nieuws

Start-up zorgt voor duurzame innovatie in het pepermuntschap

Ingrediënt & Product

Start-up zorgt voor duurzame innovatie in het pepermuntschap

Start-up Max’s Mints brengt duurzame pepermuntjes op de markt. Hiermee zorgt zij voor innovatie in het pepermuntschap. VMT sprak met mede-oprichter Floor van der Steen over het product en de uitdagingen van het ontwikkelingsproces.

Brix Food, het bedrijf achter Max’s Mints, is opgericht door Floor van der Steen samen met haar vader Pieter van der Steen. De onderneemster werkte eerder bij verschillende duurzame voedingsmiddelenbedrijven zoals Marqt. Haar vader werkte jaren in de snoepgoedindustrie.

‘Good-Food’ onderneming

Haar vader had altijd al de wens om een eigen product op de markt te brengen en ook Van der Steen zelf wilde altijd al een eigen ‘good-food’ onderneming hebben. Samen besloten ze uiteindelijk in het diepe te springen en een eigen product op de markt te brengen: Max’s Mints.

“Het viel ons op dat er veel innovatie plaatsvindt in bijvoorbeeld chocolade en koekjes. Maar in het mintschap regeren al vele jaren dezelfde grote spelers, zonder duurzame insteek. Tijd voor actie, vonden wij,” antwoordt Van der Steen op de vraag waarom ze voor mintjes hebben gekozen.

Max’s Mints is vernoemd naar Max, de broer van Floor en zoon van Pieter. Hij leende maar al te graag zijn naam uit om ook zijn bijdrage te leveren aan de onderneming van zijn vader en zus.

‘Compressed mints’

De product- en smaakontwikkeling van Max’s Mints wordt door vader en dochter zelf gedaan. Een partner is verantwoordelijk voor de productie van de mintjes. Het eindproduct wordt verpakt door een sociale werkplaats in Den Haag.

De Max’s Mints zijn ‘compressed mints’. Van der Steen legt uit wat dit betekent: “Dat houdt in dat de mintjes geperst worden tot de kleine ronde snoepjes zoals je ze vindt in de blikjes. Ik zeg snoepjes omdat mints ook echt snoepjes zijn. In feite is het pepermuntsuiker met een lekker en/of fris smaakje.”

Mintjes met een missie

Volgens vader en dochter zijn hun mintjes ontwikkeld met een missie. “Max’s Mints zijn echte ‘mints on a mission’. Wij hopen er met Max’s Mints namelijk aan bij te dragen dat zoveel mogelijk consumenten betere voedingskeuzes gaan maken,” legt Van der Steen hun missie uit.

“Ook denken we met Max’s te kunnen laten zien dat goede producten ook leuk en lekker kunnen zijn. De mints zijn biologisch, 100% natuurlijk, vegan en verpakt in een sociale werkplaats in oneindig recyclebare blikjes,” gaat Van der Steen verder.

“Te vaak zien wij dat producten óf lekker en leuk zijn, óf goed geproduceerd. Wij wilden een lekker én goed product maken. Zodat we samen helpen om de wereld ook fijn en leefbaar te houden voor onze kinderen en kleinkinderen,” aldus Van der Steen.

“Wij hopen met onze mintjes de consument die normaal gesproken misschien niet bewust boodschappen doet te verleiden tot het maken van een betere keuze. Omdat we geloven dat vele kleine keuzes samen een groot verschil kunnen maken,” vertelt Van der Steen verder.

Smaken

Omdat iedereen volgens hen een andere smaakvoorkeur heeft, is Max’s Mints in 2017 gestart met vier smaken. “We zijn gestart met menthol, lemon, berry en coffee. Toen Max’s Mints ongeveer een jaar op de markt was, zagen we ruimte voor verbetering,” vertelt Van der Steen.

“Met een lange lijst aan ideeën, ingediend door onze fans, zijn we gaan testen in de fabriek. Uiteindelijk zijn daar zes smaken uitgerold,” gaat Van der Steen verder. Deze testen hebben geleid tot de zes smaken die Max’s Mints nu heeft: menthol, lemon, coffee, spearmint, ginger en liquorice.

Uitdagingen

Bij ieder bedrijf gaat er tijdens het opstarten wel eens wat mis. Zo loopt ook Max’s Mints tegen genoeg uitdagingen aan.

“Waar wij op dit moment ook tegenaan lopen is dat de leadtime van onze productie (té) lang is. Tussen het moment dat wij een nieuwe bestelling plaatsen en deze ook binnen hebben, kan zo vier maanden zitten. Daardoor moeten we strak grip houden op de voorraad en verkopen. In het begin liep dat soms maar net goed” legt Van der Steen uit.


“De kracht van het ondernemen zit hem dan echt in het doorzetten in plaats van de handdoek in de ring te gooien wanneer het even tegenzit.”


Exporteren

Ook het exporteren van Max’s Mints brengt de nodige uitdagingen met zich mee. “We exporteren Max’s Mints sinds kort naar een aantal landen binnen en buiten Europa. Er zijn flink wat hordes te nemen om dat soepel te laten verlopen,” vertelt Van der Steen over de uitdagingen van exporteren.

“Wat voor soort documentatie is er nodig in het land van aankomst, hoe zorgen we dat de ingrediëntdeclaraties van het land van bestemming op de blikjes terecht komt. Er kan, en gaat, zoveel mis. Maar elke fout draagt eraan bij dat het een volgende keer soepeler verloopt,” aldus Van der Steen.

“De kracht van ondernemen zit hem dan echt in het doorzetten in plaats van de handdoek in de ring te gooien wanneer het even tegenzit,” weet de onderneemster inmiddels door vallen en opstaan.

Duurzaamheid

Vader en dochter van der Steen proberen Max’s Mints zo duurzaam mogelijk te maken. “Ze zijn biologisch, wat inhoudt dat er geen kunstmatige bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn voor de ingrediënten van Max’s Mints. Ook bevatten de mintjes geen kunstmatige kleur-, geur- en smaakstoffen,” vertelt Van der Steen.

“De pepermuntjes zijn veganistisch. Gelatine is namelijk een ingrediënt dat ik soms in pepermunt aantref, en dat is volgens mij onnodig. We gebruiken een blikken verpakking omdat blik een van de weinige materialen is die oneindig gerecycled kan worden zonder verlies van kwaliteit,” gaat Van der Steen verder.

‘Tenslotte proberen we ook sociaal ons steentje bij te dragen door Max’s Mints in te laten pakken in een sociale werkplaats,” aldus de onderneemster.

Vader en dochter proberen een bijdrage te leveren aan duurzaamheid, maar beseffen ook dat zij maar een kleine vis in een grote vijver zijn. “Natuurlijk moeten we niet te hoog van de toren blazen, want laten we eerlijk zijn, het is maar een mintje. Maar wel eentje waar we goed over hebben nagedacht. ”

Groei

Max’s Mints wil natuurlijk de komende jaren gaan groeien. “Onze eerste prioriteit de komende paar jaar is om een stabiele groei te realiseren en een brede distributie op te bouwen binnen Nederland. Met name op de ‘to-go’ locaties,” vertelt Van der Steen over de ambities van Max’s Mints.

“Het liefst zien we ook meer afzet van onze mints buiten Nederland. Sinds kort leveren we in onder andere Spanje, Luxemburg, Polen, de Verenigde Arabische Emiraten en Zuid Korea. De eerste babystapjes zijn gezet, maar er ligt nog een wereld om te winnen,” vertelt de onderneemster over de afzetmarkt van de mints.

Ook verbeteringen behoren tot de doelen van Max’s Mints. “Er valt altijd te verbeteren. De blikjes van Max’s Mints kopen we buiten Europa in en worden per boot naar Nederland gebracht. We willen daarom laten berekenen wat onze CO²-uitstoot is om te onderzoeken hoe we dit kunnen compenseren.”


“Natuurlijk moeten we niet te hoog van de toren blazen, want laten we eerlijk zijn, het is maar een mintje. Maar wel eentje waar we goed over hebben nagedacht.”


 

Reageer op dit artikel