nieuws

Diabetesfonds wil verbod op supermarktaanbiedingen op suikerrijke dranken

Ingrediënt & Product

Het Diabetesfonds vraagt aandacht voor de te hoge suikerinname in Nederland. Zij roepen de Tweede Kamer op om kortingsacties op suikerrijke dranken te verbieden. Ze willen promotie voor betaalbare gezonde producten.

Diabetesfonds wil verbod op supermarktaanbiedingen op suikerrijke dranken

Dit doet het Diabetesfonds omdat Nederlanders gemiddeld te veel suiker binnenkrijgen, namelijk dertig procent te veel. Suikerrijke dranken vormen de grootste bijdrage aan de Nederlandse suikerconsumptie. Volgens het Diabetesfonds blijft het aantal mensen met diabetes type twee en overgewicht stijgen door deze te hoge suikerinname. Dit blijkt ook uit onderzoek zegt het Diabetesfonds.

Supermarktaanbieding

Volgens de organisatie valt één op de vijf supermarktaanbiedingen binnen de Schijf van Vijf. Dit maakt het niet makkelijk voor de consument die minder suiker wil consumeren zegt het Diabetesfonds. Suikerrijke dranken heersen de boventoon bij supermarktaanbiedingen en -reclames.

Frisdrank consumptie

Gemiddeld drinken Nederlandse volwassenen wekelijks bijna twee liter frisdrank. Voor kinderen is dit bijna vier liter frisdrank. Naar schatting hebben 750.000 mensen prediabetes en hebben 1,2 miljoen mensen diabetes.

Verjaardagskaart

Het Diabetesfonds vraagt aandacht voor de gevolgen van de te hoge suikerinname. Dit doen zij met een verjaardagskaart. Drie november was de dag dat een groot deel Nederlanders hun ‘suikermaxdag’ hebben bereikt. Zij hebben volgens de norm van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) hun maximale jaarlijkse suikerinname bereikt. 

Noodzaak

De directeur van het Diabetesfonds, Hanneke Dessing zegt dat de noodzaak groot is. ‘Supermarkten blijven komen met kortingsacties op suikerrijke dranken. Ook worden gezonde producten steeds duurder’, aldus Dessing.

Het Diabetesfonds vindt dit onaanvaardbaar, ze vinden dat de gezonde keuze de makkelijke keuze moet zijn. Daarom startte de organisatie een petitie voor meer promotie van gezonde en betaalbare producten en tegen aanbiedingen van suikerrijke dranken.

Reageer op dit artikel