nieuws

Amerikaanse vegahamburger ligt binnenkort bij AH XL tussen het vlees

Ingrediënt & Product

Amerikaanse vegahamburger ligt binnenkort bij AH XL tussen het vlees

Albert Heijn heeft vanaf maandag de plantaardige hamburger van Beyond Meat in de schappen liggen. Bij de meeste vestigingen ligt de burger in het schap met vegetarische producten, maar bij de XL-supermarkten ligt de plantaardige burger tussen het vlees. ‘Een spannend experiment’, zegt Bert Siemerink tijdens de presentatie van de burger. Hij is bij AH verantwoordelijk voor de vegetarische categorie.

Een paar dagen nadat Beyond Meat de plannen bekendmaakte om naar de beurs te gaan, presenteerde het de in Amerika zeer populaire burger in Nederland. De oprichters wilden een burger maken die precies op rundvlees lijkt. Ze startten al in 2009 met de ontwikkeling. Het doel was om vooral vleesliefhebbers aan te spreken. Tien jaar later zijn de plantaardige burgers zeer populair. Ze zijn beschikbaar in 40 landen in 35.000 verkooppunten waaronder supermarkten, restaurants, hotels en stadia.

Tussen het vlees

De burger was al verkrijgbaar bij restaurant Thrill Grill. Vanaf 29 april is het beschikbaar bij alle vestigingen van Albert Heijn. De Belgische retailer Delhaize heeft ze al liggen sinds 24 april. Albert Heijn legt de Beyond Meat burgers bij de XL-supermarkten tussen het vlees. Dat doen ze voor het eerst. ‘Het is een spannend experiment. We zijn heel benieuwd hoe het gaat lopen. We kunnen vergelijken in welk schap het beter loopt,’ vertelt Bert Siemerink, de verantwoordelijke voor vegetarische producten bij de retailer. De plantaardige burgers liggen voor €5,95 voor 2 burgers in de schappen, beduidend duurder dan veel vlees. De prijs ligt ook hoger dan andere vegetarische hamburgers. Zo kosten de mc2-burgers van de Vegetarische Slager €2,59 voor 2.

Vernieuwing uit de VS

Albert Heijn koos om verschillende redenen toch voor de dure Beyond Meat burgers. ‘We wilden een volgende stap maken in vegetarische producten. Het feit dat ze niet gemaakt zijn soja (ze bevatten erwteneiwit (red) was ook een positief punt,’ legt Siemerink uit. De vernieuwing uit de VS, sprak de retailer ook aan. Siemerink merkt dat de vegetarische categorie hard groeit. ‘Sinds het een aparte categorie is, krijgt het extra focus. Dat zorgt voor groei.’ Hij merkt wel dat de groei in vega nog niet te merken is in de afname van vlees. ‘Het is een soort overgangsperiode waarin we veel proberen.’ Sommige vegetarische concepten lopen niet echt goed zoals pizza of stamppot.

Focus op smaak

In de VS loopt Beyond Meat erg goed, vertelt Will Schafer, die de marketing doet bij Beyond Meat. ‘We vermarkten de burgers vooral op smaak. De consumenten geloven vanzelf dat een plantaardige variant gezonder is.’ Het bedrijf blijft sleutelen aan de smaak, kleur en textuur van de burger. ‘Over 6 tot 9 maanden komt er een verbeterde variant van de burger die wat kleur betreft nog meer lijkt op de rundvleesburger.’

Europese fabriek

Het heeft even geduurd voordat het bedrijf er klaar voor was om naar Europa te exporteren. Schafer: ‘De vraag in Amerika overtrof onze productie.’ Het bedrijf denkt erover om een fabriek in Europa te bouwen. ‘Dat is duurzamer en goedkoper.’ Verder bekijken ze ook de verpakking. ‘Daar krijgen we van consumenten veel feedback op. Ze vragen of het niet minder kan. Bij de plantaardige worst is het al een stuk minder.’

Plantaardige worst

Naast de burger heeft Beyond Meat ook een plantaardige worst en ‘los’ plantaardig gehakt waarvan de consument zelf ballen kan draaien. Deze twee producten zijn voorlopig nog niet verkrijgbaar in Nederland. Schafer kan wel vertellen dat worst eraan komt, eerst in restaurants en daarna in de retail. Voor Nederland is Zandbergen de distributeur van Beyond Meat.

NBA-basketballer Kyrie Irving is investeerder en ambassadeur van Beyond Meat:

 

Reageer op dit artikel