nieuws

5 foodtrends voor 2020: biodiversiteit & aardappels

Ingrediënt & Product

5 foodtrends voor 2020: biodiversiteit & aardappels

Trendwatcher Marielle Borderwijk zet de vijf grootste foodtrends voor 2020 op een rijtje. Zij voorspelt biodiversiteit, het nieuwe calorieën tellen, comeback van de aardappel, plantaardige kaas en aardse smaken.

Elk jaar worden verschillende trends voor de voedingsmiddelenindustrie op een rijtje gezet voor het opvolgende jaar. Voor 2019 waren belangrijke trends het opkomen van private label in de retail, de opkomst van keurmerken, een tekort aan productiepersoneel, automatisering, preventieakkoord, vermindering van plastic verpakkingen, online groei van boodschappen, groei van het out-of-home kanaal, innovatie door start-ups en personalized nutrition.

Wat zijn de belangrijkste voorspelde trends voor 2020?

1. Eten voor biodiversiteit

Veelbesproken onderwerpen zijn voedingsmiddelen met minder milieu-impact, transitie naar plantaardig eten, het voorkomen van voedselverspilling en het verkleinen van de ‘plastic soep’ in de oceanen. Volgens Marielle Bordewijk, trendwatcher bij Studio Bordewijk, wordt biodiversiteit het volgende veelbesproken thema.

Er zijn meer dan 50.000 eetbare planten beschikbaar op deze wereld. Toch wordt voor 60% in onze energiebehoefte voorzien door rijst, mais en tarwe. De focus op de productie van deze enkele gewassen laat plant- en diersoorten verdwijnen. Steeds meer voedingsmiddelenbedrijven zien dit in.

In februari afgelopen jaar presenteerde Knorr in samenwerking met het Wereld Natuur Fonds (WNF) een lijst van vijftig gewassen die vaker gegeten moeten worden volgens deze bedrijven. Dit deden de bedrijven om een biodiversere voedselkeuze te stimuleren.

Lees ook: ‘Teveel focus op vergroten van gewasopbrengst om wereldhongerprobleem op te lossen’

2. Het nieuwe calorieën tellen

Er zijn al heel veel verschillende diëten voorbij gekomen. Het ketodieet, paleodieet en het koolhydraatarme dieet zijn de bekendste diëten van de afgelopen tijd. Maar ook veganisme en vegetarisme blijft groeien.

Mensen veranderen hun levensstijl door bijvoorbeeld onbewerkt voedsel te eten. Sinds de jaren zeventig is de beschikbaarheid van voedsel veranderd. Vandaag de dag kunnen we altijd en overal eten kopen. Daardoor is volgens Bordewijk de verleiding tot meer en vaker eten toegenomen.

Daarnaast zijn smart horloges bij velen niet meer weg te denken. Horloges meten stappen, ademhaling en verbrandde calorieën. Volgens Bordewijk leidt dit inzicht in de verbrandde calorieën tot een stijgende behoefte om ook de calorie-inname te weten. Hierbij willen we volgens Bordewijk geen ingewikkelde berekeningen, maar verpakkingen en menukaarten die in deze informatie voorzien.

‘Echt lekker’ combineren met minder calorieën, dat is volgens Bordewijk essentieel om in deze trend te voorzien. De grootste kansen en uitdagingen liggen volgens de trendwatcher in de categorieën desserts, patisserie, ijs, koek en snoep. Kleinere porties en maten zouden volgens Bordewijk ook een goede oplossing kunnen bieden.

Lees ook: Britse actiegroep pleit na suikertaks ook voor calorietaks

3. Comeback van de aardappel

Door de grote aandacht voor het eten van minder koolhydraten, is de aardappel door velen uit het voedingspatroon verbannen. Volgens Bordewijk komt de aardappel in 2020 weer volop in de spotlight te staan. De aardappel is volgens haar voedzaam, culinair veelzijdig en milieuvriendelijker dan pasta en rijst.

Voedingsbedrijven introduceren steeds meer verschillende toepassingen van de aardappel. Noedels, pizzabodems, wafels en hartige koeken van aardappel zijn niet zeldzaam meer. Steeds meer bestanddelen van de aardappel worden los gebruikt. Zo worden de eiwitten en het zetmeel gebruikt voor de productie van vegan ei- en kaasvervangers. Het zetmeel wordt volgens de trendwatcher ook steeds vaker gebruikt voor bio-afbreekbare plastics.

Lees ook: Textuur vegaburger sturen met aardappeleiwit

4. Plantaardige kaas

Er is steeds meer aandacht voor en aanbod van plantaardige eiwitten. Alternatieven voor dierlijke eiwitten. Tot nu toe introduceerde voedingsmiddelenbedrijven vooral vleesvervangers. Nu komt volgens Bordewijk de focus op plantaardige kaas als vervanging van dierlijke kaas.

Veel plantaardige kaas is er nog niet. Het blijkt namelijk lastig om de smaak en structuur van dierlijke kaas te evenaren zonder dierlijke grondstoffen. Steeds meer start-ups experimenteren met bacterie- en schimmelculturen op plantaardig vet en eiwitmengsels zoals cashewnotenmelk en aardappeleiwit.

Volgens de trendwatcher speelt ook de CO₂-footprint een belangrijke rol bij de toenemende interesse in plantaardige kaas. Koemelkkaas heeft de grootste CO₂-footprint direct na rundvlees. De CO₂-impact van kaas is groter dan die van kippenvlees. Ondanks toenemende interesse, blijkt het maken van een goede plantaardige kaas tot nu toe nog erg lastig.

Lees ook: Producent vegan kazen stopt er tijdelijk mee

5. Aardse smaken en kleuren

De afgelopen jaren zagen we veel kleur voorbij komen in voedingsmiddelen. Poké bowls, unicorn drankjes en gekleurde pasta. Volgens Bordewijk komt er nu een omslag naar warme, aardse tinten en de bijbehorende smaken. Bruin wordt volgens de trendwatcher een belangrijke kleur. De kleur van de bodem waar ons eten vandaan komt.

Aardse smaken gaan volgens de trendwatcher winnen aan populariteit. Paddenstoelen, aardappels, wortel- en knolgroenten, noten, koffie, chocolade, specerijen en gefermenteerde producten zijn bekende aardse smaken. De aardse smaak ontstaat door geosmin, een eiwit dat door schimmels en bacteriën wordt gemaakt.

Aardse smaken bevatten ook veelal de umami-smaak die bij velen geliefd is. De bodem zelf en de kwaliteit van de bodem hebben volgens Bordewijk ook invloed op de aardse smaak van producten. Volgens de trendwatcher gaan we de aardse kleuren ook terugzien in verpakkingen, serviesgoed en het interieur van restaurants.

Lees ook: ‘Gezonde’ chocola wint steeds meer terrein, verkoop overig snoep neemt af

Reageer op dit artikel