nieuws

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

Ingrediënt & Product

FrieslandCampina toont 3 trends en 7 microtrends voor 2019-2020

FrieslandCampina heeft voor het eerst een trendrapport gemaakt voor het jaar 2019-2020. Hieruit komen drie hoofdtrends en ook een aantal microtrends naar voren. Wat waren de bevindingen van het Nederlandse zuivelbedrijf?

Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het volgende jaar. Voor het eerst heeft FrieslandCampina in samenwerking met onderzoeksbureaus een eigen trendrapport gemaakt. Hieruit komen verschillende trends en microtrends naar voren.

1. Multi-sensorische ervaring

Consumenten willen volgens FrieslandCampina vandaag de dag meer dan enkel een lekkere smaak. Ze willen een multi-sensorische beleving waarin alle zintuigen met elkaar verbonden worden. Voedingsmiddelen en dranken moeten alle zintuigen kunnen verrassen volgens het zuivelbedrijf. Daarbij moet er variatie zijn in smaak, kleur, geur, textuur, temperatuur en zelfs geluid.

Nu verschillende landen en culturen op meerdere manieren met elkaar ‘verbonden’ zijn, weten we steeds meer van elkaar wat er in andere culturen geconsumeerd wordt. Consumenten willen volgens FrieslandCampina steeds meer ervaringen uit andere culturen opdoen door die producten te proberen.

Microtrend: Ervaringen die het delen waard zijn

Nu social media steeds populairder wordt, willen we alles met de wereld kunnen delen, aldus FrieslandCampina. Voor producenten in de voedingsmiddelenindustrie is het belangrijk om ‘instagrammable’ producten te produceren, producten die er mooi uitzien.

Microtrend: ‘Blurring’ categorieën

Producten en concepten in de voedingsmiddelenindustrie overstijgen hun categorieën. Daardoor ontstaat er een fusie van concepten en producten. Desserts worden drankjes en snacks worden maaltijden.

2. Bewuste verwennerij

De consument van tegenwoordig leest actief de labels van voedingsmiddelen. Zij zijn zich volgens FrieslandCampina steeds meer bewust van de nutritionele waarde van producten en van de manier waarop producten zijn geproduceerd. Maar de consument wil nog steeds producten met een lekkere smaak, wat volgens de zuivelproducent leidt tot ‘bewuste verwennerij’.

Nu consumenten alle benodigde informatie met een klik bij de hand hebben, kunnen consumenten beter onderbouwde keuzes maken. Volgens FrieslandCampina kijkt de consument niet meer enkel naar calorieën, maar ook naar vet, suiker, toevoegingen en E-nummers. Ook kijken steeds meer consumenten volgens de zuivelproducent naar de ethische en duurzame kanten van voedingsmiddelenproductie.

Microtrend: Gezonde consumptie

Uit het onderzoek van FrieslandCampina blijkt dat veel consumenten bewuste en gezonde keuzes willen maken als het aankomt op voedingsmiddelen. Zelfs de kleine ‘verwennerijen’ moeten een gezond aspect hebben. Producten met een hoger gehalte aan zuivel of proteïne of minder suiker worden steeds populairder volgens Campina.

Microtrend: Veelvuldige keuze

Volgens FrieslandCampina hebben steeds meer consumenten een veelzijdig voedingsmiddelenpatroon. Velen willen een zo divers mogelijk voedingspatroon. Denk aan vegan, plantaardig, kosher en halal.

Microtrend: Natuurlijk en authentiek

Uit het trendrapport blijkt dat steeds meer consumenten zich bewust bezighouden met hun voedingsinname. Daardoor vermijden veel consumenten voedingsmiddelen met kunstmatige toevoegingen en conserveermiddelen. In plaats daarvan willen de ambachtelijke en authentieke producten met simpele en eenvoudige etiketten.

3. Gemakkelijke persoonlijke voeding

Volgens FrieslandCampina kan de voeding- en drankenindustrie niet achterblijven in een wereld waar personalisatie erg populair is. De moderne consument wil haar eigen eten en drinken vormgeven. Deze consument wil volgens de zuivelproducent haar eigen voeding en drank kunnen vormen naar haar voorkeuren en nutritionele wensen.

Microtrend: Zelf-personalisatie in het out-of-home-kanaal

Het rapport laat zien dat consumenten wereldwijd op zoek zijn naar producten die zij aan hun eigen wensen kunnen aanpassen. Zij willen zelf een eigen ‘finishing touch’ kunnen toevoegen. Jonge consumenten willen een eigen draai geven aan hun on-the-go producten.

Microtrend: Gemak in thuisbereiding

Consumenten willen volgens FrieslandCampina een ‘persoonlijke handtekening’ geven aan de producten die zij consumeren. Maar consumenten hebben het daarentegen ook drukker dan ooit, dus het moet niet teveel tijd en moeite kosten.

Microtrend: Foodservice georiënteerde thuis personalisatie

Het begon in koffiebars waar consumenten een eigen persoonlijke draai wilde geven aan de producten die zij kochten. Nu verspreidt die trend zich volgens het trendrapport naar het thuisgebruik van de consument. Zij wil producten van hoge kwaliteit, gepersonaliseerd, gemakkelijk en voor thuisgebruik.

Reageer op dit artikel