nieuws

Mintel: Milieu, dierenwelzijn en gezondheid stuwen plantaardige trend

Ingrediënt & Product

Mintel: Milieu, dierenwelzijn en gezondheid stuwen plantaardige trend

Consumenten kiezen steeds minder vaak voor melk en vlees vanwege gezondheid, het milieu en dierenwelzijn. Dit zijn volgens Mintel de drijfveren voor de huidige plantaardige trend. Belangrijk bij plantaardig is wel de mate van bewerking.

Uit onderzoek van Mintel blijkt dat 33% van de Duitse consumenten vinden dat de zuivelproductie een negatieve impact heeft op het milieu. Meer dan 50% van de Poolse consumenten vindt een hogere prijs voor diervriendelijk vlees terecht en 41% van de Britse consumenten zegt dat ze hun consumptie van verwerkt vlees hebben verminderd omdat ze zich zorgen maken over hun gezondheid.

Hiermee zijn milieu, gezondheid en dierenwelzijn de drijfveren van consumenten voor de verschuiving naar een meer plantaardig dieet. De voedingsmiddelenindustrie speelt daar op in met de ontwikkeling van nieuwe producten.

Plantaardig biedt positieve connotatie

De ontwikkeling van nieuwe producten gaat het hardst in de vegan categorie. De meeste nieuwe producten vallen echter onder het label vegetarisch. Mintel merkt dat plantaardig een woord is dat van de verpakkingen afspat. “Het heeft een positieve connotatie en een sterke gezondheidsboodschap. Peulvruchten zoals kikkererwten en linzen, noten bijvoorbeeld amandelen en pistachenoten en granen zoals tarwe, haver en quinoa zijn populaire plantaardige ingrediënten. Minst populair zijn insecten en lupine.

Mate van bewerking belangrijk

Productontwikkelaars moeten bij het gebruik van plantaardige eiwitten wel opletten hoe bewerkt hun ingrediënt is. Europeanen zijn namelijk op zoek naar ‘whole foods’, naar minder sterk bewerkte voedingsmiddelen. Dit vormt volgens Mintel een risico om eiwitten toe te voegen aan voedingsmiddelen. “Consumenten beginnen zich af te vragen wat voor ingrediënten aan high-protein voedingsmiddelen gaan.” Een minimaal bewerkt imago is belangrijk zoals Innocent doet met zijn amandelmelk. Ze melden dat het een mix is van slechts drie ingrediënten.

Free from

Europeanen vermijden ingrediënten zoals soja, tarwe of gluten. Dit zijn echter plantaardige eiwitten die productontwikkelaars vaak gebruiken. Het is goed om hiermee rekening te houden.

Jongere houdt van amandelmelk

Jongere consumenten geloven in de gezondheid van plantaardige variaties voor melk. In Spanje gelooft bijna 50% van jongeren tussen de 16 en 24 jaar dat plantaardige zuivelalternatieven gezonder zijn dat dierlijke zuivel. In Duitsland is dat 31%. Volgens hen is het even gezond als dierlijke varianten. 

De nutritionele kwaliteit van eiwitten, ook die van plantaardige eiwitten wordt steeds belangrijker. Zo introduceert het Amerikaanse merk Morning Star Farms een burger van zwarte bonen waarbij op de verpakking staat dat het alle negen essentiële aminozuren levert. Ook melkmerken positioneren zich als hoog kwaliteit eiwit. 

Reageer op dit artikel