nieuws

Food Future Event: waarom Colruyt kiest voor Nutri-Score

Ingrediënt & Product

Food Future Event: waarom Colruyt kiest voor Nutri-Score

De Belgische supermarktketen Colruyt koos er vorig jaar voor om al haar producten te voorzien van het voedingslabel Nutri-Score. Pascale Boulanger van de Colruyt Groep, legt uit hoe ze dit ervaren heeft. Op 9 april spreekt zij bovendien op het Food Future Event over dit onderwerp.

Kenmerkend voor Nutri-Score is dat dit label een score geeft waarin zowel de gezonde als minder gezonde aspecten van een product zijn meegenomen. “We hebben voor dit voedingslabel gekozen omdat het goed wetenschappelijk onderbouwd is”, zegt Pascale Boulanger, Public Affairs Advisor bij de Colruyt Groep. “Bovendien zien wij het als een positief punt dat de Franse overheid er achter staat. Ook onze eigen minister van gezondheidszorg heeft uitgesproken dat zij een voorstander van dit label is.”

D- of E-score voor olijfolie

“De implementatie van het label verliep soepel”, vertelt Boulanger. “Op basis van de gegevens die wij al van de producten hebben, kunnen wij eenvoudig de Nutri-Score van alle producten berekenen.  Onze huismerkproducenten hebben 24 maanden de tijd om het logo op hun verpakkingen te plaatsen. Bovendien vermelden we voor alle producten, ongeacht het merk,  de Nutri-Score op onze website en in onze app’s.” Zoals bij elk voedingslabel zijn er ook bij Nutri-Score producten die minder goed scoren, terwijl ze in principe gezond zijn. Zo scoort olijfolie bijvoorbeeld een D of E. Toch vindt Boulanger dit geen probleem. “Een E betekent dat je een product met mate moet nemen. Dat is bij olijfolie natuurlijk het geval.”

Meer autoriteit in Europa

Boulanger hoopt dat supermarktketens in de andere landen het voorbeeld van Colruyt volgen. “Het is krachtig om binnen Europa allemaal voor hetzelfde label te kiezen. Nutri-Score wordt al toegepast in Frankrijk, België en Spanje. Dit betekent dat een kwart van alle Europeanen al met het label bekend is. Doordat consumenten in meer Europese landen overal hetzelfde label terugzien, groeit het uit tot een label met nog meer autoriteit.”

Een goede reden om als Nederlandse supermarktketen voor Nutri-Score te kiezen is, volgens Boulanger, de eenvoud. “Klanten beslissen binnen 4 seconden of ze een product kopen. Met  Nutri-Score zien klanten in één oogopslag hoe verantwoord hun keuze is. Hiermee helpt het consumenten om snel een verantwoorde keuze te maken.”

Albert Heijn op het Food Future Event

Op 9 april wijdt het Food Future Event in Nieuwegein een hele sessie aan de Nutri-Score. Hier spreekt ook Ika van de Pas, director quality and Support van Albert Heijn, over haar overwegingen om wel of niet voor Nutri-Score te kiezen.

Reageer op dit artikel