nieuws

Hoe ziet een gezonde supermarkt eruit? Britse gezondheidsexperts zochten het uit

Ingrediënt & Product

Groente en fruit op meerdere plekken in de winkel. Een dag in de week met korting op gezonde producten. Dit zijn twee suggesties van een Brits expertpanel om een gezondere supermarkt te creëren.

Hoe ziet een gezonde supermarkt eruit? Britse gezondheidsexperts zochten het uit

Een panel van experts in volksgezondheid, voeding en diëtetiek, gewichtsmanagement, consumenten en retail dacht na over hoe een gezonde supermarkt er uit zou kunnen zien. Ze keken onder andere naar de layout, prijsacties en de winkelervaring.

Gezonde supermarkt

In het onderzoek werden ook 4000 Britse volwassenen waaronder 2000 van de organisatie Slimming World geënquêteerd. De combinatie van deze ideeën resulteerde in Nudge: een blauwdruk van een supermarkt die de aanschaf van gezondere voeding stimuleert.

Enkele van de suggesties voor een gezonde supermarkt zijn:

Layout:

Schapruimte met calorierijke voedingsmiddelen zoals chips, suikerrijke frisdranken en alcohol wordt ingericht met gezondere keuzes zoals fruit en groente, bonen en water.

Calorierijke voeding verplaatsen van ooghoogte en kassa’s naar minder opvallende plekken.

Groente en fruit moet op meerdere plekken in de winkel te vinden zijn.

 

Winkelervaring:

Deel gezonde snacks uit die bezoekers niet snel zelf zullen kiezen.

Informatie in de hele winkel waarbij kopers worden ‘genudged’ om gezondere keuzes te maken bijvoorbeeld door volkoren te kiezen of nieuwe groenten en fruit te proberen.

Geef korting op gezonde producten of kies een dag waarop alle gezonde producten in de aanbieding zijn.

Introduceer een spaarkaart waarbij de aanschaf van gezonde producten wordt gestimuleerd.

 

Educatie:

Medewerkers hebben kennis over gezonde producten en zijn benaderbaar.

Werk samen met scholen om kinderen te betrekken bij de aanschaf van gezonde producten.

Receptkaarten ontwikkelen en smaaktesten houden van gezonde, voedzame en makkelijk te maken maaltijden.

 

Korting op ongezonde producten

In het rapport Health on the Shelf staat waarom het belangrijk is voor supermarkten om de manier hoe ze producten promoten te veranderen. Uit het rapport blijkt dat 1 op de 4 Britse vrouwen gelooft dat korting op ongezonde, calorierijke voedingsmiddelen ervoor zorgt dat ze aankomen. En 20% van de Britse volwassenen geeft aan dat supermarkten ze verleiden om op te geven als ze willen afvallen. Kortingen op ongezonde producten zijn daar een onderdeel van.

Korting op groente en fruit zou volgens 61% de meest effectieve manier zijn om een gezondere leefstijl te promoten.

Reageer op dit artikel