nieuws

Ocean Spray lanceert wereldwijde innovatie op Sial: de knapperige cranberry

Ingrediënt & Product

Ocean Spray lanceert wereldwijde innovatie op Sial: de knapperige cranberry

In veel ontbijtproducten en koeken verwerken fabrikanten tegenwoordig cranberry’s, de als gezond bekendstaande ietwat zure bes uit Noord-Amerika. Deze gevriesdroogde besjes blijven nog wel eens tussen de tanden plakken en soms zijn ze best hard. Eén van de grootste cranberryleveranciers Ocean Spray heeft hier iets op gevonden. Op Sial presenteerde het bedrijf de knapperige cranberry.

Een gigantische cranberry markeert het begin van de stand van Ocean Spray, de Amerikaanse leverancier van gevriesdroogde cranberry’s en cranberryproducten. Het woord ‘revolutie’ klinkt veelvuldig op de tijdelijke burelen van Ocean Spray in Parijs.

Knapperig

“Er is geen gedroogd fruit op de markt met deze knapperigheid. Dit is onze grootste innovatie sinds de jaren 90”, zegt Courtney Hendrickson, Senior Ingredient Marketing van Ocean Spray. Ze heeft het over de ‘crunchy cranberry’, een product waar jaren aan productontwikkeling aan vooraf ging. Het is een alternatief voor de al bestaande gevriesdroogde cranberry

Revolutie ingrediënten

Sial is het ultieme podium voor Ocean Spray om deze “revolutie in ingrediënten’ wereldwijd te lanceren. Maar waarom is dit product zo’n revolutie? Dit komt omdat de cranberry langzaam wordt gebakken, gebruikmakend van Ocean’s Spray gepatenteerde droogproces. Hierdoor blijft het fruit langer knapperig. Is het proces toepasbaar op ander fruit? “Dat weet ik niet, het is mogelijk. Maar wij doen alleen in cranberry.”

Muesli

“Doe je de cranberry’s in muesli dan behouden deze hun knapperige textuur, smaak en kleur als je er melk bij doet.” Door de lage wateractiviteit zijn ze goed te combineren met soortgelijke ingrediënten, legt Hendrickson uit. Het nieuwe ingrediënt is niet alleen toepasbaar in muesli maar bijvoorbeeld ook in zoetwaren zoals chocolade en fruit- en granenrepen.

Textuurtrend

Ocean Spray ontwikkelde de ‘Crunchy Cranberry’ met een reden: alle onderzoeken tonen aan dat de textuurtrend steeds sterker wordt. Een knapperige textuur is het populairst, vertelt Hendrickson. De top 5 van de 155.000 productlanceringen tussen 2012 en 2017 bestond uit producten met textuurclaims. In die periode nam het aantal claims die gaan over knapperigheid met 72% toe, zo blijkt uit onderzoek van Innova Market Insights.

Producten met cranberry

Verder werden in de periode 2012-2017 steeds meer producten met cranberry’s ontwikkeld. In deze zes jaar nam het aantal fruitsnacks met cranberry met 25% toe, muesli’s met cranberry’s groeide met 24% en ook het aantal chocoladeproducten nam toe tussen 2012 en 2017 (+16,5%). De markttrends die Ocean Spray signaleert, tonen dat de tijd rijp is voor een knapperige cranberry, aldus Hendrickson.

Monsters

“Op dit moment versturen we monsters aan de voedingsindustrie. De bedrijven reageren erg enthousiast op ons product.” Wat gaat het de bedrijven kosten die interesse tonen in de crunchy cranberry? “Het is een premiumingrediënt waar twee jaar onderzoek en ontwikkeling in heeft gezeten als je het bijvoorbeeld vergelijkt met de reguliere gedroogde cranberry.”

De knapperige cranberry die verder suiker en zonnebloemolie bevat, heeft een houdbaarheid van vijftien maanden verpakt in bulk. Maar per toepassing verschilt deze. In chocolademuesli bijvoorbeeld bedraagt de bewaartijd zes maanden.  

Reageer op dit artikel