nieuws

‘Ik wil telers prikkelen om buiten hun grenzen te denken’

Ingrediënt & Product

‘Ik wil telers prikkelen om buiten hun grenzen te denken’

Conservenproducent Baltussen organiseerde ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan van het bedrijf een event om juist vooruit te kijken. Directeur Ruben Bringsken nodigde vertegenwoordigers van de hele groenteketen uit om na te denken over de toekomst. “Ik wil niet focussen op de problemen. Ik wil weten wat we anders gaan doen om geen problemen te krijgen”, legt de directeur uit in een interview met vmt.nl.

Op een inspirerende locatie in Cuyk trok Baltussen alles uit de kast om gasten uit de gehele groenteketen een boeiende middag te bezorgen.

baltussen zandprinses

De trendwatchers The Fountainheads (zie foto hieronder) deden er alles aan om de aanwezigen wakker te schudden om vooral nu actie te ondernemen omdat technologie niet stilstaat. ‘You snooze, you loose’, is hun slogan.

baltussen fountainheads

 

“Ik wilde vooral telers uit het bedrijf halen en laten zien wat er nog meer in de wereld gebeurt”, vertelt Ruben Bringsken aan het eind van het programma aan vmt.nl.

 

Wat waren de reacties van hen in de pauzes?

“Ze vonden het toch wel spannend en een beetje eng. De aanwezige jongeren vonden het vooral gaaf.”

 

U heeft ook concurrenten uitgenodigd. Ik zag de ceo van HAK rondlopen.

“Ik geloof in een transparante keten, daarom  hebben wij ook onze collega producenten uitgenodigd. We hebben elkaar hard nodig om de groenteteelt op een hoger plan te tillen.”

 

Wat moet er anders?

“We zijn bezig met de VIGEF (branchevereniging voor groente- en fruitverwerkers, red) en de telers de uitdagingen in kaart aan het brengen. We kijken wat we nu al in gang kunnen zetten om op een andere manier te telen. We kijken ook hoe anderen buiten onze keten het aanpakken.”

 

Hoe gaat het met de conservenindustrie?

“We hebben een aantal jaren overproductie gehad. Daarnaast hebben wij te kampen met een imago uitdaging voor onze producten. Consumenten zeggen verontschuldigend (als ze een conservenproduct gebruiken): we hebben het vandaag makkelijk gedaan.

 

Er is een cultuurverandering gaande die wij graag positief willen beïnvloedden door de positionering van onze producten. De categorie is relevant en sluit aan op een aantal belangrijke maatschappelijke trends en onderwerpen. We focussen ons op ‘golden standard’: producten die consumenten niet meer vers bereiden zoals mais, rode kool en peulvruchten. De laatste categorie is groeiende. Misschien gaan we wel stoppen met een aantal producten bijvoorbeeld worteltjes. ”

 

“De focus is nu om zoveel mogelijk tonnen van het veld te halen, omdat de prijs onder druk staat. Ik pleit er voor om dat los te laten. De consument wil gewoon lekkere producten. De tijden zijn ook veranderd. Vers is booming en de consument is anders gaan eten door invloeden uit andere landen. Wij moeten de consument op een gezonde manier verleiden om meer groente te eten, in welke vorm is iets minder belangrijk”

 

Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de fabriek?

“In de fabriek focussen we op duurzaamheid. Dat omvat drie pijlers: productontwikkeling, energie en verpakkingen. Wat energie betreft zien we dat de overheid van het gas af wil. Dat voelen we aan. Daar zijn we mee bezig.

 

Verpakkingen ook, maar dat is een lastige. Ik heb nog geen verpakking voor ons product gevonden die beter is dan glas zonder concessies te doen aan de houdbaarheid.

 

Productontwikkeling gaat om innovatie maar ook om verbetering van onze huidige producten, hierbij bedoel ik met name zout- en suikerreductie. Bij alle drie pijlers nemen we de richtlijnen voor de andere mee. Als we over productontwikkeling praten, dan gaat het ook over energie en de verpakking.”

Reageer op dit artikel