nieuws

Anuga 2019: de 7 meest verrassende innovaties

Ingrediënt & Product

Veganistisch ijs, plantaardige pizza en suikervrije chocolade. Het zijn voorbeelden van belangrijke foodtrends. Tijdens de Anuga 2019 kwamen deze trends duidelijk naar voren in de elf verschillende hallen. VMT ging op zoek naar producten die niet in een hokje te plaatsen zijn.

Anuga 2019: de 7 meest verrassende innovaties

Plantaardige eiwitten, vleesvervangers, suikervrije- en natuurlijke producten waren in overvloed aanwezig op de Anuga in Keulen. Bedrijven volgen elkaar op als het gaat om veranderingen rondom deze trends. Maar hoe val je op tussen de massa? Door iets compleet anders te doen. De volgende zeven innovaties gaan buiten de gebaande paden en doen het net even anders.

1. Air Up

Water met een smaakje is nog altijd populair, maar bevat vaak meer calorieën dan gewoon water. De Duitse start-up Air Up introduceert echter een heel ander systeem. Een speciale waterfles waar aroma-pods in geklikt kunnen worden. De geur die vrijkomt uit de pod tijdens het drinken van het water houdt de geest voor de gek. Je drinkt water, maar proeft door de aroma bijvoorbeeld limoen of perzik. Het gebruik is redelijk simpel: kies een smaakje, druk de pod in de daarvoor bestemde ring, klik de pod op de juiste manier vast, zuig aan het ‘rietje’ en de geur komt vrij.  

Een woordvoerder van Air Up vertelt aan VMT: “De Air Up is bedacht als alternatief op de plasticflesjes met smaakwater. Deze fles is telkens te hergebruiken en reduceert daarmee het plasticafval.” Een pod gaat relatief lang mee. Na het drinken van vijf tot tien liter water is de pod op.

Op het moment zijn de pods in vijf smaken beschikbaar: appel, limoen, perzik, sinaasappel-maracuja en citroen-hop. Die laatste geeft een Radler achtige smaak.

De woordvoerder: “Voor het eerste gebruik moet een starters pakket worden aangeschaft, hierin zit de fles en van alle smaken één pod. Daarna kan de consument haar favoriete smaak aanschaffen in zakjes van drie pods. Dit kan op de website van Air Up en op Amazon.”

2. Rice Straws

Ook in de ontwikkeling van alternatieve rietjes schijnt de plasticreductie door. Rice Straws van Nlytech is één van deze alternatieven voor plastic rietjes. Nlytech bestaat sinds 2012, de rietjes zijn echter pas sinds eind 2018 beschikbaar. De rietjes bestaan uit twee componenten: gebroken rijst en tapioca.
Door het gebruik van gebroken rijst wordt er geen inbreuk gedaan op de voedselketen: gebroken rijst wordt gebruikt voor veevoer en niet voor humane consumptie. De rietjes zijn zo ontwikkelt dat ze na gebruik kunnen worden gegeten of als diervoer kunnen worden gebruikt. “Wij vervoeren onze rietjes per boot vanuit Maleisië naar Europa in plaats van per vliegtuig om de kosten te drukken,” vertelt een woordvoerster.

Het kost gemiddeld vijfhonderd jaar om een plastic rietje af te breken. Sinds het Europese Parlement afgelopen jaar besloot plastic wegwerpproducten zoals rietjes per 2021 te verbieden, komen er steeds meer alternatieven op de markt. Zo zijn er rietjes van bamboe, papier, pasta en RVS. Allemaal hebben ze een eigen nadeel.

Papieren rietjes hebben een nare nasmaak en lossen snel op. Bamboe rietjes zijn relatief duur en zijn lastig schoon te maken. Rietjes van pasta zijn niet glutenvrij. Ten slotte zijn rietjes van RVS lastig schoon te maken en daardoor onhygiënisch. Ook een RVS rietje heeft een nare bijsmaak. De rijstrietjes hebben geen smaak.

3. One-bite pita’s

Pita broodjes worden in Nederland vooral gevuld met shoarma of gyros. Nina Bakery uit Israël wil laten zien dat er meer toepassingen zijn. Zij ontwikkelde onder andere de one-bite pita. Een mini pitabroodje om als partysnack te gebruiken. Een bijkomend voordeel is dat de pita’s niet meer afgebakken hoeven te worden, ze zijn in het vriesvak van de supermarkt te vinden.

Nina Bakery zegt zich te onderscheiden doordat de broodjes halal, veganistisch en koosjer zijn. De producten worden per boot naar Nederland verscheept om de kosten zo laag mogelijk te houden.

4. Framboos-Chardonnay ijs

Gin-tonic ijs en Mojito-ijsjes zijn al langer op de markt te vinden. Vaak in sorbet- of ijslollyvorm. Mercer’s Dairy doet het net even anders. Het bedrijf brengt naast haar assortiment van ‘gewoon’ ijs ook ‘Wine Ice Cream’ op de markt. Een ijs assortiment op basis van melk, gecombineerd met verschillende wijnen.

Het bedrijf uit New York introduceerde op de Anuga haar nieuwste smaak: Framboos-Chardonnay. Een lichtroze, romig ijs met vijf procent alcohol. De hoofdingrediënten voor de nieuwe smaak zijn verse frambozen en een op eiken gerijpte Chardonnay. Deze wijn staat bekend om de zachte smaak en rijke geur.

Alle ijssmaken van Mercer zijn glutenvrij en ze zijn bijna allemaal gemaakt van natuurlijke ingrediënten. Mercer vertelt: “Als je naar de ingrediëntenlijst kijkt, zie je dat wijn het tweede ingrediënt is. We gebruiken dus geen wijn-aroma maar echte wijn.”

5. Cola wijn & Koffie wijn

Rode wijn mengen met cola, in Spanje en Portugal is het heel normaal. Real Cave de Cedro uit Portugal probeert het drankje nu over te brengen naar de rest van Europa door een kant-en-klare mix aan te bieden: Boca Cola Wine. Het drankje is nog niet te verkrijgen en had de primeur op Anuga.

De voorganger van de ‘Cola wijn’ is een ‘koffie wijn’. Real Cave de Cedro introduceerde de ‘koffie wijn’ eerder dit jaar. Het hoofdingrediënt is rode wijn, de producent heeft er echter een koffie twist aangegeven. Zowel de koffie als de cola variant worden in flesjes van 250 ml verkocht en bevatten ongeveer vijf procent alcohol.

Een leuk detail bij de wijnflesjes van Cedro zijn de lipjes in plaats van dopjes of kurken. Het lipje moet het openmaken van de flesjes makkelijker maken. “Vaak hebben wijnen in dit formaat, net als bier, kroonkurken. Zonder opener krijg je het flesje dan niet open. Met het lipje heeft de consument geen opener meer nodig,” vertelt een woordvoerster.

6. Popcorn Thee

Thüringer Kräuterhof presenteerde op de Anuga zes bijzondere theesmaken: unicorn, popcorn, marshmallow, gestoofde appel, bloemen en gedroogde citroen met kaneel. De theeproducent levert ook een groot assortiment aan ‘gewone’ theesmaken en een reeks ‘kinder-thee’.

Naast eigen merken biedt Kräuterhof ook een private label optie aan. Wie gebruik maakt van de private label stelt zelf haar thee samen. Dit kan met hele normale ingrediënten maar ook met gekke ingrediënten zoals popcorn of unicorn-suikerfiguurtjes.

7. Kukki Cocktail

Kukki Cocktails werd drie jaar geleden opgericht in Berlijn. Inmiddels heeft de start-up zeven smaken van de Kukki Cocktail op de markt gebracht. Deze cocktails worden gemaakt van vers fruit. Ze worden geleverd in een fles met ijsblokjes, zonder chemische toevoegingen. Alle smaken zijn veganistisch, lactosevrij en glutenvrij. De cocktails hebben een alcoholgehalte van 10,3%.

Het is de bedoeling dat de flesjes in de vriezer bewaard worden. Voor consumptie moeten de flesjes volgens het bedrijf zo’n drie minuten in warm water ontdooien. Dan moet het flesje geschud worden waardoor het ijs breekt en de ingrediënten goed gemixt worden. Het bedrijf levert een rietje bij het drankje.

Naast de cocktail heeft de start-up ook een Kukki toaster ontwikkeld. De toaster is een warmte bron dat het flesje binnen dertig seconden ontdooit.

Reageer op dit artikel