nieuws

Foodwatch: Misleidende claims op verpakkingen ontmaskerd met Nutri-Score-methode

Ingrediënt & Product

Claims op verpakkingen als ‘30% van je dagelijkse vitaminebehoefte!’ of ‘volkoren – de beste’ kunnen misleidend zijn. Dat vindt Foodwatch. De organisatie berekende aan de hand van de Nutri-Score-methode of dergelijke claims daadwerkelijk duiden op een gezonder product. Een nieuw Frans-Australisch onderzoek onder Nederlanders laat zien dat Nutri-Score het meest effectief blijkt als het gaat om hulp bij het bepalen van de voedingswaarde van producten.

Foodwatch: Misleidende claims op verpakkingen ontmaskerd met Nutri-Score-methode

Aan de hand van de Nutri-Score-calculator van Santé publique France – de Franse overheidsorganisatie voor de bescherming en verbetering van de volksgezondheid –  vergeleek Foodwatch een aantal producten met gezonde claims op de verpakking en vergeleek het enkele producten onderling.

D-score

De organisatie keek onder andere naar de ‘Volkoren Biscuits’ van 1 de Beste (te koop bij Dirk en DeKaMarkt). Hoewel aangeprezen als volkoren, constateert Foodwatch ‘dat er een flinke scheut witte bloem in het koekjesmeel is gedaan, evenals een flinke scheut suiker (22g/100g).’ Langs de meetlat van Nutri-Score gehouden zou dit product een D-score krijgen.

Nutri-Score is een logo op de voorkant van de verpakking, dat via een kleur (van groen tot rood) en letter (van A tot E) aantoont hoe (on)gezond een product is, van A-gezonder tot E- ongezonder. De criteria achter het logo zijn wetenschappelijk onderbouwd.

Gezonde crackers

Ook vergeleek Foodwatch twee crackersoorten. Beide crackers ogen volgens de organisatie gelijkwaardig en gezond, mede doordat beide producenten het vezel- en volkorengehalte aanprijzen. ‘De crackers van Vitalu (Mondelez) bevatten echter zodanig veel zout en ook behoorlijk wat verzadigde vetten, dat de Nutri-Score veel lager uitvalt dan voor de crackers van Wasa’, aldus de organisatie.

Discussie

In Nederland woedt nog steeds een discussie over welk logo het beste zou zijn. Daarin klinken de mitsen en maren voor Nutri-Score vaak door, bijvoorbeeld omdat ‘gezonde’ producten in een aantal gevallen een ‘ongezonde’ Nutri-Score kunnen krijgen. Een recente wetenschappelijke studie naar de effectiviteit van logo’s onder Nederlandse consumenten laat echter zien dat Nutri-Score, in vergelijking met andere logo’s, de het beste presteert als het aankomt op het helpen van consumenten bij het indelen van producten op basis van de nutritionele kwaliteit ervan.

Nieuwe studie

De Frans-Australische studie vond dit jaar plaats onder ruim 1000 Nederlanders. Volgens de onderzoekers zijn labels op de verpakking efficiënte middelen om consumenten te helpen gezonde producten te herkennen. In het onderzoek werden vijf labels getest op hun effectiviteit: Health Star Rating (een Australisch system); het stoplichtensysteem (gebruikt in Groot-Brittannië); Nutri-Score; Reference Intakes (door de industrie gebruikt); en (enkelvoudige) waarschuwingssymbolen (bijvoorbeeld een plakplaatje waarop staat hoog in calorieën).

Voedingswaarde bepalen

In de studie werden 1032 Nederlanders gevraagd om een product te kiezen uit een range van drie producten met een verschillend nutriëntenprofiel. Vervolgens moesten ze de producten rangschikken op basis van de voedingskundige kwaliteit. Ze kregen taken voorgelegd met producten zonder label en producten met een van de vijf geteste labels. Daarna werden ze nog ondervraagd over de indruk die ze van een label hadden.

Nutri-Score scoort het best

Als het gaat over de perceptie van de verschillende labels, dan blijken er weinig verschillen in de voorkeur van de Nederlanders. ‘Er zijn slechts marginale verschillen tussen de verschillende front-of-pack labels’, constateren de onderzoekers, maar als het gaat over de hulp bij het bepalen van de nutritionele kwaliteit van de voedingsmiddelen, dan blijkt Nutri-Score het beste te presteren. ‘Nutri-Score hielp consumenten het beste om producten volgens de nutritionele kwaliteit te rangschikken’, aldus het onderzoek.

Pizza gezond?

‘In één oogopslag zien of de ene pizza minder ongezond is dan de andere? Dat is momenteel niet mogelijk in de supermarkt’, zegt Foodwatch. ‘De voedingstabellen met informatie over suiker, vet of zout zijn meestal verborgen in de kleine lettertjes op de achterkant van de verpakking.’

Pleiten voor logo

Om deze reden pleit Foodwatch net als andere organisaties (zoals de Consumentenbond) al geruime tijd voor het kleurenlogo Nutri-Score. Met de uitkomsten van de hierboven aangehaalde steekproef wil de organisatie het pleit andermaal kracht bij zetten. ‘Een Nederlands logo moet zoveel mogelijk aansluiten bij de Europese tendens’, zegt Foodwatch. ‘Een voedselkeuzelogo kan immers enkel verplicht opgelegd worden aan bedrijven, als het Europees erkend wordt. Zonder verplichting is het onwaarschijnlijk dat bedrijven zoals Mars, met de laagste Nutri-Scores D of E voor 100% van hun aanbod, een voedsellogo implementeren. Als slechts enkele bedrijven meedoen, blijft het voor de consument moeilijk om producten te vergelijken en gezonde claims te doorzien.’

Staatssecretaris Blokhuis maakt eind dit jaar het nieuwe voedselkeuzelogo voor Nederland bekend. Sommige landen, zoals Frankrijk, Spanje, België en Zwitserland, kozen al voor Nutri-Score.

Reageer op dit artikel