nieuws

E-nummerdiscussie: wat vindt de productontwikkelaar?

Ingrediënt & Product

E-nummerdiscussie: wat vindt de productontwikkelaar?

De E-nummerdiscussie lijkt nog wel eens gevoerd te worden over de hoofden van de mannen en vrouwen die hier misschien wel het meest mee te maken hebben: de productontwikkelaars. Hoe kijken zij eigenlijk naar het debat over clean label en dan met name de het wel of niet weglaten van E-nummers? “We hebben de E-nummeroorlog al bijna verloren.”

Hoofd productontwikkeling Jan Pieter-Blaauwhoed van het Cosun Innovation Center in Dinteloord. Eigenlijk is het reduceren van E-nummers helemaal geen issue bij Cosun, in tegenstelling tot suikerreductie wat juist een extreem belangrijk onderwerp is. Toch volgt de ervaren productontwikkelaar de discussie rondom E-nummers op de voet.

Lobby E-nummers

Als klanten vragen om E-nummers weg te halen, omdat consumenten die er niet in willen hebben, dan heb je dat maar te doen, weet Blaauwhoed. Volgens hem is er een onvoldoende lobby om over de bühne te brengen dat E-nummers goedgekeurde hulpstoffen zin. In een tijd dat ‘nieuws’ online snel zijn weg vindt naar de consument lijkt zo’n tegenoffensief weinig kans van slagen te hebben. Zeker als de afzender de voedingsmiddelenindustrie is.

Blaauwhoed: “Mensen nemen snel iets voor waar aan en de voedingsmiddelenindustrie wordt moeilijk geloofd. Terwijl we de zin en onzin rondom het E-nummerdebat goed weer te geven. We proberen het echt goed te doen.”

Alternatieven E-nummers

De hang van consumenten naar natuurlijkere producten en weinig E-nummers contrasteert soms met de werkelijkheid. “Als je E-nummers helemaal uitschrijft is het wel goed. Ook ligt het ene E-nummer beter in het gehoor dan de andere.” Blaauwhoed weet dat voedingsbedrijven alles doen om alternatieven te vinden voor E-nummers: “Maar dan ziet het product er bijvoorbeeld wel minder kleurrijk uit of het is duurder.” De vraag is of de consument dat wil? “E-nummers hebben toch een goede functionaliteit. Je moet als voedingsindustrie zelfkritisch zijn: wat kunnen we wel en wat niet vervangen.” Enig realisme wordt dus gevraagd in de hele E-nummersdiscussie, weet de productontwikkelaar.

Novel foods

Maar stel voor dat je als productontwikkelaar een nieuw innovatief ingrediënt gebruikt als vervanger van een E-nummer, dan wacht mogelijk een nieuwe discussie: die over novel foods, aldus Blaauwhoed. Of consumenten ooit met een heldere blik naar E-nummers gaan kijken? Blaauwhoed denkt van niet. “We hebben de E-nummeroorlog al bijna verloren.’

Reageer op dit artikel