve brood- en banketbakkers een keur aan inspiratie, met demo’s door progressieve vakgenoten op het gebied van vaktechniek en bakkerijtechniek. Toppatissiers en topboulangers geven er uitleg over hun productiemethodes. Ze gaan met elkaar verschillende proeven van bekwaamheid aan. Ook op wedstrijdniveau.

Voor Nederland is dat het WK de la Boulangerie, waaraan het BT-team bestaande uit Mark Plaating, Gerard Vreugdenhil en Roel Tegels deelnemen. Zij hebben de eer hoog te houden: twee jaar geleden immers haalde Nederland hier een eerste plek, toen Peter Bienefelt wereldkampioen Broodbakken werd. Het Nederlands team wordt aangejaagd door coach Hans Som; inmiddels wordt vrijwel ieder vrij weekend en vrij uur besteed aan trainingen.

Business stimuleren

De Europain wil meer dan ooit de business stimuleren, heet het. Daarvoor worden veel Engelse termen gebruikt. Zo worden er diverse Europain Business Meetings georganiseerd, die de kloof tussen de grote spelers in de sector moeten overbruggen.

Een Expert Advice-hub biedt een specialistische blik op projecten van de bezoekers, terwijl de startup-hub een serie digitale oplossingen en Food Tech-innovaties laat zien.

Er worden ruim 50.000 bezoekers verwacht, waarvan 30 procent uit andere landen dan Frankrijk komt. De drie voornaamste landen zijn België, Spanje en Nederland. De standhouders uit Nederland zijn vooral leveranciers van bakkerij-apparatuur.

Dagelijkse fora

Ook worden er dagelijks fora en demo’s georganiseerd, waar ondernemers uit zowel de bakkerij als de retail inspiratie kunnen opdoen:

Europain Forum: ondernemers kunnen ideeën uitwisselen voor groei en advies krijgen van de French National Bakery-pastry Confederation (CNBPF).

Europain Lab: een pop-upbakkerij waarin de meest recente trends op het gebied van ICT, klantenbeleving en design worden tentoongesteld.

‘Bakery & Snacking’ en ‘Sweat creation’: deze podia helpen professionals om nieuwe activiteiten te ontwikkelen en de evolutie van eetgewoonten te volgen. Ze verwelkomen de beste bakkers en banketbakkers die de nieuwste technieken laten zien, die passen bij de eetevolutie.

Klik hier voor de site van de Europain

Bron: Bakkerswereld

Reageer op dit artikel