nieuws

NIZO pakt uit met onderzoeksresultaten op congres in Schotland

Ingrediënt & Product

NIZO pakt uit met onderzoeksresultaten op congres in Schotland

Johannes Bult, Elina Kytö en Margreet Rippen presenteren hun resultaten op het Pangborn Sensory Science Symposium in Edinburg, Schotland.

NIZO presenteert meerdere onderzoeksresultaten tijdens een congres in Schotland.

‘Gezichtsuitdrukkingen en voedselvoorkeuren’

De eerste presentatie gaat over gezichtsuitdrukkingen en voedselvoorkeuren. Dit wordt gepresenteerd door Johannes H.F. Bult. Hij maakt gebruik van een geautomatiseerde gezichtsuitdrukkingsanalyse, genaamd ‘Facereader’. Vierenvijftig consumenten zijn geobserveerd met deze Facereader terwijl zij kauwden en over zes verschillende koekjes praatten.

De conclusie is dat het lekker vinden van een product geen groot verband toont met intuïtieve basisemoties. Echter, een combinatie van acties die geen verband houden met basisemoties, zijn wel voorspellend voor de voorkeur in voedingsmiddelenproducten.

‘Voorspellen van voedingsmiddelenaankopen’

De tweede presentatie gaat over de uitkomsten van een studie naar de vergelijking tussen expliciete en impliciete metingen in het voorspellen van voedingsmiddelenaankopen. Dit wordt gepresenteerd door Elina Kytö.

Bij dit onderzoek werd naar de klantaankopen van drie verschillende merken voor blauwe bessen gekeken. Hierbij werd gekeken naar de relatie tussen de aankoop en de uitdrukkingen van de consument in woorden. Ook werd gekeken naar de relatie van de aankoop en de expliciete emotionele scores en impliciete gedragsreacties.

‘Mechanisme van perceptie’

De laatste presentatie gaat over een instrumentele analyse om onderliggende mechanismes van perceptie te begrijpen. Daarnaast kijkt dit rapport ook naar de vergelijking tussen de sensorische beleving en beoordeling van consumenten en experts. Dit wordt gepresenteerd door Margreet Rippen.

De voedingsmiddelenindustrie heeft, volgens Rippen, meer en betere inzichten nodig over hoe productontwikkeling het beste afgestemd kan worden op de meest gewenste producten.

Zes verschillende producten zijn geanalyseerd door zowel consumenten als een professioneel panel. De resultaten verschillen aanzienlijk. Deze verschillen zullen de voedingsmiddelenindustrie voorzien van de benodigde informatie.

Het Pangborn Sensory Science Symposium vindt plaats van 28 juli tot 1 augustus in Edinburg, Schotland.

Reageer op dit artikel