nieuws

Albert Heijn pleit voor invoering Nutri-score

Ingrediënt & Product

Albert Heijn pleit voor invoering Nutri-score

Marktleider Albert Heijn wil het voedselkeuzelogo Nutri-score invoeren op haar producten. “Wij achten dit systeem kansrijk en zijn voornemens, conform Nederlandse wet- en regelgeving een formeel verzoek tot goedkeuring bij de minister van VWS in te dienen”, meldt AH aan VMT.

Sinds 19 oktober 2018 mogen fabrikanten en retailers het Vinkje niet meer gebruiken als voedselkeuzelogo. Het logo dat als ‘misleidend’ werd gezien door een deel van de consumenten (bron: Consumentenbond), werd de afgelopen maanden na een uitgebreide maatschappelijke discussie uitgefaseerd.

Lege handen

Supermarktketens en fabrikanten stonden vervolgens met lege handen. Het Vinkje verdween, maar er kwam niet direct iets voor in de plaats. Dat zit verschillende retailers en producenten, waaronder Albert Heijn, dwars. “We zitten in een vacuüm en onthouden de consument informatie”, zei Ika van de Pas, Director Quality Development bij Albert Heijn in april dit jaar op het VMT Food Future Event.

Claimsverordening

De claimsverordening (EU-verordening 1924/2006) belemmert retailers en producenten om iets te melden over de gezondheid van een product. Kortweg komt het erop neer dat er sinds het uitfaseren van het Vinkje noch op de verpakking, noch op het schap of in andere communicatie-uitingen iets gezegd mag worden over productverbeteringen of de meest gezonde keuze in een categorie. Woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van AH: “Wij willen onze klanten helpen bewuste keuzes te maken. Sinds de afschaffing van het Vinkje mist er een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan.”

Nutri-score

Nu meldt Albert Heijn desgevraagd aan VMT dat de supermarktketen al haar pijlen zet op Nutri-score. Aspeslagh: “Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van het Franse Nutri-score systeem. Dit systeem informeert de klant op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product.”

Goedkeuring VWS

Er wordt door de marktleider nu een verzoek tot goedkeuring voorbereid. “Wij achten dit systeem kansrijk en zijn voornemens, conform Nederlandse wet- en regelgeving een formeel verzoek tot goedkeuring bij de minister van VWS  in te dienen. Het lijkt ons goed als ook andere partijen dit systeem serieus gaan overwegen zodat we eenduidigheid voor de klant kunnen creëren”, aldus Aspeslagh.

Intentie Blokhuis

Albert Heijn sorteert met het pleidooi voor Nutri-score als Nederlands voedselkeuzelogo voor op de intentie van VWS-staatssecretaris Paul Blokhuis om nog deze kabinetsperiode met een nieuw voedselkeuzelogo te komen. Daar loopt nu een onderzoek naar.

Lobbystrijd

Intussen wordt er door diverse organisaties flink gelobbyd voor een nieuw logo. De Consumentenbond maakt nog geen keuze maar denkt aan zowel het Franse Nutri-score systeem als het Britse stoplichtensysteem. Foodwatch zet in op Nutri-score en serveert ondertussen het Evolved Nutrition Label, een initiatief van vijf grote fabrikanten, volledig af.

Frankrijk

In Frankrijk werd het Nutri-score systeem in april 2017 ingevoerd. Het voedselkeuzelogo, dat bestaat uit letters en kleuren, moet consumenten helpen om tijdens het boodschappen doen gezondere keuzes te maken. In Frankrijk zijn er inmiddels zo’n 90 fabrikanten en retailers die het logo hebben ingevoerd, maar veel partijen doen er bewust niet aan mee. Het systeem is daar vrijwillig, een fabrikant hoeft er niet aan mee te doen. Maar als een fabrikant besluit om wel mee te doen, mag dat niet beperkt worden tot één of een enkel product, maar moet het hele portfolio worden voorzien van dit logo.

België

In België werd in augustus dit jaar de beslissing genomen om Nutri-score in te voeren als voedselkeuzelogo. “Zo maken we het de mensen makkelijk om voor een gezonde voeding te kiezen”, zei de Belgische minister Maggie De Block daarover. De Belgische retailer Delhaize, dat als onderdeel van AholdDelhaize onder een moedermaatschappij zie met Albert Heijn, omarmde het logo als eerste. Ook in België is het systeem vrijwillig.

Spanje

De Spaanse minister van Volksgezondheid, Consumptie en Maatschappelijk Welzijn, María Luis Carcedo, heeft dinsdag de introductie aangekondigd van Nutri-score in Spanje. Daar is er inmiddels veel discussie over op de socials. Zo is er kritiek op het systeem. Olijfolie zou net als Heinz Ketchup een oranje D krijgen toebedeeld en Coca-Cola Zero krijgt een groene B. Erg krom, vinden Spaanse critici.

In de printeditie van VMT 15 die op 14 december verschijnt een uitgebreid verhaal over de ervaringen met Nutri-score in Frankrijk. Met daarin onder meer de Franse brancheorganisatie ANIA, een aantal experts en producenten aan het woord. Ook met Kerstmis lekker de VMT lezen bij de haard? Vraag hier een abonnement aan.

Lees ook ‘Maakt informatie de consument gezond?’, eerder verschenen in VMT.

Reageer op dit artikel