nieuws

Unilever maakt namen 1300 theeleveranciers bekend

Ingrediënt & Product

Unilever wil de theesector transparanter maken. Dit doet het bedrijf door de complete lijst met haar theeleveranciers openbaar te maken. Het gaat om leveranciers van groene- en zwarte thee, verwerkt in melanges van meer dan dertig Unilevermerken waaronder Lipton.

Unilever maakt namen 1300 theeleveranciers bekend

Unilever koopt 10% in van de totale hoeveelheid thee die op de wereld wordt verbouwd. De fabrikant voorziet daarmee meer dan een miljoen mensen in 21 verschillende landen van werk op plantages in onder andere India, Kenia, Rwanda, Japan, Argentinië, Vietnam en Australië.

Unilever hoopt impact te veroorzaken met deze stap. Het gaat om bijna 1300 leveranciers. Meer dan helft van de leveranciers komt uit India.

Herkomst thee

De lijst met theeleveranciers zal jaarlijks worden bijgewerkt. Daarnaast heeft Unilever een interactieve kaart gepubliceerd waar mensen op kunnen zien waar hun thee vandaan komt.

De kaart bevat ook verhalen over de sociale- en ecologische programma’s die Unilever samen met ngo’s en partners uit de toeleveringsketen heeft opgezet. Dit hebben zij gedaan om de levensstandaard en het welzijn van de lokale arbeiders en hun families te verbeteren.

Toeleveringsketens transparant

Unilever zette in Engeland en Ierland deze stap al eerder door in april de lijst al naar buiten te brengen. Unilever Nederland volgt dus nu ook.

“Door middel van transparantie brengen we een transformatie teweeg. Door onze toeleveringsketens tegen het licht te houden, kunnen we effectiever samenwerken met onze partners en toeleveranciers en een positieve verandering teweegbrengen voor mens en planeet. Consumenten kunnen hierdoor zien waar hun thee vandaan komt en op welke wijze we de gemeenschappen waar we mee samenwerken ondersteunen,” zegt Mick Van Ettinger, Unilever Executive Vice President Tea.

“We zijn vastbesloten om onze toeleveringsketen voor thee nog duurzamer te maken op sociaal en ecologisch gebied, van theeplantage tot theepot. Dit is een eerste grote stap om dat streven waar te maken”.

Openheid

Ethical Tea Partnership de organisatie waar Unilever mee samenwerkt, reageert positief op de stap naar transparantie van Unilever: “We geven prioriteit aan benaderingen gericht op de aanpak van de problemen waar de arbeiders op de theeplantages en hun gemeenschappen mee te maken krijgen. We zijn dan ook zeer verheugd dat Unilever nu volledige openheid van zaken geeft over de herkomst van haar thee en zich op strategisch niveau inzet voor de aanpak van de sociale en ecologische uitdagingen waar de theesector mee blijft kampen,” zegt Sarah Roberts, Executive Director van het Ethical Tea Partnership. Ethical Tea Partnership is een non-profit organisatie die samenwerkt met de theesector, ontwikkelingspartners, Ngo’s en overheden om de levens van de thee-arbeiders, boeren en de omgeving waarin zij leven en werken te verbeteren.

De volledige lijst met leveranciers is hier te vinden.

Reageer op dit artikel